اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۱۸

لایحه حمایت از حقوق کودکان 2 هفته دیگر در صحن مجلس

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در صحن علنی مجلس تا ۲ هفته دیگر خبر داد. سلمان خدادادی در واکنش به اینکه برخی از نمایندگان مجلس و صاحبنظران حوزه کودک بر این باورند که لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان به اندازه‌یی اهمیت دارد که باید در معرض عمومی و از سوی همه نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد، نه اینکه انحصارا توسط کمیسیون قضایی بررسی شود، بیان داشت: این لایحه حائز اهمیت است و همه اقشار جامعه به این لایحه حساس هستند، چرا که لایحه‌یی حمایتی در حوزه کودک و نوجوان است.

او در ادامه گفت: مطابق با اصل ۸۵ قانون اساسی این اجازه به مجلس داده شده که برخی لوایح و طرح‌های بودجه‌یی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند، در کمیسیون مربوطه به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که از وقت‌گیری بیشتری برخوردار است و وظیفه مجلس به کمیسیون تنفیذ می‌شود و هر چه کمیسیون تصویب کرد همان هم تبدیل به قانون شده و دیگر به صحن علنی مجلس نمی‌آید، این برای سرعت عمل است. خدادادی در ادامه به ایلنا گفت: لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان برای اینکه هر چه سریع‌تر مورد بررسی قرار گرفته و تبدیل به قانون و اجرایی شود، براساس اصل ۸۵ به صورت تخصصی بررسی می‌شود. بررسی و تبدیل این لایحه به قانون زمانبر شده است و به همین خاطر به دلیل نگاه عمیق‌تر کمیسیون به این مساله به این صورت مورد بررسی قرار می‌گیرد. تجربه نشان داده است، لوایحی که به صورت تخصصی در کمیسیون بررسی می‌شود تا ۹۵درصد شبیه به لوایحی هستند که در صحن بررسی می‌شود، بنابراین مشکلی به وجود نمی‌آید.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ممکن بود که این لایحه یک سال در نوبت صحن قرار بگیرد. برخی اعتراض کردند که همه نمایندگان باید این لایحه را بررسی کنند، اما مساله این است که در کمیسیون هم همه نمایندگان می‌توانند نظر دهند و پیشنهادات خود را در آنجا ارائه دهند تا نظرات آنها اعمال شود، اما اینکه این لایحه در صحن مطرح شود توسط نمایندگان پیشنهاد شد و به نظر می‌رسد که مورد موافقت هیات رییسه نیز قرار گرفت و این لایحه در دستور صحن قرار داده شد و در اولویت نیز قرار گرفته است. در صورتی که اگر به صورت همیشگی قرار بود در دستور کار باشد باید ۶ ماه در صف می‌ماند. فکر می‌کنم که تا دو هفته آینده در دستور رسیدگی در صحن مجلس قرار گیرد.

امکان بازگشت حرکت دست برخی بیماران ضایعه نخاعی

رییس بیمارستان رفیده دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: برای برخی بیماران ضایعه نخاعی که حرکت شانه و بازو دارند، امکان بهبود عملکرد و احتمال برگشتن حرکت دست فراهم شده است.

فریدون لایقی اظهار کرد: بیماران مبتلا به آسیب نخاعی در ناحیه گردن، دچار فلج چهار دست و پا می‌شوند؛ آسیب نخاعی این بیماران را هنوز نتوانسته‌ایم، درمان کنیم اما اعصاب محیطی (اعصاب بالا و پایین محل ضایعه) را پیوند زدیم و در نتیجه توانستیم حرکات دست را بازگردانیم. او اضافه کرد: برای نمونه بیماری که هشت ماه پیش جراحی شده است، می‌تواند مسواک بزند، ویلچر را حرکت دهد و غذا بخورد؛ جراحی فقط بخشی از مجموعه درمانی این بیماران است و بخش عمده درمان برعهده تیم توانبخشی شامل متخصصان کاردرمانی، فیزیوتراپی، نورولوژی و روانپزشکی است. رییس بیمارستان توانبخشی رفیده تاکید کرد: بیماران آسیب نخاعی که بخشی از حرکات شانه و بازو را دارند اما حرکت دست ندارند، می‌توانند کاندیدهای خوبی برای انجام این پیوند باشند. شرط دیگر برای این بیماران این است که از زمان وقوع حادثه بیشتر از 6 ماه تا یک سال نگذشته باشد. لایقی گفت: برای بیمارانی که بطور مثال پنج سال از زمان وقوع حادثه منجر به آسیب نخاعی آنان گذشته باشد، نیز می‌توان جابه‌جایی تاندون انجام داد تا برخی حرکات به حرکات دیگر تبدیل شوند و بتوانند انگشتان خود را خم کنند.

فوق تخصص جراحی ترمیمی دست و اعصاب محیطی افزود: هرچند جراحی شاید سه ساعت بیشتر طول نکشد اما مجموعه اقدامات درمانی برای این بیماران به صورت شبانه روزی از هشت ماه تا یک سال زمان می‌برد و این بیماران باید روزی چهار ساعت تمرین کنند تا بازآموزی حرکتی لازم ایجاد شود.  لایقی با بیان اینکه در ایران آمار مرگ و میر معلولیت ناشی از ضایعه نخاعی بسیار زیاد است، ادامه داد: اینگونه جراحی‌ها در مراکز درمانی معتبر کشورهای دیگر انجام شده است و ما نیز با توجه به آمار بالای بیماران ضایعه نخاعی علاقه‌مند به انجام این جراحی هستیم.

رییس بیمارستان توانبخشی رفیده با اشاره به مطالعه انجام شده در حوزه آسیب‌های نخاعی از سوی دکتر وفا رحیمی موقر جراح مغز و اعصاب، افزود: بر اساس این مطالعات که در گزارش سازمان جهانی بهداشت نیز آمده است، در ایران به ازای هر یک میلیون نفر 72 نفر در هر سال دچار ضایعه نخاعی می‌شوند که 90 درصد آنها به دلیل تصادفات است.  او اظهار کرد: بر این اساس سالانه پنج هزار و 800 تا 6 هزار مورد جدید ضایعه نخاعی در کشور اتفاق می‌افتد که موجب فلج اندام‌های حرکتی، هر چهار اندام یا فقط اندام‌های تحتانی می‌شود که 20 درصد این موارد مربوط به ضایعات گردنی است. لایقی تصریح کرد: ایران بین 28 کشور در حال توسعه مقام دوم در بروز معلولیت‌های ناشی از حوادث جاده‌یی را دارد؛ متوسط جهانی میزان بروز ضایعه نخاعی در جهان 25 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت است اما این رقم در ایران به 72نفر می‌رسید.

 

ارسال نظر