تعلل معاونت جوانان، سلطانی‎فر را به مجلس کشاند

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۰۵

هجده ماه پس از تشکیل مجامع استانی سازمان‌های مردم نهاد، هنوز از تشکیل مجمع ملی جوانان خبری نیست؛ موضوعی که حتی باعث تذکر نمایندگان مجلس به رییس‌جمهور و طرح سوال از وزیر ورزش و جوانان شده است.

اواخر سال ۹۵ که پس از پیگیری‌های معاونت وقت جوانان وزارت ورزش و جوانان انتخابات مجامع استانی سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد، کمتر کسی گمان می‌کرد همین مساله موجب چالشی بزرگ در وزارتخانه‌ای شود که همواره متهم به این بود که جوانان را به حاشیه رانده است. اما در نهایت طولانی شدن مراحل اجرایی و تصویب اساسنامه مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان موجب تذکر ۷۰ نماینده مجلس به رییس‌جمهور شد. همچنین نمایندگان مجلس با محوریت فراکسیون جوانان، طرح سوال از وزیر ورزش و جوانان در همین رابطه را مطرح کرده‌اند و مسعود سلطانی‌فر باید به زودی در جلسه کمیسیون تخصصی حاضر و به ابهامات نمایندگان پاسخ دهد. موضوعی که در صورت عدم اقناع نمایندگان می‌تواند به طرح سوال از وزیر در صحن علنی هم منجر شود.

ماه‌های پایانی سال ۹۵ همزمان با داغ شدن تنور انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات مجمع ملی جوانان به صورت سراسری در تمام استان‌های کشور از سوی وزارت ورزش و جوانان با حضور ناظران و با شیوه‌نامه مشخص و با مشارکت ۲ نماینده از هر سازمان مردم نهاد جوانان برگزار شد. از هر استان تعدادی از نمایندگان سمن‌ها (بین ۷ تا ۱۱ نفر) به عنوان اعضای مجامع استانی سازمان‌های مردم نهاد برگزیده شدند و برای اعضا اعتبارنامه رسمی صادر شد.

جوانان انتظار داشتند پس از انتخابات استانی بلافاصله روند شکل‌گیری مجمع ملی و تصویب اساسنامه آن انجام شود اما برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این موضوع را به پس از انتخابات موکول کرد. پس از انتخابات هم با تغییر و تحولات دولت، تغییر معاون جوانان و روی کار آمدن محمدمهدی تندگویان، بار دیگر تشکیل مجمع ملی جوانان با تاخیر مواجه شد. بهمن ماه سال ۹۶ پس از گذشت یکسال از تشکیل مجامع استانی، در نهایت ۲۴۰ عضو مجامع از ۳۱ استان کشور در شیراز گردهم آمدند و پس از چند روز بحث و بررسی، اساسنامه مجمع ملی را نوشتند تا در حضور معاون اول رییس‌جمهور، ۶ عضو کابینه و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، از این اساسنامه رونمایی شود. در همان زمان معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان قول داد که به زودی مجمع ملی جوانان با دستور رییس‌جمهور شکل می‌گیرد و اساسنامه آن در نظام اداری کشور جاری می‌شود.

رونمایی از اساسنامه مجمع ملی جوانان اگرچه گام مهمی برای تشکیل نخستین مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد به شمار می‌رفت اما در عمل به یک سند تبدیل شد که با گذشت بیش از ۶ ماه هنوز از سوی دولت تصویب و جنبه عملیاتی کسب نکرده است.

وزارت ورزش و جوانان در حالی وزارت کشور را مسوول تصویب نهایی اساسنامه مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد می‌داند که مسوولان در وزارت کشور می‌گویند تاکنون هیچ درخواستی از این وزارتخانه برای تصویب اساسنامه نشده و اساسا تا به این لحظه مکاتبه‌ای هم انجام نشده است.

کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با اعلام آمادگی وزارت کشور برای تصویب اساسنامه مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد در چارچوب قوانین و مقررات کشور، تاکید کرد: هر موقع اعلام کنند ما این آمادگی را داریم. اگر معاونت ساماندهی امور جوانان معتقد است که مکاتباتی در این زمینه انجام شده، اگر نامه‌ای مبنی بر ارسال دارند رسانه‌ای کنند زیرا من تاکنون نامه‌ای در این زمینه ندیده‌ام.

 تذکر کتبی نمایندگان مجلس

حمیده زرآبادی عضو فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی هم با تایید تذکر نمایندگان به رییس‌جمهور در پی تعلل وزارت ورزش در تشکیل مجمع ملی سازمان‌های مردم‌نهاد به مهر، گفت: با توجه به اینکه تشکیل این مجمع یکی از مطالبات جوانان در استان‌های مختلف و یک مطالبه ملی است، یک تذکر کتبی با امضای ۷۰ نماینده به رییس‌جمهور و وزیر ورزش و جوانان داده شد.

وی افزود: برای نمایندگان سوال است که چرا با وجود مشارکت هزاران جوان از سراسر کشور و انتخاب مجامع استانی جوانان، مجمع ملی تشکیل نشده است. نمایندگان مجلس با محوریت اعضای فراکسیون جوانان همچنین طرح سوال از وزیر ورزش و جوانان در این خصوص را مطرح کرده‌اند که سلطانی‌فر باید به زودی با حضور در کمیسیون تخصصی به این سوال پاسخ دهد.

نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان از وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: وزارت ورزش مساله را طوری بیان می‌کند که گویی وزارت کشور باید این اساسنامه را تایید می‌کرد و تعلل انجام داده است. البته توضیحات وزارت ورزش قانع کننده نیست. وقتی جلسه‌ای با حضور اعضای کابینه برگزار می‌شود و احکامی برای جوانان صادر می‌شود، چطور ممکن است وزارت ورزش بدون هماهنگی این کار را انجام داده باشد. اگر مشکل ناهماهنگی باشد ایراد وزارتخانه را بیشتر نشان می‌دهد زیرا کاری را انجام داده‌اند که پیش‌بینی‌های قبلی را انجام نداده‌اند. فراکسیون جوانان پیگیر موضوع است تا هرچه زودتر مجمع ملی جوانان شکل بگیرد و وزیر ورز و جوانان باید در جلسه کمیسیون حاضر شود و به سوال پاسخ دهد.

زرآبادی اظهار کرد: یک کوتاهی و سستی از سوی وزارت ورزش و جوانان اتفاق افتاده است. اگر هرچه سریع‌تر کوتاهی را برطرف کنند نمایندگان مجلس قانع می‌شوند و مطالبات جوانان به نحو شایسته پاسخ می‌گیرد.

 

ارسال نظر