اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۵۳

 کاهش ۲۹ درصدی بارش در کشور

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به کمبود ۲۹ درصدی بارش کشور نسبت به بلندمدت، استان‌های کم‌بارش و پربارش را طی هشت ماه گذشته برشمرد و گفت: وضعیت بارشی استان‌های زنجان، ایلام، همدان، اردبیل و کرمانشاه تا آخر اردیبهشت نرمال بود.

صادق ضیاییان با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی ۹۷-۹۶ تا پایان اردیبهشت ماه کل کشور 151.5میلی‌متر بارش دریافت کرده است، اظهارکرد: از آنجایی که میانگین بارش بلندمدت کشور در همین بازه زمانی 214.6 میلی‌متر است، بسته به بلندمدت ۶۳ میلی‌متر و معادل 29.4 درصد کاهش بارش داریم. او با مقایسه بارش امسال با سال قبل تصریح کرد: بارش کل کشور در سال گذشته در بازه زمانی مهرماه تا پایان اردیبهشت 203.8 میلی‌متر ثبت شد بنابراین امسال نسبت به سال گذشته 25.7 درصد کاهش بارش داریم این در حالی است که اردیبهشت سال گذشته پنج درصد هم کمبود بارش داشتیم. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه وضعیت بارشی استان تهران را تشریح و اظهار کرد: تهران از مهرماه ۹۶ تا اردیبهشت ۹۷، 185.3 میلی‌متر بارش داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تهران نسبت به بلندمدت ۲۲درصد و نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کمبود بارش دارد. ضیاییان همچنین استان‌های کم‌بارش کشور را طی هشت ماه گذشته برشمرد و گفت: استان‌های سیستان وبلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس به ترتیب ۷۱، ۶۷، 66.5 و ۵۶ درصد کمبود بارش داشتند. این کارشناس سازمان هواشناسی در پایان تاکید کرد: سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان به ترتیب با 16.6، 14.7 و 12.8درصد افزایش بارش، در وضعیت ترسالی قرار گرفتند همچنین در همین بازه زمانی برای استان‌های زنجان، ایلام، همدان، اردبیل و کرمانشاه بارش نرمال ثبت شد.

  نظارت الکترونیکی برای کنترل مرزهای شرقی

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: نظارت فیزیکی و الکترونیکی درمرزها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور افزایش پیدا کند.  یحیی کمالی پور در مورد اظهارات رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره اینکه 200 کیلومتر ازمرزهای سیستان و بلوچستان با خلأ کنترل و مقابله با ورود مواد مخدر به کشور مواجه است، گفت: کوچک‌ترین موارد سوء امنیتی درحال حاضر تحت رصد قرارگرفته و بلافاصله پس از شناسایی با آن برخورد می‌شود، بنابراین چطور ممکن است که با کامیون وتریلی مواد مخدر به کشور وارد می‌شود، اما فردی متوجه نمی‌شود.   او با بیان اینکه امکانات کنترل الکترونیکی درصورت عدم وجود کنترل فیزیکی درحوزه مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، تصریح کرد: برای کنترل مرزها نیاز به تصویب قانون جدیدی وجود ندارد و درقوانین گذشته پیش بینی‌های لازم برای این مساله صورت گرفته است، بنابراین مراقبت از مرزها، نظارت بر ورود و خروج مواد مخدر درمرزها درقوانین فعلی به صورت شفاف مطرح شده است؛ هرچند که دستگاه‌های ذی ربط باید نسبت به وجودمشکلات و خلاء‌ها درهربخشی پاسخگو باشند.  کمالی پور با اشاره به اینکه بهترین راه برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور کنترل دقیق مرزها دراستان‌های جنوبی به ویژه سیستان و بلوچستان است، گفت: درشرایطی که امکان کنترل فیزیکی وجود ندارد، می‌توان درکنار عزم جامع و کامل از کنترل الکترونیکی استفاده کرد، ضمن اینکه درصورت وجود اراده لازم هیچ مشکلی دراین حوزه لاینحل باقی نمی‌ماند؛ البته مواد مخدر بیشتر از مرزهای شرقی و جنوب شرقی به کشور وارد می‌شود که باید بتوان کنترل و نظارت‌ها را جدی‌تر کرد. عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، افزود: به‌طورحتم می‌توان با همکاری‌های بین‌المللی با قاچاقچیان مواد مخدر درمرزها موثر‌تر برخورد کرد.

 حکم معلم متخلف فسا هفته بعد صادر می‌شود

رییس آموزش و پرورش شهرستان فسا درباره نتیجه شکایت از معلمی که موی 9 دانش‌آموز را قیچی کرد، گفت: باید منتظر نتیجه حکم تخلفات اداری و دادگاه باشیم که در هفته آینده اعلام خواهد شد.  مسلم امینی‌نژاد در مورد نتیجه شکایت والدین دانش‌آموزانی که معلمشان موی آنها را کوتاه کرده‌بود به خبرنگار ایلنا گفت: ما پرونده این معلم را به تخلفات اداری آموزش و پرورش فسا فرستادیم ولی هنوز حکمی صادر نشده است. همچنین یکی از اولیا هم به دادگاه فسا شکایت کرده‌ بود که در آنجا نیز هنوز حکمی صادر نشده است، اما به زودی حکم صادر می‌شود. البته الان مدارس دیگر تعطیل شده و تا زمانی که حکم صادر شود معلم به کار خود می‌دهد. امینی نژاد ادامه داد: از میان این نه دانش‌آموز، خانواده سه نفر از آنها شکایتی نداشته‌اند. والدین چهار نفر از دانش‌آموزان هم رضایت دادند. اما دو خانواده هستند که شکایت دارند و همچنان پیگیر ماجرا هستند. به هر حال این معلم هم تخلف اداری کرده و هم به خاطر قیچی کردن موی دانش‌آموزان ممکن است مشمول دیه شود.  رییس آموزش و پرورش فسا از احتمال بازنشست شدن این معلم خبر داد و گفت: از آنجایی که نخستین بار است این اتفاق می‌افتد من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که نتیجه حکم چه خواهد شد. از طرفی یک سال به بازنشستگی این معلم مانده بود، این امکان هست که با وجود رخ دادن این اتفاق معلم را با 29 سال سابقه کار بازنشست کنند.  او در پاسخ به این سوال که آیا مدرسه برای ادامه همکاری لازم است از وی تعهدی بگیرد یا نه؟ گفت: مدرسه فقط وظیفه داشت این کار را گزارش کند و ما نیز موظف بودیم به تخلفات اداری آموزش و پرورش شهرستان فسا اعلام کنیم. حال باید منتظر نتیجه حکم تخلفات اداری و دادگاه باشیم که در هفته آینده اعلام خواهد شد.

 

 

ارسال نظر