اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۱:۲۵:۰۲
کد خبر: ۱۲۳۱۸۱

استقلال بیمارستان‌ها در ایستگاه پایانی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دستاورد استقلال بیمارستان‌‌ها اختیارات موسع‌تر روسای آنها خواهد بود که مانع از دخالت دانشگاه و ستاد دانشگاه در تصمیم‌گیری‌هایشان می‌شود.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در مورد تدوین آیین‌نامه وزارت بهداشت برای استقلال بیمارستان‌ها گفت: ما حدود 4سال است که روی این موضوع کار می‌کنیم که بیمارستان‌ها بتوانند درآمد و هزینه‌هایش را کنترل کنند و هزینه‌یی بیشتر از آنچه درآمد دارند برای کشور، بیمه‌ها یا وزارت بهداشت ایجاد نکنند.

او ادامه داد: به تازگی آیین‌نامه‌یی مبنی بر اداره مستقل بیمارستان‌ها ابلاغ کرده‌ایم به این معنا که بیمارستان‌ها زیرنظر دانشگاه‌ها هستند ولی یک هیات‌مدیره و مدیرعاملی آنها را اداره می‌کند که توسط رییس دانشگاه انتخاب می‌شوند و تمام اختیارات مالی و پرسنلی در اختیار آنها قرار دارد، بنابراین به معنای استقلال کامل بیمارستان‌ها نیست. قاضی‌زاده‌هاشمی یادآور شد: در پی تحقق این استقلال نباید دانشگاه و ستاد دانشگاه در هر کار بیمارستان‌ها دخالت کنند که برای هر اقدامی همچون خرید تجهیزات یا استخدام نیرو در هر سمتی اعم از نظافتچی، نگهبان و کاردان نیاز به دریافت مجوز داشته باشند، بنابراین باید در این مورد اختیار بیشتری به بیمارستان‌ها می‌دادیم که اتفاق افتاد. وی به خانه ملت گفت: استقلال بیمارستان‌ها به معنای اداره مستقل بیمارستان‌ها و کلینیک ویژه‌ها بوده که در پی آن به پزشکان اختیار دادیم، ضمن اینکه بیمارستان‌ها در بخش تامین تجهیزات و استخدام نیرو با مشکل مواجه هستند و کمبودهایی دارند به ویژه در حوزه نیروی انسانی که دولت قادر به تامین آن نیست، بنابراین واگذاری این اختیار به بیمارستان‌ها یک نقطه بسیار مهم است. قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: البته در اداره مستقل بیمارستان‌ها همه مکلف هستند که تعرفه دولتی دریافت کنند و اگر خلاف آن صورت بگیرد مجرم هستند، چرا که ما بر روند فعالیت آنها نظارت خواهیم کرد، در عین حال بیمه‌ها هم تا 90 درصد فعالیت‌های آنها را تحت پوشش قرار می‌دهند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بی‌تردید دستاورد استقلال بیمارستان‌ها اختیارات موصع‌تر روسای آنها خواهد بود که می‌توانند برای رفع مشکلاتشان تصمیم‌گیری کنند و این در حالی است که در شرایط کنونی تنها منویات ستاد را اجرا می‌کنند.

ریزگرد و تالاب‌، بحران‌های زیست‌محیطی ایران

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست مجلس مخاطرات و چالش‌های محیطی زیستی کشور را بر شمرد.

فریده اولادقباد با تشریح مهم‌ترین چالش‌های محیط زیست و ارائه راهکارهایی برای حفاظت از محیط زیست و افزایش آگاهی مردم گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته با دست‌اندازی بی‌رویه به طبیعت شاهد احداث سدهای غیرکارشناسی، خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها، توسعه شهرنشینی، بحران آب، قطع بی‌رویه درختان و نابودی جنگل‌ها، انقراض نسل گونه‌های گیاهی و جانوری، شیوع ریزگردها و توفان‌های نمکی بودیم. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در این رابطه آشنایی حداکثری جامعه با ارزش‌های تنوع زیستی، افزایش آگاهی عمومی از وضعیت و اثرات نابودی محیط زیست، برنامه‌ریزی دقیق جهت آموزش حفاظت از تنوع زیستی به عنوان یک درس پایه‌یی در مقاطع مختلف تحصیلی، توجه به نقش دانش بومی در جوامع محلی و موسسات ذی صلاح در ارتباط با حفاظت و استفاده پایدار از منابع تنوع زیستی برای مشارکت موثر آنها در توسعه منطقه‌یی و ملی، شناسایی، پایش و نظارت بر کمیت گونه‌های جانوری و گیاهی، مدیریت مخاطرات و ارتقای سطح آگاهی‌رسانی در تولیدات و واردات موجودات تغییر شکل یافته ژنتیکی و اجرای تعهدات بین‌المللی مرتبط با آنها می‌تواند در بهبود محیط زیست موثر واقع شود. اولادقباد توجه به نقش کلیدی آب را یکی از ابعاد مهم محیط زیست دانست و به خانه ملت گفت: بیشتر کشورهای دنیا به ویژه ایران با بحران آب مواجه است و افت کیفیت آب مشکل و بحران بزرگ جهانی است که نیاز به ارزیابی مداوم و تجدیدنظر در سیاست‌های منابع آب در تمامی سطوح از آب‌های بین‌المللی تا برون مرزی دارد. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم از بی‌توجهی به دریاها و اقیانوس‌ها انتقاد کرد و افزود: دریاها و اقیانوس‌ها به دلیل وجود منابع تامین انرژی به ویژه سوخت‌های فسیلی، نفت و گاز و تامین مواد غذایی و پروتئینی و حمل ونقل دریایی از پتانسیل و ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند. عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران حدود هزار و 722 کیلومتر خط ساحلی در خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین 850 کیلومتر خط ساحلی در دریای خزر دارد، یادآور شد: ارزش اقتصادی بالای این مناطق در کنار فناوری‌های جدید منجر به افزایش بهره‌برداری از این منابع شده ما اقدامات محیط زیستی دراین دو حوزه متناسب با افزایش بهره‌برداری از منابع نبوده است. او با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاهد تغییرات سریع محیط زیستی یعنی کاهش ژن‌ها، گونه‌ها و تنوع زیستی هستیم، گفت: تنوع زیستی پایه و اساس حیات زمین و دارای ارزش‌ها و کارکردهای زیادی است. این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه تنوع زیستی، بستر و زیرساختار حیات را حفظ و به هنرها الهام می‌بخشد، تصریح کرد: از سویی موجب تقویت و پیشرفت اقتصاد کشور و حفظ سیاره می‌شود و مفهومی است که در سه سطح گونه، ژن و اکوسیستم مطرح می‌شود.

 

 

ارسال نظر