55 درصد از پول نفت را به مستمری‌بگیران می‌دهیم

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۴۱
55 درصد از پول نفت را به مستمری‌بگیران می‌دهیم

مراسم هفته کارگر امسال هم به رسم چند سال گذشته با حضور رییس‌جمهور و فعالان حوزه کارگری برگزار شد. در این مراسم رییس‌جمهور توضیحاتی درباره برخی اقدامات دولت برای بهبود وضعیت کار و معیشت کارگران ارائه کرد و بعد از آن علی ربیعی، وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، ‌همچنین علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر هم به طرح برخی مشکلات قشر کارگر پرداختند. ربیعی، پیوستن به بازار جهانی را ضامن تقویت کار ایرانی دانست و بیان کرد: «۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مسکن مستمری‌بگیران در نظر گرفته شده است.» از طرف دیگر علیرضا محجوب، هم انتقادهایی درباره وضعیت قراردادهای کارگران خطاب به رییس‌جمهور مطرح کرد. این در حالی است که حسن روحانی در این مراسم اعلام کرد: « 52 هزار میلیارد تومان به مستمری بگیران می‌دهیم و این در حالی است که پول نفت ما کمتر از صد هزار میلیارد تومان است. به ما می‌گویند که پول نفت را چه می‌کنید ما ۵۵ درصد آن را به مستمری بگیران می‌دهیم که این تنها جزئی از مخارج دولت است.»

 

حسن روحانی در این مراسم ضمن تبریک هفته کارگر بیان کرد: «در ذهنم وزرای خود را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنم هر دو دسته پرتلاش هستند یک عده از اول سال نوایشان نوای ناامیدی است می‌گویند امسال بودجه کم است، نفت ارزان شد و نفروختیم و مالیات چه شد تمام اول و آخر وسط دولت سخن ناامیدی است یک عده هم درباره باران حرف می‌زنند و می‌گویند امسال وضع بد است و خشکسالی است. تلاش کردم گوش من نسبت به اینها کم بشنود. یک عده همیشه امیدوارانه حرف می‌زنند و می‌گویند مشکل این است و باید بیشتر تلاش کنیم و باید تشویق کنیم کشاورزان فلان کار را کنند. هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدوارند این ناامیدی و غم و غصه چه خاصیتی دارد؟ این چهره عبوس از اول سال برای اتفاقات بعدی است؟ امیدواری به آینده مساله بسیار مهمی است. یک توطئه دشمنان امروز علیه ملت ایران ایجاد یاس و ناامیدی برای آینده کشور است. آقایی که در امریکا اخیرا هم به او سمتی دادند و بددهن است و نسبت به ایران بد حرف می‌زند از پارسال شروع کرد که ایران چهلمین سال انقلاب خود را نخواهد دید و به کوری چشم او وارد چهلمین سال شدیم و ان شا‌الله سال را با موفقیت به پایان می‌بریم و وارد چهل و یکمین سال خواهیم شد.»

او افزود: «من یک وقتی در سال ۹۲ وقتی برای انتخابات آماده می‌شدم جنوب رفتم و به یک کارخانه پتروشیمی سر زدم، دیدم هرچه انبار دارد پر است، تمام حیاط پر از محصولات پتروشیمی بود. گفتم چرا اینجوری است؟ گفتند تحریم هستیم محصول ما را نمی‌خرند. من مجبور شدم کارخانه را بخوابانم. چاه‌های نفت ما همه قفل بود ما در سال ۹۴ هشتصد میلیون دلار خرج کردیم تا چاه‌ها را آماده کنیم. نفت چاه‌ها برای تحریم قفل بود. برای بازسازی این چاه‌ها اینقدر خرج کردیم، در عرض چند ماه صادرات نفت ما دو برابر شد. کارگران ما بسیار تلاش کردند و در عرض چند ماه صادرات نفت ما دو برابر شد امروز نسبت به سال ۹۳ و سال‌های قبل از آن صادرات ما دو برابر شده است.»

وی با اشاره به میزان پولی که از سازمان تامین اجتماعی به مستمری بگیران اختصاص یافته است، گفت: «۵۲ هزار میلیارد تومان به مستمری بگیران می‌دهیم و این در حالی است که پول نفت ما کمتر از صد هزار میلیارد تومان است. به ما می‌گویند که پول نفت را چه می‌کنید ما ۵۵ درصد آن را به مستمری‌بگیران می‌دهیم که این تنها جزئی از مخارج دولت است.»

