اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۸۶

ابتکار عمل در دست قاچاقچیان مواد مخدر

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: استراتژی و کانون‌های هدف مشخصی برای مبارزه با مواد مخدر درکشور وجود ندارد.

یحیی کمالی‌پور در مورد اظهارات سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر ورود مواد مخدر به کشور با پاراگلایدر و منجنیق گفت: این اظهارات بیشتر بهانه جویی بوده و درشرایطی که نظارت‌های کافی درمرزهای جغرافیای کشور صورت نمی‌گیرد، همچنین عزم جدی برای مبارزه با مواد مخدر در کشور وجود ندارد؛ نمی‌توان امیدوار به کاهش ورود مواد مخدر به کشور بود.

او با اشاره به اینکه درحال حاضر مواد مخدر جنبه اقتصادی درجامعه دارد، افزود: متاسفانه مافیای پشت پرده مواد مخدر خارج از مرزهای کشور به راحتی فعالیت می‌کند، باید توجه داشت میزان مواد مخدر کشف شده و نشده درکشور مشخص می‌کند که امکان ورود مواد مخدر با پاراگلایدر و منجنیق وجود نداشته و مواد مخدر از طریق‌های دیگری به کشور وارد می‌شوند؛ ضمن اینکه نابسامانی و ناکارآمدی مدیریت مرزهای کشور سبب ایجاد چنین شرایطی شده است. وی با بیان اینکه مواد مخدر سنتی از مرزهای مشخصی وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: اگر بر مرزها نظارت شده و مدیریت مناسبی صورت گیرد، یا کنترل‌های فیزیکی و الکترونیکی لازم انجام شود؛ به‌طورحتم شاهد کاهش ورود مواد مخدر به کشور خواهیم بود؛ بنابراین طرح چنین مسائلی نظیر پاراگلایدر و منجنیق در ورود مواد مخدر به کشور به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

کمالی‌پور با اشاره به اینکه انسجام مافیای پشت پرده مواد مخدر در ورود مواد و توزیع آن در کشور به مراتب از نیروهای عمل‌کننده ما بیشتر است، گفت: دستگاه متولی در خصوص مبارزه بامواد مخدر ستاد مبارزه بامواد مخدر درکشف، تعقیب و دستگیری و دستگاه قضایی در برخورد است، متاسفانه عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر دراین حوزه مثبت نبوده و ضعف این ستاد را نمی‌توان به یک بخش محدود کرد. عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه عوامل متعددی درایجاد بحران قاچاق مواد مخدر موثر است، افزود: استراتژی و کانون‌های هدف مشخصی برای مبارزه با مواد مخدر در کشور وجود ندارد، همچنین در حال حاضر آمار مشخص و قابل دسترس از وضعیت وارد‌کنندگان مواد مخدر وجود ندارد؛ متاسفانه برخوردها بیشتر بامعلول بوده و کمتر با علل برخورد می‌شود، از سوی دیگر نهادهای موازی و عدم وجود سازوکار مشخصی برای برخورد با مواد مخدر مهم‌ترین عوامل درخصوص عدم موفقیت درمبارزه با مواد مخدراست.

«آی‌کیو»های بالای ۱۳۰ وارد مدارس «سمپاد» شوند

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان از آغاز برگزاری بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی ۲۰۱۸ از ۲۴ تیرماه در تهران خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

فاطمه مهاجرانی در نشست خبری با اشاره به اینکه بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی از ۲۴ تا ۳۱ تیرماه برگزار می‌شود، گفت: المپیاد زیست‌شناسی، چهارمین المپیادی است که میزبانی آن بر عهده ایران است.

او افزود: در هر تیم چهار دانش‌آموز حضور دارند و معمولا یک لیدر و یک سرپرست آنها را همراهی می‌کنند. رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه این المپیاد سال گذشته در انگلستان برگزار شد و ۶۴ کشور شرکت کردند، گفت: امسال ۷۸ کشور در المپیاد شرکت می‌کنند که ۲۳مورد کشورهای اروپایی هستند و رکورد خوبی است. جز رژیم غاصب صهیونیستی همه کشورها می‌توانستند، شرکت کنند و محدودیتی نداشتیم.

مهاجرانی ادامه داد: ۵۱۰مهمان داریم که ۲۸۰ نفرشان دانش‌آموز هستند. المپیاد در دو مرحله تئوری و عملی برگزار می‌شود که افتتاحیه آن روز ۲۴ تیرماه در هتل اسپیناس پالاس و اختتامیه در روز ۳۰‌ام تیر در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه سوالات طراحی شده و با تمهیدات امنیتی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد، گفت: آزمون در چهاربخش از جمله زیست گیاهی، جانوری و تکاملی برگزار می‌شود و تیم علمی از دو سال گذشته کار خود را شروع کرده است. همه تمهیدات برای آزمون عملی نیز آماده است و با توجه به نوسانات نرخ ارز مشکل و تاخیر برای تهیه و خرید وسایل نداشتیم، هرچند با مشکل افزایش قیمت روبه‌رو بودیم.

رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به معرفی جاذبه‌های فرهنگی و نام‌آوران علمی برای مهمانان بین‌المللی گفت: برخی مهمانان ما شاید نخستین و آخرین باری باشد که به ایران سفر می‌کنند. به همین خاطر بازدیدهای فرهنگی از موزه‌ها را برای آنها در نظر گرفتیم و امیدواریم ۵۰۰ سفیر خوشحال را به کشورهای خودشان باز گردانیم. برای ما مهم است در فرآیند ایران‌هراسی که در دنیا در حال شکل‌گیری است، بتوانیم در این فرصت طلایی دانش‌آموزان کشورهای دیگر را با اندوخته‌های غنی فرهنگی ایران آشنا کنیم.

 

ارسال نظر