اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۸۹

راه‌اندازی مراکز مشاوره سالمندی

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از ایجاد مراکز مشاوره سالمندی خبر داد و گفت: برای ارائه خدمات و مداخلات ویژه دوران سالمندی، بنیاد فرزانگان راه‌اندازی خواهد شد.

فاطمه عباسی در مراسم دیدار با سفیر کشور سوئد که در مرکز مشاوره جامع برگزار شد، افزود: بر اساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده خط مشاوره ۱۴۸۰ در سال گذشته یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار مشاوره انجام داده که ۸۳ درصد آنها را زنان و ۱۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهند که عمدتا این افراد دارای اختلالات افسردگی یا آسیب‌های دیگری بوده‌اند. وی گفت: بیشترین افرادی که با این خط تماس گرفته‌اند در گروه سنی ۲۴ تا ۴۵ سال هستند، همچنین ما برای افراد سالمند و بالای ۶۵ سال نیز خطوط مشاوره تلفنی داریم که اطلاعات لازم در خصوص سالمندی را به آنها ارائه می‌دهند. عباسی تصریح کرد: همچنین بنیاد فرزانگان را در راستای ارائه خدمات ویژه و مداخلات بهنگام برای سالمندان راه‌اندازی خواهیم کرد. رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه مشاوره‌های فردی و تخصصی، زوج درمانی و خدمات مددکاری و بهداشتی برای تماس گیرندگان و زنان آسیب دیده و همچنین خانواده‌های در معرض آسیب ارائه می‌شود و نگاه جنسیتی وجود ندارد اما در تماس‌های تلفنی اغلب تماس گیرندگان زن هستند. وی به راه‌اندازی خانه امن برای زنان آسیب دیده در تمامی استان‌ها اشاره کرد و گفت: این خانه‌ها برای حمایت، ارائه خدمات و توانمندسازی این زنان راه‌اندازی شده است. عباسی با اشاره به اینکه برای دختران فراری، زنان سرپرست خانوار و آسیب دیده، مراکز بازپروری ایجاد کرده‌ایم، افزود: برنامه اصلی ما بازگشت این افراد به خانه‌هایشان است، از سوی دیگر برای زنانی که دچار آسیب می‌شوند نیز خانه سلامت ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: ۳۴۶ مرکز مداخله در بحران نیز داریم و همچنین مسائل و مشکلات در خصوص اعتیاد نیز از طریق مشاره با شماره تلفن ۰۹۶۲۸ به متقاضیان ارائه می‌شود. رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی از فعالیت ۶ مرکز مخصوص کودکان معتاد و دو مرکز نیز مادر و کودک خبر داد و گفت: در این مراکز امکان نگهداری فرزند در کنار مادران معتاد وجود دارد و اولویت بهزیستی پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان است و در این خصوص ۱۰درصد مراکز درمانی را به ترک اعتیاد زنان اختصاص داده‌ایم. عباسی با اشاره به اینکه ۱۲۶ مرکز میان مدت اقامتی در حوزه اعتیاد داریم، گفت: همچنین مراکز ویژه سرپایی و سرپناهان را نیز ویژه زنان معتاد راه‌اندازی کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه شیوع اعتیاد در ایران نیز همانند دنیا بالاست، افزود: ما توانسته‌ایم با مداخلات بهنگام و درمان اعتیاد اقدامات خوبی انجام دهیم و در حال حاضر ۱۰درصد جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری معتادان در ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

 

آغاز مرحله دوم آزمون اعزام معلمان به خارج

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش از آغاز مرحله دوم آزمون اعزام معلمان به خارج از کشور از ۱۷ تیر خبر داد و گفت: علاوه بر سنجش صلاحیت‌های علمی و تخصصی پذیرفته‌شدگان آزمون، شخصیت و منش افراد برای حضور در مدارس خارج از کشور نیز مورد بررسی و توجه دقیق قرار می‌گیرد.

غلامرضا کریمی با بیان اینکه از ۱۷ هزار و ۳۰۰ نفری که در مرحله اول آزمون اعزام به خارج از کشور شرکت کردند حدود هزار نفر برای مرحله دوم و مصاحبه حضوری انتخاب شدند اظهار کرد: نمرات مرحله اول نقشی در مصاحبه ندارد و شخصی که وارد مصاحبه می‌شود باید استانداردهای لازم برای کار در محیط خارج از کشور را دارا باشد. وی افزود: از ۱۷ تیر ماه مصاحبه با گروه‌های مختلف پذیرفته‌شدگان شروع می‌شود و علاوه بر سنجش و بررسی صلاحیت‌های علمی و تخصصی پذیرفته‌شدگان آزمون، شخصیت و منش افراد برای حضور در مدارس خارج از کشور نیز مورد توجه دقیق قرار می‌گیرد. رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم اعزامی باید چارچوب‌ها و آداب دیپلماتیک را رعایت کند گفت: این افراد به لحاظ تسلط بر زبان تخصصی هم ارزیابی می‌شوند زیرا قابل پذیرش نیست معلمی دو سه سال در خارج از کشور کار کند اما به هیچ زبان بین‌المللی مسلط نباشد. وی باید بتواند با خارجی‌ها ارتباط برقرار کند. بنابراین از اعزام معلمی که به یک زبان بین‌المللی خارجی تسلط نداشته باشد جلوگیری می‌کنیم.

کرمی افزود: ارزیابی ما این است که در نهایت ۳۳۰ نفر انتخاب شوند، هرچند اگر صلاحیت‌های لازم در این تعداد نبود مجددا آزمون برگزار می‌کنیم.

اختصاص یارانه به مهدهای پذیرای کودکان معلول

مدیرکل دفترکودکان و نوجوانان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه به مهدهای کودک که از کودکان معلول نگهداری می‌کنند، یارانه پرداخت می‌شود، گفت: کودکان معلول در مهدهای ویژه نگهداری نمی‌شوند.

محمد نفریه با اشاره به آمار و ارقام مهدهای کودک در کشور گفت: بیش از ۶۰۰ هزار کودک در مهدهای کودک در پنج رشته تغذیه، بهداشت، ایمنی، نگهداری و آموزش نگهداری می‌شوند. وی مهدهای کودک را بهترین مکان بعد از منزل برای کودکان خواند و افزود: مهدهای کودک باید بر اساس شاخص‌ها، استانداردها را رعایت کنند و هر مهد با دریافت شاخص و استاندارد بیشتر، ستاره بالاتری دریافت می‌کند. به گفته نفریه، همچنین مربیان نیز از نظر جسمی، روانی، دانش و سطح دین‌داری بررسی می‌شوند و با دریافت استانداردهای بالاتر، سطح ایمنی کودکان افزایش می‌یابد. مدیرکل دفترکودکان و نوجوانان بهزیستی کشور گفت: کودکان معلول در مهدهای ویژه نگهداری نمی‌شوند و بر اساس مصوبه مشخص است که چه کودکانی از نظر معلولیت باید در مهدها نگهداری شوند.

 

ارسال نظر