 باید جنس ایرانی بخریم

رییس‌جمهور تاکید کرد: «حتی اگر جنس ایرانی ما کیفیتش از جنس خارجی کمتر باشد باید جنس ایرانی را خریداری کرد. اما اگر اختلاف زیاد باشد کار سخت می‌شود و مردم پول بیشتر برای جنس دارای کیفیت کمتر نمی‌دهند. در نتیجه ما باید سعی کنیم حتی‌الامکان از جنس ایرانی استفاده کنیم و مردم با عشق بیشتر باید کار کنند. اگر این کار را انجام دهیم برای جوانان اشتغال ایجاد خواهد شد قبلا می‌گفتند جوان باید درس بخواند و دولت باید آن را استخدام کند و همه به دنبال یک میز و صندلی در اداره‌یی بودند اما امروز همانند دوره گذشته نیست امروز دولت زیادی فربه شده و نمی‌تواند راه برود بلکه باید وزن کم کند و ما هر روز نمی‌توانیم دولت را چاق کنیم دولت باید چابک باشد.»

رییس‌جمهور با اشاره به توصیه خود به وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و وزیر کار گفت: «من به آنها گفته‌ام باید به جوانان مهارت کار یاد بدهید چرا که شخص دیپلم می‌گیرد، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در رشته‌های مختلف می‌گیرد اما هیچ مهارتی یاد نگرفته است. ما باید مهارت کار را یاد دهیم و وظیفه وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و همچنین وظیفه معاون رییس‌جمهور در امور فناوری و بقیه مسوولان است که ما باید مهارت کار را به آنها یاد دهیم. ما حتی برای کارگرانی که مشغول به کار هستند باید مهارت‌آموزی را انجام دهیم چرا که یک کارخانه تا ۳۰ سال نمی‌تواند کار کند و عوض می‌شود و کارگران باید شغل‌شان پایدار باشد. امروز زمانی نیست که بگوییم وظیفه دولت این نیست که مردها را مشغول کند و زن‌ها را مشغول نکند زنان ما تحصیل کرده‌اند کار بلد هستند و شغل می‌خواهند و نمی‌توان گفت در خانه بمانند.»

وی تاکید کرد: ‌»دولت یازدهم نخستین دولتی بوده که در زمینه اشتغال طی یک دو سال تعداد زنان شاغل از مردان شاغل در آن بیشتر بوده است. اینها همه دختران، خواهران و فرزندان ما هستند و محیط کار باید برای همه باشد و وزارت کار باید توجه کند. ما آمار بیکاران را از بیکارهای زن و مرد حساب می‌کنیم و اگر بخواهیم زن‌ها را حساب نکنیم آمار کار بیشتر می‌شود.»

 ایجاد 800 هزار شغل خالص در سال گذشته

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «در سال گذشته ۸۰۰ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شد بطوری که آمار شاغلین در سال ۹۵، ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و در سال ۹۶ این آمار به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار افزایش پیدا کرد و این آماری است که مرکز آمار آن را اعلام می‌کند اما در سال ۸۶ شاغلین ما ۲۰ میلیون نفر و در سال ۹۱ هم شاغلین ما همان ۲۰ میلیون نفر بوده است و تنها عده‌یی آمده‌اند و رفته‌اند و اشتغال خاصی ایجاد نشده است این نشان می‌دهد در دولت یازدهم و دوازدهم همه کارفرماها و کارگران دست به دست هم داده اما این کافی نیست و ما هنوز سه میلیون نفر بیکار داریم.»

روحانی افزود: «در سال جدید همه تلاش ما این است که اشتغال از سال گذشته بهتر باشد که این کار را در زمینه بافت فرسوده و خودروهای فرسوده و مهارت‌های حین کار انجام می‌دهیم و وضع اشتغال ما بهتر خواهد شد. تلاش ما این بوده وضع کارگرها در زندگی بهتر شود هرچند که هنوزکارگران مشکلاتی دارند و ما باید خیلی تلاش کنیم اما از روز اول دولت یازدهم گفتم که کارگر و کارمند ما باید حقوق سالانه‌اش از تورم سال بیشتر باشد و ما به این قول عمل کردیم و قدم دوم ما این بوده که تورم را مهار کنیم اما برخی می‌گویند که قیمت‌ها گران می‌شود و این چگونه است اما مهار تورم به معنای ارزانی نیست بلکه به معنای کندتر شدن سرعت گرانی است.»

