دکه‌داران امنیت شغلی ندارند

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۷۱

برخوردهای نامناسب شرکت سامان‌دهی مشاغل شهرداری فقط محدود به دستفروشان نیست و بررسی‌های میدانی روزنامه تعادل نشان از این دارد که دکه‌داران هم از این رفتارها بی‌نصیب نمانده‌اند. البته برخورد با کیوسک‌داران از نوع متفاوتی است. یکی از دکه‌داران خیابان ولیعصر در این باره گفت: گاه پیش می‌آید که کارمندان شرکت ساماندهی بدون هیچ اخطار قبلی و بدون حضور پلیس و رعایت موارد قانونی اقدام به پلمب کیوسک‌ها می‌کنند. وقتی از آنها می‌پرسیم که شما کی هستید و از طرف کدام سازمان یا نهادی این کار را انجام می‌دهید جوابی نمی‌دهند. وقتی هم برای فک پلمب می‌رویم برخوردهای نامناسب برخی کارمندان آزاردهنده است.

او با بیان اینکه پلمب دکه تبعات بسیاری برای دکه‌داران دارد، ادامه داد: بعد از اینکه فک پلمب شد، تازه مشکلات شروع می‌شود. بسته به تعداد روزهایی که دکه بسته بوده برخی اجناس فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیستند. از سوی دیگر متاسفانه شایعاتی مبنی بروجود خلاف در برخی دکه‌ها شنیده می‌شود که این موضوع واقعا ناراحت‌کننده است. این شایعات باعث می‌شود دکه‌یی که بدون هیچ دلیل بسته می‌شود، نظر مردم نسبت به آن تغییر کند و حرف وحدیث‌ها بابت دلایل بسته شدن دکه شروع می‌شود.

یکی دیگر از دکه‌داران میدان توحید نیز درباره مشکلات این صنف گفت: عدم امنیت شغلی یکی از موضوعاتی است که دکه‌داران را تهدید می‌کند. در پایان روز که به خانه می‌رویم نمی‌دانیم آیا فردا باز هم دکه باز خواهد بود یا نه. دکه‌داران خیلی راحت تهدید می‌شوند و دلیل آن را نمی‌دانیم شاید به دلیل نداشتن قوانین سفت وسخت باشد. قوانینی که بتواند از ما و همکاران‌مان حمایت کند.

شاید بتوان گفت، دلیل این برخوردهای شهرداری با دکه‌داران به نگرش منفی آنها نسبت به این صنف برمی‌گردد. کامران زنگیشه مدیرعامل سابق شرکت ساماندهی معتقد بود که وجود کیوسک‌های گل‌فروشی و مطبوعاتی در سطح شهر بخش عمده‌یی از پیاده‌روها را اشغال کرده است. به گفته او کیوسک‌ها با مبلمان شهری همخوانی و تناسب نداشته، به نوعی سد معبر صنفی محسوب می‌شوند و باید تغییر شکل دهند. وی همچنین گفته بود، در شهرداری اعتقادی به وجود کیوسک‌ها نداریم، چراکه کاربری این کیوسک‌ها مربوط به سالیان گذشته است که دسترسی به مطبوعات دشوار بود و در حال حاضر باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از فضای مجازی فروش مطبوعات در این کیوسک‌ها کاهش یافته است. به نظر می‌رسد، این نگاه به مسوولان کنونی شهرداری تهران تعمیم یافته و آنها نیز علاقه‌یی به حضور کیوسک‌ها در سطح شهر ندارند. آنها نیز کیوسک‌ها را یک المان زائد در تهران می‌دانند و شاید به دنبال حذف تدریجی کیوسک‌ها هستند. البته در دوره مدیریت قبلی شهرداری قرار بود تا شکل ظاهری کیوسک‌ها نیز برای زیبایی بیشتر سطح خیابان‌ها تغییر کند. یکی از اعضای شورای چهارم در این باره گفته بود: در طراحی جدید کیوسک‌ها روزنامه‌ها در دیواره‌ها طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کیوسک‌های جدید فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند که طبق برنامه در نظر داریم تمام کیوسک‌های تهران در قالب این طرح ساماندهی شوند. هر چند هنوز این اتفاق در تهران نیفتاده است اما قطعا رسیدگی به مشکلات دکه‌داران و تغییر شکل آنها اثر مطلوبی بر فضای روانی شهر دارد.

 

ارسال نظر