استفاده غیرقانونی ازکودکان در محیط‌های نا ایمن

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۸۳

سرپرست دفتر امور آسیب‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه از کودکان کار در محیط‌های غیرایمن و بهداشتی استفاده می‌شود، گفت: لیست شرکت‌های تفکیک زباله متخلف اعلام شده است.

احمدرضا پرنده با بیان این مطلب اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک‌سری از مشاغل درحال حاضر از افرادی که سن آنها زیر سن قانونی کار است، استفاده می‌شود که یکی از آنها زباله‌گردی و تفکیک زباله است.

او افزود: طبق ماده ۷۹ قانون کار جمهوری اسلامی ایران به کارگیری افراد زیر ۱۵سال ممنوعیت قانونی دارد همچنین طبق ماده ۸۰ این قانون افرادی که بین ۱۵تا ۱۸سال سن دارد، کارگر نوجوان محسوب می‌شوند که آنها نباید در مشاغل سخت کار کنند و زباله‌گردی نیز جزو مشاغل سخت است. وی ادامه داد: در این راستا چهارمین نشست کارگروه بررسی وضعیت زباله‌گردی کودکان همزمان با ۱۲ژوئن که به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودک نام‌گذاری شده است با محوریت دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان سازمان‌های دولتی، سمن‌ها و موسسات مردم نهاد برگزار شد.

سرپرست دفتر امور آسیب‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به مهر گفت: در این نشست مدیرکل بازرسی وزارت کار، مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، نمایندگانی از وزارت کشور، مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، ناجا، شهرداری، خدمات اجتماعی شهرداری تهران و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، اداره اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان چندین NGO و سمن‌های مردم نهاد فعال در بخش حقوق کودک دعوت حضور داشتند.

پرنده اظهار کرد: در این نشست لیست شرکت‌های پیمانکاری تفکیک زباله از شهرداری تهران گرفته و اعلام شد که آنها به هیچ عنوان نباید از کودکان به عنوان نیروی کار استفاده کنند. همچنین این لیست در اختیار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و اداره بازرسی این وزارتخانه گذاشته شده تا بر شرایط ایمنی آنها نیز نظارت شود.

او تاکید کرد: شهرداری باید با پیمانکارانی قرارداد ببندد که صلاحیت آنها مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد و از شرکت‌هایی که صلاحیت ندارند، استفاده نشود که در این صورت وزارت کار می‌تواند صلاحیت پیمانکاران را به راحتی باطل کند. او با بیان اینکه مشاهده می‌شود کودکان کار برای افراد واسطی خدمت می‌کنند که این افراد اقدام به تفکیک زباله می‌کنند، خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها نشان می‌دهد افرادی وجود دارند که این کودکان را از اطراف تهران برای جمع‌آوری زباله به تهران می‌آورند و پس از پایان کار می‌برند.

پرنده افزود: در این راستا ما از شهرداری به عنوان متولی جمع‌آوری و تفکیک زباله خواستیم مکانیسمی را داشته باشند که امکان دسترسی افراد به زباله به این راحتی نباشد همچنین از نمایندگان نیروی انتظامی خواستیم اقدامات قانونی به عمل بیاورند.

 

ارسال نظر