اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۸۰

فعالیت ۲۲۰۰ مرکز «توانبخشی» بهزیستی در کشور

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۲۲۰۰ واحد خدمات‌رسانی توانبخشی سازمان بهزیستی در کشور خبر داد.

حسین نحوی‌نژاد در آیین کلنگ‌زنی مرکز جامع توانبخشی شهرستان ثلاث باباجانی اظهار کرد: زلزله اخیر بر تعداد معلولان این شهرستان افزوده و تلاش ما با ایجاد مراکز توانبخشی رفع محرومیت‌هاست. وجود مراکز توانبخشی بهزیستی، مددجویان تحت پوشش را از دریافت خدمات مراکز پزشکی و جراحی بی‌نیاز می‌کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از وجود ۲۲۰۰ واحد خدمات‌رسانی توانبخشی سازمان بهزیستی در کشور خبر داد که به سالمندان، معلولان و بیماران روانی حاد مزمن خدمات‌رسانی می‌کنند.

نحوی‌نژاد اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد مراکز سازمان بهزیستی غیردولتی هستند. همچنین ایجاد مراکز خدمات توانبخشی فرصتی برای توانمندسازی مددجویان تحت پوشش است.

به گفته وی، بهزیستی این ظرفیت را دارد که چنانچه خیرین برای احداث مراکز توانبخشی آمادگی داشته باشند، کمک‌های آنها را از طریق خرید خدمت جذب کند.

زنگ خطر انفجار جمعیت در تهران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: براساس آمارها از سال ۹۰ تا ۹۵ نزدیک به یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شده است.

محمد وحدتی‌هلان، با تاکید بر اینکه زنگ خطر انفجار جمعیت در پایتخت به صدا درآمده است، گفت: با بحران‌های زیادی مانند آلودگی هوا، ترافیک، کمبود آب، زلزله و مهم‌تر از همه انفجار جمعیت در پایتخت روبه‌رو هستیم که برای کنترل و مدیریت آنها راهی جز انتقال پایتخت اداری وجود ندارد. نماینده بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از روند افزایشی جمعیت پایتخت، افزود: متاسفانه انباشت و تجمیع امکانات، اشتغال و منابع در پایتخت باعث شده روزانه میلیون‌ها نفر از شهرهای مجاور برای اشتغال وارد این کلان‌شهر شوند.  وی با انتقاد از نبود برنامه مناسب برای کنترل و مدیریت جمعیت پایتخت، تصریح کرد: براساس آمارها از سال 90 تا 95 نزدیک به یک میلیون و 250 هزار نفر به جمعیت تهران افزوده شده این در حالی است که طی این سال‌ها سیاست‌ها برای کنترل جمعیت آن بیشتر شعاری و احساسی بوده است.  این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: موضوع انتقال کارمندان از تهران در برهه‌یی از زمان اجرایی اما بعد از گذشت مدتی لغو شد؛ هر چند سال‌ها است موضوع زلزله تهران مطرح می‌شود اما متاسفانه نه تنها با کاهش روند جمعیت از این کلان‌شهر روبرو نیستیم بلکه با هجوم جمعیت و به تبع آن بحرانی شدن وضعیت هوا، ترافیک و تامین آب شرب نیز مواجه هستیم.

نماینده بستان آباد در مجلس دهم، انتقال پایتخت اداری را مهم‌ترین راهکار نجات تهران از انفجار جمعیت دانست و افزود: وزارت کشور برای ایجاد تعادل در جمعیت باید تمهیدات لازم را اتخاذ کند؛ در این رابطه نیاز است با ساخت شهرک‌های جدید در اطراف تهران بخشی از جمعیت را به سمت آن سوق داد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارت کشور باید برنامه مناسبی را برای معکوس کردن مهاجرت‌ها داشته باشد و از سویی دولت با ایجاد و بهبود اشتغال در روستاها و شهرستان‌های کمتر برخوردار زمینه پیشگیری از مهاجرت‌ها را فراهم کند.

توزیع داروی «هپاتیت ب» از هفته آینده

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: داروی مخصوص نوزادانی که مادران آنها مبتلا هپاتیت B هستند وارد شده، در مرحله برچسب‌گذاری بوده و هفته آینده توزیع می‌شود.

کیان جهان‌پور (سخنگوی سازمان غذا و دارو) در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با عدم عرضه داروی ایمنوگلوبولین هپاتیت‌B  که مخصوص نوزدانی است که مادران مبتلا به هپاتیت بی‌دارند و از اسفندماه به صورت محدود عرضه شده و حتی برای بسیاری از بیماران قابل دسترسی نبوده است، بیان داشت: این دارو یک وارد‌کننده انحصاری دارد و به خاطر تغییر آیین‌نامه و تغییراتی که در حوزه گشایش اعتبارات ارزی به وجود آمد ثبت سفارش آن با تاخیر انجام شد و کمبود مقطعی در رابطه با این دارو به وجود آمد. در حال حاضر نیز این دارو وارد شده است و در مرحله برچسب‌گذاری است تا از اوایل هفته آینده در شبکه دارویی توزیع شود.

او افزود: مردم در هفته آینده می‌توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند تا اطلاعات لازم را در رابطه با داروخانه‌هایی که این دارو در آنها توزیع می‌شود اطلاعات کسب کنند.

جهان‌پور گفت: این دارو از اسفندماه دچار کمبود شد، اما در برخی از داروخانه‌ها عرضه می‌شد تا هفته پیش هم یکی از داروخانه‌های تهران این دارو را موجود داشت؛ اما در چند روز اخیر عملا این دارو در بازار وجود ندارد و رو به اتمام رفته است.

او در ادامه گفت: تولیدکننده این دارو فقط یک شرکت است، یک سری از دارو‌ها فقط یک تولیدکننده دارند و وارد‌کننده نیز از یک منبع آن را وارد می‌کند، اگر یک منبع دوم و سوم وجود داشت که اصالت و کیفیت آن تایید شده باشد بعید بود که این مشکل به وجود بیاید. به محض اینکه واردات داروهای تک تولیدکننده با تاخیر مواجه شود در بازار مشکل به وجود می‌آید؛ چرا که مشابه نداشته و جایگزین برای آنها وجود ندارد.

 

ارسال نظر