سهم تکان‌دهنده موتورسواران از مرگ و میر حوادث جاده‌ای

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۹۷۹
سهم تکان‌دهنده موتورسواران از مرگ و میر حوادث جاده‌ای

تخلفات مکرر موتورسیکلت‌سواران و بی‌توجهی بیشتر آنها به قوانین راهنمایی و رانندگی و نبود فرهنگسازی درست در این زمینه، موتورسیکلت‌سوار‌ها را خطرپذیرترین افراد در سیستم حمل و نقل کرده است.

رییس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز نسبت به سهم قابل توجه موتورسیکلت‌سواران از درصد کل جانباختگان حوادث رانندگی هشدار داد. احسان مومنی با اشاره به سهم موتورسیکلت‌سواران از کل جانباختگان حوادث رانندگی در تهران اظهار کرد: برابر آمارهای سازمان پزشکی قانونی ۳۳درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در پایتخت را در سال گذشته موتورسیکلت‌سواران شامل شدند که این موضوع از آمار بالای موتورسیکلت‌سواران از کل تصادفات مرگبار حکایت دارد.

او با بیان اینکه ۴۸درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در تهران عابران پیاده بوده‌اند، گفت: مهم‌ترین علت مرگ موتورسیکلت‌سواران ضربه به سر به دلیل نداشتن کلاه ایمنی بوده که در همین راستا ماموران راهنمایی و رانندگی نسبت به برخورد و اعمال قانون موتورسوران متخلف اقدام می‌کنند. مومنی عمده تخلفات موتورسواران را نداشتن کلاه ایمنی، عبور از محل ممنوعه، انجام حرکات نمایشی و حمل بیش از حد بار و مسافر با موتورسیکلت اعلام کرد و به ایسنا گفت: در صورتی که ماموران پلیس این تخلفات را مشاهد کنند نسبت به توقیف اعمال خواهند کرد. مومنی در ادامه به موتورسیکلت‌سواران هشدار داد و گفت: تمامی موتورسیکلت‌سواران باید توجه داشته باشند که استفاده از کلاه ایمنی برای راکب و سرنشین موتورسیلکت الزامی است؛ همچنین سوار کردن بیش از یک نفر سرنشین به روی موتور تخلف بوده و در صورت رویت پلیس حتما با آن برخورد می‌شود. رییس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی به موتورسوران توصیه کرد که چراغ جلو موتورسیکلت را علاوه بر هنگام تاریکی هوا در ساعات روز برای بهتر دیده شدن روشن نگه دارند و از حرکات مارپیچ و تغییر مسیر ناگهانی خودداری کنند. او با بیان اینکه حرکت در بین خودروها جزو مواردی است که می‌تواند منجر به تصادف شود، گفت: موتورسیکلت‌سواران باید از جابه‌جایی بار‌های حجیم با موتور خودداری کنند چراکه این موضوع علاوه بر اینکه تخلف محسوب می‌شود، احتمال وقوع تصادف را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

رییس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از موتورسواران خواست که حتما از سالم بودن ترمز مطمئن بوده و آن را به صورت روزانه چک کنند.

او با بیان اینکه دیده شده برخی از موتورسواران توجهی به چراغ قرمز نمی‌کنند، گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات موتورسوران بی‌توجهی به چراغ قرمز در تقاطع‌هاست به همین دلیل این افراد حتما باید در تقاطع‌ها بایستن و ماموران پلیس در صورت مشاهد چنین تخلفی حتی می‌توانند موتورسیکلت را توقیف کنند. مومنی با بیان اینکه رانندگی با موتورسیکلت بدون داشتن گواهی‌نامه موتورسیکلت جرم محسوب می‌شود، گفت: همچنین راکبان موتورسیکلت باید توجه داشته باشند که باید فرمان موتورسیکلت را با هر دو دست نگه داشته و رانندگی درحال صحبت با تلفن همراه و موارد نظیر آن احتمال وقوع تصادف را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظر