اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۶۱۱

زنان ۸۰ درصد از تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد

 رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: زنان بیش از ۸۰ درصد از تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ بوده‌اند. انوشیروان محسنی‌بندپی در جشنواره روز دختران افزود: خانواده نخستین رکن جامعه پویا و خلاق و با انرژی است. زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور به مراتب تاثیرگذارتر هستند. برای مثال در تماس با خط مشاوره ۱۴۸۰ بیش از ۸۳ درصد از تماس‌گیرندگان زنان بودند.

بندپی با اشاره به پژوهش انجام گرفته در یکی از مراکز نگهداری کودکان زیر ۱۸سال در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در بین ۱۵۰پرسشنامه‌یی که در این مرکز پر شده است ۵۱ درصد کودکانی که دچار اعتیاد بودند، مادرشان نیز معتاد بودند. این مساله نشان‌دهنده نقش محوری زنان در آسیب‌های اجتماعی است. وی با اشاره به وظایف سازمان بهزیستی در حمایت‌های روانی و اجتماعی جوانان و نونهالان گفت: رشد و تکامل یکپارچه دختران و پسران، طرح نماد برای دانش‌آموزان با همکاری سازمان آموزش و پرورش و مدرسه دوستدار زندگی، گسترش شبکه اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای دارای جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر ازجمله این اقدامات است همچنین خانه‌های امن گسترش یافته و حدود ۴۱مرکز در این زمینه راه‌اندازی شده است. بندپی با بیان اینکه مسوولیت دیگر سازمان بهزیستی در ارتباط با گسترش مراکز شبه‌خانواده و پرورش کودکان است، گفت: مراکز نگهداری از کودکان را به سمت مراکز شبه خانواده سوق دادیم و امیدواریم لایحه حمایت از حقوق کودکان هر چه سریع‌تر تصویب شود تا با استفاده از این لایحه اقدامات خود را پیش ببریم.

داروی کلیه رایگان شد

با پیگیری‌های انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران و دستور فوری مسوولان وزارت‌خانه‌های بهداشت و رفاه یکی از پرمصرف‌ترین داروهای بیماران پیوندی کلیه که در ماه‌های اخیر با رشد دو برابری قیمت روبه‌رو شده بود از امروز در داروخانه‌های سراسر کشور به صورت رایگان توزیع شد. در روزهای گذشته داریوش آرمان، رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی نسبت به مشکلات جدی بیماران پیوند کلیه برای تهیه این داروی گران‌قیمت که در ماه‌های اخیر با رشد دو برابری روبه‌رو شده بود، هشدار داده بود. وی با تقدیر از اقدام به موقع وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، گفت: با توجه به مشکلات جدی که افزایش قیمت داروی «راپامیون» برای بیماران پیوند کلیه به وجود آورده بود، جای تشکر دارد که وزرای بهداشت، و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اقدامی انسان‌دوستانه دستور توزیع رایگان این دارو را دادند و از امروز این دارو در داروخانه‌های سراسر کشور در دسترس بیماران پیوند کلیه قرار گرفته است. آرمان گفت: امیدواریم این روند ادامه یافته تا بخشی از مشکلات هزاران بیمار پیوندی برطرف شود. همچنین انتظار داریم وزرای بهداشت و رفاه تدابیری اتخاذ کنند تا سایر داروهای پرمصرف این بیماران نیز با قطع فرانشیز به صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد تا گوشه‌یی از مشکلات مالی این افراد کاهش یابد.

خود مراقبتی عامل ارتقای سلامت جامعه

سرپرست آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: باید به عدالت در تخصیص منابع توجه ویژه‌یی داشته باشیم چراکه می‌تواند در جهت ارتقای سلامت موثر و مفید واقع شود.

محمدمهدی گلمکانی در آستانه برگزاری ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره ملی خود مراقبتی و آموزش بیمار درخصوص اهمیت خودمراقبتی گفت: ‌«یکی از توصیه‌های مهم سازمان بهداشت جهانی برای ارتقای سلامت، مشارکت جامعه و حمایت از اصول خودیاری است تا مردم برای پیدا کردن راه‌هایی جهت مدیریت سلامت جامعه خویش تشویق شوند. در این توصیه‌ها به اثرگذاری نقش مردم در حفظ سلامت خود و جامعه اشاره شده است.»

گلمکانی اظهار کرد: مهارت‌های خودمراقبتی در انواع سلامت جسمی، سلامت اجتماعی، سلامت روانی و سلامت معنوی تعریف می‌شود. این مهارت‌ها بسیار ضروری هستند که افراد با یادگیری آنها می‌توانند در شرایط و موقعیت‌های مختلف فردی، اجتماعی و خانوادگی صحیح‌ترین رفتار را از خود بروز دهند.

سرپرست آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همایش خودمراقبتی و کنگره‌های همانند آن به نقش اثرگذار مردم و تاثیر نظام سلامت بر ارتقای سطح خودمراقبتی می‌پردازد. ما به عنوان متولیان سلامت کشور برای آحاد جامعه به ارتقای سطح سلامت نیازمندیم. این امکان‌پذیر نیست مگر اینکه در درجه اول مشارکت معنادار مردم را داشته باشیم و برای ارتقای آن در بخش‌های مختلف بسترسازی لازم صورت گیرد و نهایتا باید به عدالت در تخصیص منابع توجه ویژه‌یی داشته باشیم چراکه مجموعه آنها می‌تواند در جهت ارتقای سلامت موثر و مفید واقع شود. گلمکانی اظهار کرد: خودمراقبتی در همه گروه‌های سنی که توانایی درک آنها را داشته باشد، قابلیت آموزش دارد البته این آموزش‌ها برای اقشار و گروه‌های سنی مختلف متفاوت است. مثلا آموزش‌های خودمراقبتی برای کودکان با آموزش به میانسالان متفاوت است همچنین افرادی که مشاغل متفاوتی دارند نیز آموزش‌های خودمراقبتی مخصوص به خود را خواهند داشت. ششمین سمپوزیوم و سومین جشنواره ملی خود مراقبتی و آموزش بیمار 2مرداد مصادف با روز جهانی خود مراقبتی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تالار امام(ره) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 66581560 داخلی 139 تماس بگیرند.

 

ارسال نظر