اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۱۹:۲۰
کد خبر: ۱۲۶۰۲۱

معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد کارآموزی می‌کنند

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: کارآموزی و توانمندسازی معتادان در کسب درآمد و معیشت مهم‌ترین برنامه بهزیستی در کمپ‌های ترک اعتیاد است تا خانواده‌های آنان از تبعات این مشکل در امان باشند.

داریوش بیات‌نژاد در عملیات عمرانی فاز دوم مرکز شفق افزود: کارگاه‌های اشتغال و کارآموزی معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد استان تهران در حال آموزش حرفه‌های مختلف به مددجویان است تا این افراد پس از رهایی با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حضور یابند. او یادآور شد: نگهداری معتادان در گذشته برعهده قوه قضاییه بود اما از سال گذشته این مسوولیت به بهزیستی محول شده است. بیات‌نژاد اظهار کرد: شخص معتاد مجموعه‌یی از افراد جامعه و خانواده را درگیر می‌کند؛ تمام دستگاه‌های متولی در امر اعتیاد وظیفه قانونی و شرعی برای کمک به این قشر آسیب‌دیده را دارند.

بیات‌نژاد اضافه کرد: فرهنگ کار تیمی باید در میان مسوولان استانی و کشور نهادینه شود تا رضایت مردم که هدف اصلی حاکمیت است در جامعه نمود پیدا کند. مدیریت مرکز نگهداری معتادان متجاهر شفق در سال 96 از شورای مبارزه با مواد مخدر به بهزیستی شهرستان ری واگذار شد، زمین فاز اول این کمپ 30 هزار مترمربع است که چهار هزار مترمربع زیربنا، 2 هزار و 500 مترمربع نیز سالن نگهداری از معتادان را دارد و در حال حاضر 800 معتاد متجاهر در این کمپ در حال درمان هستند. عملیات عمرانی فاز دوم مرکز شفق نیز با ظرفیت 300 نفر و با مساحت 6 هزار مترمربع که متشکل از سالن‌های چند منظوره برای ایجاد کارگاه‌های آموزشی است، از امروز آغاز شد.

بازنشستگان می‌روند جوانان می‌آیند

این روزها جوانان نگاهشان به مجلس شورای اسلامی است، منتظرند ببینند آیا نمایندگان با اصلاح قانون، صندلی‌های شغلی و مدیریتی را برای جوانان توانمند خالی می‌کنند یا باز هم با تبصره‌های قانونی راه را برای ماندن بازنشستگان باز می‌گذارند.

قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» برای نخستین‌بار در جلسه علنی 20 اردیبهشت 1395مجلس شورای اسلامی تصویب و در 29 اردیبهشت 1395به تایید شورای نگهبان رسید. این قانون تلاش داشت، راه را برای اشتغال جوانان هموار کند اما وجود تبصره‌هایی این قانون نتوانست در عمل، آن طور که باید قانون را تاثیرگذار کند. تعدادی از استثناهای این قانون، سبب شد تا این قانون در عمل، کارایی لازم را نداشته باشد و با تبدیل شدن این استثناها به قانون و تفسیر مجدد آن راه برای ابقای بسیاری از بازنشستگان در پست‌های مدیریتی هموار شود. بر اساس برخی از تفسیرهای تبصره یک قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان از سوی مجلس شورای اسلامی «مقامات مذکور در ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری» شامل روسای سه قوه، معاون اول رییس‌جمهوری، نواب رییس مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان، وزراء، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رییس‌جمهوری، استانداران و سفرا و معاونان وزرا می‌توانستند بعد از بازنشستگی در جایگاه خود ابقا شوند. اما مجلس شورای اسلامی بهار امسال دست به کار شد، تا این قانون را اصلاح کند. کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با 174 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر تصویب شد.

کلیات این طرح به کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رفت و اصلاحات روی آن اعمال شده و قرار است این هفته برای رأی‌گیری نهایی به صحن مجلس برود. محمد مهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، تصویب کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را اقدامی مثبت در افزایش جوانگرایی دانست. او با اشاره به تبصره‌ها و استثناهای این طرح که سبب شده بود جوانان از پست‌های مدیریتی فاصله پیدا کنند، به ایرنا گفت: اصلاح این قانون اتفاق خیلی خوبی برای جوانان توانمند است. تندگویان اضافه کرد: بر اساس این تبصره‌ها، تعدادی از مقامات از جمله سفرا، استانداران از شمول این قانون مستثنی شده بودند؛ ولی با اصلاح این قانون حدود دو هزار پست آزاد می‌شود. معاون وزیر ورزش و جوانان، دلیل مخالفت نماینده دولت را آسیب رسیدن به عملکرد فعالیت‌های دولت اعلام دانست و گفت: دولت نیز با به‌کارگیری جوانان توانمند در پست‌های مدیریتی موافق است اما نگران‌هایی دارد که مثلا به یک‌باره این تغییرات به عملکرد دولت خدشه وارد شود. تندگویان با اعلام اینکه 17 استاندار با تصویب اصلاحات این قانون باید تغییر کنند، افزود: ظرفیت جوانان نخبه کشور امکان جایگزینی را وجود آورده است و دولت نباید از این منظر نگرانی داشته باشد. وی با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری در خرداد سال جاری در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم این طرح در صحن علنی رأی بیاورد. محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان گفت: با کلیت این طرح موافقم زیرا در همه کشورهای توسعه یافته، مدیران در یک سن مشخص از صندلی‌های مدیریتی کنار می‌روند و جایشان را به جوانان می‌دهند. او افزود: در کمیسیون اجتماعی اصلاحاتی را انجام داده‌ایم، اما همچنان این قانون فارغ از جامعیت است؛ زیرا افراد بازنشسته فقط از حضور مدیریتی در برخی ارگان و نهادها منع می‌شوند. نماینده مجلس اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات اضافه کرد: افراد بازنشسته در این قانون منعی برای حضور در هیات‌مدیره بانک‌ها و بنیادها ندارند و این موضوع سبب می‌شود پای آنها فقط از دولت قطع شود. برای بسیاری از این افراد خیلی هم بهتر است چون در این نهادها می‌توانند با مسوولیت کمتر حقوق بیشتری دریافت کنند ولی آنچه مهم است نهادینه شدن شدن فرهنگ به‌کارگیری از جوانان است. بادامچی گفت: اتاق فکر، احزاب و تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند محیط مناسبی برای افراد بازنشسته باشند تا خلاقیتشان را عرضه کنند.

 

ارسال نظر