۷۸ شرکت تولید دارو در مقابل ۲۸۰ شرکت وارداتی

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۲۴
۷۸ شرکت تولید دارو در مقابل ۲۸۰ شرکت وارداتی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری فعالیت ۷۸ تا ۸۰ شرکت تولید دارو در کشور گفت: در مقابل این تعداد ۲۸۰شرکت واردات دارو در حال فعالیت هستند.

رسول خضری کمبود داروی کشور را کمتر از 30 قلم دانست و گفت: تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت 330 قلم کمبود دارو در کشور وجود داشت اما در سال 92 و با کلید خوردن طرح تحول کمبود دارو به کمتر از30 قلم رسید که این اقدامی بسیار ارزنده و شایسته است. نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست اخیر اعضای کمیسیون بهداشت با وزیر بهداشت موضوع کمیاب شدن داروی بیماران تالاسمی پیگیری شد، افزود: داروی دیسفرال هم در کشور تولید می‌شود و هم از طریق واردات تامین می‌شود؛ این دارو برای جلوگیری از تجمع و رسوب آهن در کبد بیماران استفاده می‌شود البته کیفیت داروی خارجی بهتر است.

خضری از فرسوده بودن تکنولوژی و فناوری داروسازی کشور انتقاد کرد و گفت: در مجموع 78 تا 80شرکت تولید دارو در کشور وجود دارد که در مقابل آن 280 شرکت واردات دارو در حال فعالیت هستند؛ متاسفانه در امر واردات استاد هستیم تا در امر تولید.

او با بیان اینکه مواد اولیه داروها از کشورهای چین و هند وارد کشور می‌شود، گفت: این کشورها 95 درصد مواد اولیه دارویی دنیا را تولید می‌کنند اما متاسفانه صنعت دارویی ایران از تکنولوژی و فناوری روز دنیا بی‌بهره است و نیاز به حمایت جدی و کمک مستقیم دولت دارد.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس دهم افزود: می‌طلبد دولت از صندوق توسعه ملی وام‌های بدون بهره را مستقیم به صنعت دارویی کشور تزریق کند و چنانچه نسبت به استفاده از تکنولوژی و فناوری روز دنیا در صنعت دارو استفاده شود با استفاده از ظرفیت نخبگان داخلی می‌توان با صنعت داروسازی کشورهای آلمان و کانادا رقابت کرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: انتظار می‌رود در جهت حمایت از صنعت دارویی کشور به گونه‌یی گام برداشت که بتوان تمام داروها را در کشور تولید کرد و نیازی به فعالیت شرکت‌های وارداتی در کشور نباشد.

 

 

ارسال نظر