ماجرای شرکت دخانی و هشدار به وزیر

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۶۹

اگر در را به روی صنعت دخانیات ببندید، آنها از راه دیگری وارد می‌شوند؛ محصول تقریبا جدید شرکت‌های دخانیات این موضوع را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که آنها چگونه برای حفظ مشتریان خود تلاش می‌کنند.

اخیرا نامه‌یی سرگشاده از سوی وزیر بهداشت خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته شده که در آن نسبت به محصول جدید شرکت فیلیپ موریس  

-شرکت امریکایی تولید‌کننده دخانیات- هشدار داده شده است؛ محصولی که به نام «IQOS» یا

«I-Quit-Ordinary-Smoking» شناخته می‌شود. این محصول تنباکویی بدون دود است که نمی‌سوزد و در سال ۲۰۱۴ از سوی شرکت فیلیپ موریس تحت برندهای مارلبرو و پارلیمنت به بازار معرفی شده است. این محصول برای نخستین بار در همین سال در ناگویای ژاپن و میلان ایتالیا توزیع و به تدریج به کشورهای دیگر وارد شد.

باتوجه به این موضوع، سیدحسن هاشمی در نامه خود به وزیر صنعت تاکید کرده است که «این شرکت از طریق تلاش برای برقراری ارتباط و اخذ حمایت سیاست‌گذاران، مقامات عالیرتبه و فعالین کنترل دخانیات کشورهای جهان، درصدد است تا در حوزه سیاست‌گذاری چارچوب کنوانسیون کنترل دخانیات رخنه کند.»اما این محصول جدید چیست و چرا وزارت بهداشت پیش از ورود آن به بازار ایران هشدار داده است؟

بهزاد ولی‌زاده مسوول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، درباره جزئیات این محصول جدید شرکت‌های دخانیات خارجی توضیح داد و به ایسنا گفت: این محصول در حال گسترش در کشورهای دنیاست و به همین دلیل وزارت بهداشت این موضوع را با وزارت صنعت مطرح کرده و پیش آگهی داده است که این اتفاق در ایران نیفتد. علاوه بر آن درخواست کرده‌ایم که به عنوان کالای ممنوع درنظر گرفته شود. تنباکوهای بدون دود نمی‌سوزند، فقط با استفاده از حرارت دستگاهی که این تنباکو در آن ریخته می‌شود، ترکیبات دخانی آزاد شده و نیاز فرد به نیکوتین را تامین می‌کند. شرکت‌های دخانیات ادعا می‌کنند تنباکوی بدون دود ضرر ندارد؛ در صورتی که سازمان جهانی بهداشت روی این موضوع مطالعه و ثابت کرده است که این محصول نه تنها مضر است، بلکه وسیله‌یی برای تبلیغ محصولات دخانی نیز محسوب می‌شود؛ کشورهای پیشرفته قوانین و مجازات‌های سختگیرانه‌یی برای ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و متخلفان آن درنظر گرفته‌اند. با وجود این، شرکت‌های دخانیاتی موضوع تنباکوهای بدون دود را به پشتوانه صنعت داروسازی مطرح کردند. یکی از ادعاهای صنعت داروسازی، مفید بودن سیگارهای الکترونیکی برای ترک دخانیات است، اما هدف صنعت دخانیات از ورود این محصولات حفظ مشتریانش است.

ولی‌زاده در ادامه با اشاره به هشدار وزارت بهداشت به وزارت صنعت برای جلوگیری از ورود این محصول به بازار ایران، اظهار کرد: ممکن است نمایندگان این شرکت برای معرفی این محصول به ایران نیز مراجعه ‌کنند؛ با توجه به این موضوع وزارت بهداشت نیز موضع خود را اعلام کرده است تا وزارت صنعت این موارد را مورد توجه قرار دهد. بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی تولید‌کننده دخانیات نیز در کنار محصولات خود چنین محصولاتی را به نام برندهای دیگر تولید می‌کنند. هدف تمام این شرکت‌ها نیز ایجاد وابستگی برای مصرف‌کنندگان است. سیاست‌گذاران باید در صدور مجوز و همراهی با این شرکت‌ها برخورد کنند.

 

 

ارسال نظر