درآمدزایی مسوولان محیط‌زیست هدف اصلی شکارفروشی

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۵۹
درآمدزایی مسوولان محیط‌زیست هدف اصلی شکارفروشی

صدور مجوز شکار در برخی مناطق و دریافت پول از شکارچیان برای هر شکار، با اعتراض و انتقاد فعالان محیط زیست همراه بود. آنها معتقدند این مجوز که با هدف درآمدزایی صادر می‌شود، منجر به از بین رفتن برخی گونه‌ها می‌شود. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، تشخیص سن شکار توسط شکارچیان را بر اساس الفبای شکار غیرممکن دانست و تاکید کرد مسوولان نباید تنها درجهت درآمدزایی و ارزآوری به صدور مجوز شکار پرداخته و احساسات عمومی را جریحه‌دار کنند.

علی وقف چی در واکنش به تداوم رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در جهت صدور مجوز شکار و تاکید بر اینکه تنها برای گونه‌های حیوانی پیر مجوز صادر می‌شود گفت: اگر توجیه اینگونه باشد که شکارچیان این مهارت را دارند که حتما گونه‌های پیر را تشخیص بدهند، تاجایی که از الفبای شکار اطلاع دارم این امر به هیچ‌وجه امکانپذیر نیست. نماینده مردم زنجان و طارم درمجلس شورای اسلامی، در رابطه با این بخش از توضیحات ارائه شده مبنی بر اینکه تنها در سال گذشته برای شکار 105 راس از چارپایان صادر شده است، به خانه ملت گفت: برای صدور مجوز شکار گونه‌های حیوانی تاکید بر تعداد محدود آنها قابل قبول نیست، کما اینکه در بسیاری از موارد گونه‌هایی وجود دارد که شاید از آنها در کل کشور فقط 5 یا 6 راس وجود داشته باشد، بنابراین نمی‌توان در این مورد گفت که شکار 105 راس از چارپایان محدود بوده است.

او اظهار کرد: البته باید به این نکته توجه شود که صدور مجوز شکار برای خارجیان هم می‌تواند فرصتی برای کشور در ایجاد ارزآوری و درآمد و هم تهدیدی در جهت از بین رفتن گونه‌های مختلف زیستی باشد، بنابراین باید بدون توجه به حواشی و مسائل سیاسی تلاش کنیم با اتکا به واقعیت‌های مسائل زیست محیطی را پیگیر باشیم. این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: آنچه در سایر کشورها وجود دارد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های ارزآوری و جذب گردشگر خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، موضوع شکار توسط خارجیان است، اما منوط به اینکه زیرساخت‌های لازم برای آن را فراهم کنیم و در پی انجام مطالعات دقیق اطمینان حاصل شود که این اقدام تهدیدی برای گونه‌های حیوانی کشور نیست.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: بی‌تردید این امر قابل دفاعی نیست که صدور مجوز شکار برای گردشگران خارجی بدون مطالعه و با جریحه‌دار کردن احساسات عمومی و تنها به دنبال ارزآوری صورت بگیرد و بعد از آن با عدم نگرش علمی پاسخ‌هایی را برای قانع کردن مردم ارائه دهند. 

 

ارسال نظر