کلید حل آسیب حاشیه‌نشینی

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۳۴۰
کلید حل آسیب حاشیه‌نشینی

وزیر راه از وجود 19 میلیون حاشیه‌نشین در کشور خبر می‌دهد و عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس آمار دیگری می‌دهد و با اشاره به وجود 11 تا 13 میلیون حاشیه‌نشین در کشور، این معضل را تهدیدی جدی می‌داند.

نبود تعریف دقیق و آمار دقیق از حاشیه‌نشینی که دیگر با تغییر شکل و تعریف جدید، حاشیه‌نشین نیستند و بلکه ساکنان مناطق محروم و آسیب‌پذیر هستند، باعث شده این معضل، نه تنها کنترل نشود، بلکه آمار آن هر سال بیشتر هم بشود.

حالا دیگر کمتر، حاشیه‌نشینان در حلبی‌آبادهای حاشیه شهرها و در مناطق غیررسمی سکونت دارند، بلکه بخش عمده‌یی از آنها در مناطق تحت پوشش شهرداری‌ها زندگی می‌کنند، اما باتوجه به بافت مناطق، فرسوده بودن خانه‌ها، محرومیت از خدمات کامل شهری و فقر و وجود آسیب‌های اجتماعی متعدد، حاشیه‌نشین محسوب می‌شوند.

ساکنان مناطق محروم یا همان حاشیه‌نشین‌ها دیگر مختص تهران نیستند و بسیاری از شهرهای بزرگ و حتی کوچک نیز، میزبان این جمعیت حدود 19میلیون نفری هستند. هزینه‌های بالای زندگی در شهرهای بزرگ نیز به تعداد این افراد می‌افزاید.

دیروز یکی از نمایندگان مجلس از خرید و فروش موادمخدر و اسلحه در مناطق حاشیه‌نشین شیراز انتقاد کرد و از وجود ۱۱ تا ۱۳ میلیون حاشیه‌نشین در کشور خبر داد.

روح‌الله بابایی صالح حاشیه‌نشینی را آبستن انواع آسیب‌های اجتماعی دانست و با یادآوری وجود 11 تا 13 میلیون حاشیه‌نشین در کشور، گفت: متاسفانه بی‌توجهی به معیشت، اشتغال و اقتصاد روستاییان شیوع حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرهای کشور را به‌دنبال داشته به‌گونه‌یی که در حال حاضر این به معضل به آسیب جدی کلان‌شهرها تبدیل شده از سویی افزایش تعداد و حضور غیرقانونی اتباع پاکستانی و افاغنه نیز به شیوع انواع آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین دامن زده و بخشی از جمعیت این مناطق را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند این در حالی است که شاهد نظارت مناسبی بر این مناطق نیستیم. نماینده بویین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از وجود یک میلیون و 200 هزار حاشیه‌نشین در کلان‌شهر مشهد، به خانه ملت گفت: بی‌توجهی به کنترل معضل و آسیب حاشیه‌نشینی به گونه‌یی است که در مناطق حاشیه‌نشین کلان‌شهر شیراز شاهد خرید و فروش موادمخدر و اسلحه هستیم البته در اغلب مناطق حاشیه‌نشین کشور انواع آسیب‌های اجتماعی شیوع دارد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه نوع آسیب‌های موجود در مناطق حاشیه‌نشین با مناطق دیگر متفاوت است، ادامه داد: آسیب‌هایی مانند بیکاری، اعتیاد و فقر در مناطق حاشیه‌نشین افزایش یافته و وضعیت زندگی حاشیه‌نشینان بسیار اسفبار است به‌گونه‌یی که برخی آنها حتی از امکانات اولیه زندگی نیز محروم هستند.

او با تاکید بر اینکه غفلت از مهاجرت‌ها حاشیه‌نشینی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: براساس ماده 95 برنامه ششم، دولت مکلف است برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل بر محورهای ذیل اقدام کند به گونه‌یی که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به 25درصد میزان کنونی کاهش یابد.

نماینده بویین‌زهرا در مجلس دهم، ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق محروم و روستایی را کلید حل آسیب حاشیه‌نشینی دانست و گفت: دستگاه‌های متولی باید با انجام اقدامات مناسب گامی جدی در جهت کاهش حاشیه‌نشینی بردارند. عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت ورود نیروی انتظامی و قوه قضاییه به آسیب‌های اجتماعی موجود در مناطق حاشیه‌نشین تاکید کرد و گفت: حاشیه‌نشینی به مثابه تهدیدی برای جامعه است و به‌طور حتم در صورت بی‌توجهی آسیب‌های ناشی از آن دامنگیر کشور خواهد شد.

 

 

ارسال نظر