حراج حیات وحش

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۴۷
حراج حیات وحش

یک کارشناس علوم زیستی می‌گوید اینکه افراد پیر، مانع سلامتی گله هستند و باید حذف شوند توجیه ساخته و پرداخته شکارچیان است و قوی‌ترین ژن در هر گله‌یی از آن افراد پیر است و این راز بقاست. صدور پروانه‌های شکار ویژه سازمان محیط زیست در خردادماه و برای شکارچیان خارجی طی روزهای اخیر همچنان بحث‌برانگیز بوده و سازمان محیط زیست را به برگزاری نشست خبری برای پاسخ به منتقدان واداشت. منتقدان معتقد بودند که سازمان محیط زیست در فصل غیرشکار پروانه شکار صادر کرده و شکار نباید در فصل زادآوری حیات‌وحش انجام می‌شده، به جای قرق‌های اختصاصی پروانه شکار را برای مناطق حفاظت شده صادر کرده و از همه مهم‌تر در این باره پنهان‌کاری کرده است. نفس عمل شکار تروفه نیز در کنار این موارد مورد نقد واقع شد. در پاسخ به این انتقادات برخی متخصصان پیشتر به دفاع از شکار بطور کلی پرداخته بودند و از جمله حمیدرضا رضایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، که دارای تخصص محیط زیست تنوع زیستی و مدیریت حیات وحش است به خبرنگار مهر گفته بود هیچ متخصصی در دنیا نگفته شکار انجام نشود و اگر شرایط برای شکار فراهم باشد مشکلی ندارد اما در ماجرای اخیر سازمان محیط زیست باید از قبل اطلاع‌رسانی می‌کرد. با این حال بسیاری از متخصصان، کارشناسان، فعالان محیط زیست و پیشکسوتانی چون اسماعیل کهرم، اصغر محمدی فاضل، مرتضی شریفی، مجید مخدوم و حسین آخانی سنجانی، نیز صریحاً نسبت به شکارفروشی سازمان حفاظت محیط زیست معترض شده و سمن‌های محیط زیستی با تنظیم نامه‌هایی سرگشاده خواهان جلوگیری از این اقدام غیرکارشناسانه شوند. مجموع این مباحث منجر به آن شد که سازمان محیط زیست بیانیه‌یی نیز در دفاع از اقدام خودش صادر کند.

ادعای سرریز جمعیت حیات وحش به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. منطقه حفاظت‌شده کالمند و بهادران، تا سال ۸۲ از جمعیت رضایت‌بخشی از چارپایان برخوردار بود و جمعیت آهو در آن بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ راس تخمین زده می‌شد در حالی که امروز در خوش‌بینانه‌ترین حالت در این منطقه ۳۰۰ آهو وجود دارد.اکبر همدانیان، کارشناس ارشد علوم زیستی، مدرس دانشگاه، از مسوولان پیشین محیط زیست و یکی از مدیران پروژه بین‌المللی حفاظت از یوز آسیایی معتقد است: در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست توان برآورد جمعیتی نزدیک به حقیقت از حیات وحش را ندارد و در نتیجه از تخمین ترکیب سنی‌ـ‌جنسی گونه‌ها و تطبیق آن با ظرفیت برد تغذیه‌یی زیستگاه‌ها ناتوان است صدور پروانه شکار برای حذف بخشی از افراد یک گونه به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

او به مهر گفته است: واقعا نمی‌دانم بر چه اساس می‌توان مدعی شد که وحوش پیر که آقای کلانتری آنها را دام می‌نامد، مانع سلامت جمعیت گونه هستند. این توجیهی است که توسط شکارچیان ساخته و پرداخته شده چرا که شکارچیان به شکار افراد پیر علاقه دارند و با شاخ یا دندان آنها رکورد می‌زنند. افراد پیر ژن برتر هستند که توانسته‌اند با چالش‌های بقا در طبیعت سازگار شوند و در واقع قوی‌ترین ژن در هر گله‌یی از آن افراد پیر است و این راز بقاست

ادعای سرریز جمعیت حیات وحش به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. با این وضع اسفبار زیستگاه‌ها که جانوران از کم‌آبی یا بهتر بگویم بی‌آبی رنج می‌برند، علوفه کاهش پیدا کرده و در سایه کمبود نیروی انسانی و به تبع آن ضعف حفاظت و شکار غیرمجاز ادعای سرریز جمعیت حیات وحش، دور از انتظار به نظر می‌رسد. هرچند کل‌ و بزها و قوچ‌ و میش‌ها به نسبت آهو و جبیر از جمعیت پایدارتری برخوردارند اما باز هم با هیچ طریقی نمی‌توان عبارت سرریز جمعیت را به آنها نسبت داد. آن هم با این توجیه بی‌اساس که حذف افراد پیر یک راه‌حل اکولوژیک است. در نهایت باید بگویم که اگر انتظار دارند جامعه ادعای غریبشان را بپذیرد باید مدارکی مستند برای اثبات ادعایشان ارائه کنند. باید نحوه و نتیجه برآورد جمعیت و تطبیق ظرفیت برد زیستگاه‌ها را با ترکیب سنی‌ـ‌جنسی گونه مد نظر را بطور کامل تشریح کنند تا صاحب‌نظران و سایر منتقدان بدانند ادعای تعجب‌آور سرریز جمعیت حیات وحش بر چه مبنایی از سوی مسوولان محیط زیست تکرار می‌شود. اینکه صرفا این ادعا را تکرار کنند و انتظار داشته باشند مخاطب با چشم‌ بسته بپذیرد توقع زیادی است.

به گفته او، در واقع قوی‌ترین ژن در هر گله‌یی از آن افراد پیر است و این راز بقاست. حالا آقایانی که خود را مسوول حفاظت از محیط زیست می‌دانند با تکرار کردن افسانه‌هایی که شکارچیان بافته‌اند سعی دارند افکار عمومی را قانع کنند که افراد پیر باید از زیستگاه‌ها حذف شوند و جالب آنکه بر این توجیه، مهر علم و تخصص هم می‌زنند. این کارشناس محیط زیست توضیح داده است: طی همین مدت اندک باید بگویم، صدور پروانه‌های شکار برای اتباع خارجی، تاثیر مخربی به جا گذاشته چرا که شکارچیان محلی و بومیان که سال‌هاست شکار چارپایان به عنوان تخلف به آنها القا شده حالا شاهد کشتار حیات وحش توسط شکارچیان خارجی در مناطقشان هستند. این سبب می‌شود به شکار غیرمجاز روی بیاورند.

 

ارسال نظر