دانش‌آموزان افغان نباید از ایرانی‌ها جدا شوند

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۱۰

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکید آموزش و پرورش ثبت نام اتباع در مدارس است و هیچ چیز نباید مانع شود از این کار خیر، انسان‌دوستانه و تکلیف ملی دینی سر باز بزنیم، گفت: به هیچ عنوان نباید به سمت جداسازی دانش‌آموزان اتباع افغانستانی از دانش‌آموزان ایرانی برویم.

سیدمحمد بطحایی در همایش مسوولان امور تحصیلی اتباع خارجی در ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با بیان اینکه موفقیت‌های خوبی در زمینه تحصیل اتباع به دست آورده‌ایم، گفت: با توجه به موکدات رهبری به ویژه برای تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی مکلف بودیم، دانش‌آموزان اتباع را پوشش دهیم و خوشبختانه روسفید شدیم.  وی افزود: در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۰درصد رشد دانش‌آموزان افغانستانی را نسبت به سال گذشته داشتیم آن هم در شرایطی که آموزش و پرورش با مشکلات متعددی روبه‌روست اما همکاران ما جوانمردانه پای کار ایستادند و دانش‌آموزان افغانستانی تفاوتی با ایرانی‌ها نداشتند. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همکاران ما گاهی اوقات ریسک مشکلات و موانع اداری را پذیرفتند و دانش‌آموزان بدون هویت را ثبت نام کردند، گفت: تاکید آموزش و پرورش ثبت نام این افراد است و هیچ چیز نباید مانع شود از این کار خیر، انسان‌دوستانه و تکلیف ملی دینی سر باز بزنیم.  وی تاکید کرد: هیچ دانش‌آموزی نباید در سال ۹۷ از مهر جا بماند. بحث تفاوت قومیت، مذهب و رنگ پوست مطرح نیست و مشکلاتی چون تراکم کلاسی و کمبود فضا و اعتبارات نباید مانع شود و هر دانش‌آموزی به سن تحصیل رسیده باید وارد مدارس شود.

وی با بیان اینکه کمک مجامع بین‌المللی می‌تواند بسیاری مشکلات ما را در این زمینه کاهش دهد، گفت: سیاست‌گذاران ارشد کشور تاکید دارند نباید تفاوتی بین دانش‌آموزان اتباع قائل شد که این بزرگ‌ترین پیام بشردوستانه است و باید از طریق ان جی اوها و مجامع بین‌المللی به جهان صادر شود. باید گزارش‌های مستمر در سطح بین‌المللی منتشر و درخواست کنیم، کمک کنند تا امر آموزش اتباع با سرعت و کیفیت بهتری پیش برود.  بطحایی با بیان اینکه این زمینه که خود اتباع افغانستانی بتوانند به عنوان خیر مدرسه کمک کنند وجود دارد، عنوان کرد: می‌توانیم این ظرفیت را شناسایی کنیم.

وی به آموزش‌های خاص مهارت زندگی برای دانش‌آموزان اتباع، اولیای آنها و معلمان تاکید کرد و گفت: سال‌های گذشته اعتراضاتی از سوی برخی هموطنان خود داشتیم مبنی بر اینکه با وجود اتباع تراکم کلاس بالا رفته و ممکن است آسیب‌هایی ایجاد و موجب کند شدن پیشرفت تحصیلی شود. باید برای مسائل فرهنگی و بهداشتی و... دوره‌های نظام‌مند برگزار شود که منتج به دریافت یک گواهینامه شود و ارائه آن هنگام ثبت نام لازم باشد.  وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درخصوص شهریه نیز به علت مشکلات اقتصادی که دارند، گفتیم کمک به مدرسه داوطلبانه باشد. به همین علت باید اعتبارات از محل‌های مختلف دیگری تامین شود.

 

ارسال نظر