محرومیت از ارز دولتی برای شرکت‌های دارویی متخلف

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۲۵۴۴۵
محرومیت از ارز دولتی برای شرکت‌های دارویی متخلف

لیست برخی شرکت‌های دارویی که با ارز دولتی دارو و اقلام پزشکی وارد کرده‌اند اعلام شد اما تحقیقات بعدی حکایت از این داشت که برخی از این شرکت‌ها با وجود وارد کردن دارو با ارز دولتی، دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی را با قیمت بالا فروخته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت نحوه برخورد با شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی که ارز دولتی می‌گیرند؛ اما اقلامشان را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند، تشریح کرد.

ایرج حریرچی در پاسخ به اینکه مردم چگونه می‌توانند کمبودهای تجهیزات پزشکی و دارو را پیگیری کنند، گفت: مردم با شماره 190 که ستاد رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت است می‌توانند این موارد را پیگیری کنند که 28 اپراتور تمام‌وقت به‌صورت 24 ساعته مشغول به کار هستند و روزانه حدود 3000 تماس در این سامانه داریم که به همه آنها یک به یک رسیدگی شده و راهنمایی‌های لازم انجام می‌شود. این سامانه در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، بهداشت محیط و... به مردم پاسخگو خواهد بود.

او افزود: دو سامانه نیز برای پیگیری وضعیت دارو اعلام کرده‌ایم که مردم با جست‌وجوی آن می‌توانند قیمت داروها را ببینند. همچنین می‌توانند نرم‌افزار موبایلی آن را دانلود کرده و اصالت داروها را بررسی کنند. از طرفی در اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، سازمان تعزیرات حکومتی مستقر شده و به شکایات مردم رسیدگی و احکام لازم را صادر می‌کند. حریرچی درباره تاثیر نوسانات قیمت ارز بر روی قیمت دارو و تجهیزات پزشکی به ایسنا گفت: از نظر ما و طبق سیاست‌گذاری دولت نوسانات قیمت ارز هیچ تاثیری در حوزه دارو ندارد، غیر از همان افزایش قیمت سالانه که کمتر از تورم و 9درصد بوده است. او گفت: در حال حاضر هیچ شرکت دارویی نیست که بگوید ارز دولتی می‌خواهم و ارز 4200 تومانی به او تخصیص داده نشود. از طرفی ما قیمت‌ها را رسما اعلام کرده‌ایم، منتهی متاسفانه برخی افراد و شرکت‌های وارداتی به صورت استثنا از این ارز 4200 تومانی استفاده می‌کنند اما اقلام‌شان را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب می‌فروشند که این اقدام تخلف است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره عدم تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی لازم برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها گفت: این اقدام تخلفی آشکار است. باید توجه کرد که تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران بستری در کلیه بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی، خیریه و... باید توسط بیمارستان برای بیمار تامین شود. فاکتور صادر شود و هرگونه دریافتی غیر از صورتحساب رسمی بیمارستان و صندوق بیمارستان تخلف است و مردم می‌توانند این تخلفات را هم با سامانه 190 در میان بگذارند.

او تاکید کرد: علاوه بر این روزانه سه گروه از ماموران ما در مراکز به عنوان بیمار حاضر می‌شوند و وضعیت را بررسی می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف با آن برخورد می‌کنند. حریرچی با بیان اینکه در گذشته دو سوم تجهیزات پزشکی با ارز آزاد تامین می‌شد گفت: این در حالی است که اکنون برای کلیه تجهیزات پزشکی ارز دولتی می‌دهیم. دولت اعلام کرده است که ما جزو گروه اول هستیم و از 18.5 میلیارد دلار هزینه‌های ضروری کشور، 3.5 میلیارد دلار به این حوزه اختصاص داده شده و به‌تدریج پرداخت می‌شود. بنابراین مردم نباید در این زمینه مشکلی داشته باشند. حال کسانی که می‌خواهند با ارز 4200 تومانی جنسی بخرند و آن را با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب بفروشند برخوردهای لازم را با آنها انجام می‌دهیم. این برخوردها شامل چند قسمت است. اول محرومیت از ارز، دوم لغو مجوز واردات و سوم انجام واردات توسط شرکت‌های دیگر. از طرفی سازمان تعزیرات حکومتی هم احکام لازم را برای متخلفین صادر خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر