بازتاب قتل خلافکار سابقه‌دار در زندان

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۰۰

قتل یکی از خلافکاران با سابقه در زندان و انتشار تصاویری از وضعیت زندان‌ها و جولان افراد شرور، حکایت از شرایطی نامساعد در برخی زندان‌ها دارد. حضور تعداد بالای زندانی، یعنی حدود چهاربرابر استاندارد جهانی در فضای زندان نیز، به این شرایط دامن زده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با انتقاد از ضعف برخی مدیران که باعث تسلط زندانیان شرور بر امور داخلی زندان می‌شود آن را اقدامی خلاف قانون دانست که رییس سازمان‌ زندان‌ها باید بدان ورود کند.

محمد کاظمی در واکنش به اخباری مبنی بر تداوم وضعیت نامطلوب در زندان‌ها اعم از فروش جای خواب یا انتقال زندانیان از طریق تاکسی به دادگاه به خانه ملت گفت: این اخبار حاکی از آن است که زندان‌ها از ظرفیت لازم برای زندانیان برخوردار نیست، بنابراین باید اقدامی در جهت کاهش جمعیت زندانیان انجام داد که یکی از آنها استفاده از مجازات جایگزین بوده و راهکار دیگر اینکه برای بهبود وضعیت زندان‌ها تعداد ندامتگاه‌ها را افزایش دهند. نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون در تمام زندان‌ها با کمبود جا برای زندانیان مواجه هستیم که لازم است دولت برای رفع این مشکل اعتباراتی را در جهت بهبود وضعیت زندان‌ها تخصیص دهد، هر چند در برخی شهرستان‌ها زندان‌های نوساز ایجاد شده و تا حدودی مشکلاتشان در این حوزه حل شده است، اما باز هم تعداد ندامتگاه‌های کشور متناسب با جمعیت کنونی زندانیان کافی نیست. این نماینده مردم در مجلس دهم، در انتقاد به اداره داخل زندان‌ها توسط برخی مجرمان که بر این فضا تسلط یافته‌اند تصریح کرد: این مشکل ناشی از مدیریت ضعیف این زندان‌ها است، چراکه تسلط برخی زندانیان بر فضای داخل زندان‌ها و به نوعی اداره این محیط توسط آنها خلاف قانون است و قطعا این زندان‌ها از مدیران ضعیفی برخوردارهستند که زندانیان می‌توانند برای آنها تعیین تکلیف کنند. نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در این شرایط لازم است که رییس سامان زندان‌ها نظارت دقیقی بر عملکرد مدیران زندان‌ها داشته باشد، چراکه از قدیم برخی زندانیان شرور پیوسته سعی کرده‌اند تا اداره فضای داخلی زندان را در اختیار بگیرند، اما مدیران زندان‌ها نباید این اجازه را بدهند که این افراد بر امور داخلی زندان تسلط داشته باشند.

 

ارسال نظر