اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۳۲۰

لایحه حمایت از کودکان در نوبت صحن مجلس

بررسی و تصویب لایحه حمایت از کودکان، بعد از انتشار چندین خبر از اذیت و آزار و شکنجه کودکان در مشهد و چند شهر دیگر، به درخواست جدی برخی از کاربران شبکه‌های مجازی تبدیل شد. این لایحه پس از مدت‌ها بررسی، حالا در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار گرفته است. رییس کمیسیون قضایی مجلس در این باره گفت: این کمیسیون بیش از یک سال به صورت فشرده و با برگزاری جلسات توسط کارگروه‌های مختلف بررسی لایحه حمایت از کودکان را در دستور کار قرار داد.

الهیار ملکشاهی با بیان اینکه کمیسیون قضایی مجلس بیش از یک سال به صورت فشرده و با برگزاری جلسات کارشناسی توسط کارگروه‌های مختلف بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را در دستور کار قرار داد، گفت: لایحه در کمیسیون تصویب شد و آن را به صحن علنی مجلس ارائه کردیم و در حال حاضر در نوبت بررسی صحن قرار دارد. نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان جامع است، به خانه ملت گفت: در این لایحه وظایف و تکالیف نهادها، سازمان‌ها و وزارت خانه‌هایی که مرتبط با کودکان و نوجوانان هستند را احصا و مشخص کردیم. او افزود: همچنین مجازات افرادی که از اطفال و نوجوانان سوءاستفاده می‌کنند را تشدید و وظیفه دستگاه قضا و بهزیستی در این ارتباط مشخص و تعیین شده است. نماینده مردم کوهدشت در مجلس دهم، افزود: البته در لایحه ذکر شده که اگر والدین مرتکب اعمالی شوند اگراعمال با سوء نیت و حتی حسن نیت باشد نحوه برخورد مشخص شده است. رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری درخواست 50 نفر از نمایندگان برای تسریع در بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، گفت: انتظار می‌رود با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان این لایحه سریع‌تر در دستور کار بررسی صحن علنی قرار گیرد؛ بطور قطع تصویب لایحه حمایت از کودکان تاثیر زیادی در کاهش مشکلات کودکان و نوجوانان دارد.

دلار، قیمت «شیشه» را سه برابر کرد

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از سه برابر شدن قیمت مخدر شیشه پس از افزایش نرخ دلار و برخی دیگر از ارزها خبر داد.

محمد بخشنده درباره تاثیرات افزایش قیمت ارز بر قیمت مواد مخدر اظهارکرد: مخدر شیشه در حال حاضر به ازای هر کیلو 90 تا 100 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این درحالی است که قبلا قیمت این ماده کیلویی 30 میلیون تومان بود.  او با بیان اینکه قیمت ارز روی قیمت پیش سازهای مخدر شیشه تاثیر دارد، به ایسنا گفت: البته بخشی از دلیل افزایش قیمت هم اقدامات انجام شده از سوی پلیس است، چرا که ما با عملیات‌های انجام شده حدود 8000 معتاد متجاهر را جمع‌آوری کرده و بسیاری از قاچاقچیان و موادفروشان نیز دستگیر شده‌اند و در این شرایط با توجه به این موضوع، قیمت این ماده نیز افزایش یافت. به گفته رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ، افزایش قیمت ارز روی قیمت دیگر مواد همچون تریاک و... تاثیر چندانی نداشته و قیمت این مواد به میزان کمتری افزایش یافته است.

افزایش تلفات «قرص برنج» در کشور

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه آمار تلفات قرص برنج در کشور نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشته است، گفت: در سال گذشته ۶۴۰ نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان خود را از دست داده‌اند. کامبیز سلطانی‌نژاد با اشاره به آمار مرگ و میر سال گذشته براثر استفاده از قرص برنج گفت: در سال گذشته ۶۴۰ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آنکه آمار تلفات قرص برنج در کشور، ۵۹۸ نفر بود، هفت درصد افزایش یافته است. او ادامه داد: بیشترین آمار تلفات در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۱۳۴، مازندران با ۸۸ و گیلان با ۶۹ فوتی بوده است. متخصص سم‌شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی توضیحاتی درباره قرص برنج ارائه داد و به ایلنا گفت: یک گروه از عوامل دفع آفات که به علت اثربخشی زیاد و قیمت ارزان به عنوان جونده کش و فومیگانت در برخی از کشورها از جمله ایران مورد استفاده قرارگرفته‌اند، فسفیدهای فلزی مانند فسفید آلومینیوم، فسفید روی و فسفید منیزیوم است.  سلطانی‌نژاد با اشاره به مصرف قرص برنج در نگهداری از محصولاتی مانند برنج تصریح کرد: قرص‌های حاوی فسفید آلومینیوم در کشور ما، به ویژه در نواحی شمالی کشور تحت عنوان «قرص برنج» جهت نگهداری برنج و سایر غلات در انبارها و جلوگیری از تاثیر مخرب حشرات موذی، نسبتا رایج است. این فرآورده تولید داخلی نداشته و بیشتر با نام تجاری Phostoxin® وارد کشور می‌شود. وی با اشاره به استفاده از قرص‌های برنج حاوی فسفید آلومینیوم در کشاورزی به دلیل کارآیی بالای این فرآورده جهت از بین بردن آفات خاطرنشان کرد: قیمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقیمانده در محصول و در دسترس بودن با استقبال زیاد مصرف از سوی کشاورزان همراه بوده است.  متخصص سم‌شناسی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عواملی مانند سمیت بالا و میزان کشندگی زیاد این ماده و سهولت دسترسی به این سم، در سالیان اخیر آمار نسبتا بالای مسمومیت‌های ناشی از این عوامل در کشور به ویژه در برخی استان‌ها مانند تهران، گیلان، مازندران و گلستان رواج یافته است.

 

ارسال نظر