 برای رشد کار ایرانی، به بازار جهانی وصل شوید

در بخش دیگری از این مراسم، علی ربیعی، وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، به سخنرانی پرداخت و خطاب به رییس جمهور گفت: «آقای روحانی شما از برجام بسیار گفته‌اید. امروز اگر می‌خواهید کار ایرانی رشد کند، باید به بازار جهانی وصل شوید و این مسیری بوده که دولت شما خواستار آن است.»

او افزود: «ما طی این سال‌ها مشکلات زیادی داشتیم، فشار جمعیتی، آب و خاک طی سالیان دراز، وضعیت کشاورزان را وخیم کرده و معیشت آنان را در خطر قرار داده است. امیدوارم دولت با یک برنامه‌ریزی بتواند این مشکلات را برطرف کند. در هیچ دوره‌یی کارگران اجازه راهپیمایی نداشتند اما در دولت تدبیر و امید مشاهده کردیم که کارگران راهپیمایی می‌کنند و ۵۵ درصد تشکل‌های کارگری افزایش پیدا کرد. ما ۴۰۰ میلیارد تومان برای مسکن مستمری‌بگیران بودجه در نظر گرفته‌ایم. صندوق تامین اجتماعی باید به صندوق زندگی اجتماعی تبدیل شود.»

وی گفت: «نکته دیگر ما کارگران غیررسمی هستند. خوشحال هستیم که اشتغال ایجاد شده است و تمام تلاش خودمان را برای رسمی شدن آنان می‌کنیم. ما ۵۰۰ هزار شغل خدماتی و ۳۰۰ هزار شغل صنعتی ایجاد کرده‌ایم که سهم زنان از ۱۵ به ۲۵ درصد رسیده است و حتی اشتغال زنان در برخی از موارد نیز در بعضی شغل‌ها به ۱۰۰ درصد رسیده است.»

وی ادامه داد: «بحث دیگر ما اشتغال فراگیر است و قصد داریم روستاهایمان را به سمت این شغل پیش ببریم. در این دوره بیمه روستاییان عشایر صورت گرفت و ما دفترچه‌های بیمه را به آنان پرداخت کرده‌ایم. در چهار سال دولت تدبیر و امید شاهد رشد چشمگیری در زمینه بهداشت و درمان هستیم و درمانگاه‌هایی را برای کارگران احداث کردیم و قطعا این راه را ادامه خواهیم داد و بیشتر این درمانگاه‌ها را در جنوب تهران افتتاح می‌کنیم.»

 وضعیت زندگی کارگران دشوار است

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر هم در بخش دیگری از این مراسم انتقادهایی درباره وضعیت قراردادهای کارگران مطرح کرد. محجوب خطاب به رییس‌جمهور، ‌گفت: « جنابعالی وعده کردید که حقوق کارگران کمتر از تورم نباشد و سطح معیشت آنان به سطح مطلوب برسد. آقای روحانی کارگران در وضعیت دشوار زندگی می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شما درباره صندوق‌های تامین اجتماعی به درستی دیکته سیاست خروج از بنگاه‌ها را مطرح کردید، گفت: «صندوق تامین اجتماعی صندوق همه نسل‌هاست. باید به این امر تمکین کرد. این سرمایه باید بدون اینکه به دست بنگاه‌ها بیفتد برای کارگران هزینه شود.»

او افزود: «محجوب تاکید کرد: بهترین اشتغال، اشتغال تعاون محور است. تعاونی مسکن و اشتغال‌های تعاونی محور یک روش بسیار درستی است. کارگران مشکل مسکن و اجاره دارند. خواهش می‌کنم در این روزهایی که اجاره‌خانه‌ها رو به افزایش است به وزارت مسکن دستور اکید دهید تا برای مسکن کارگری چاره‌یی بیندیشند.»

وی خاطرنشان کرد: «بازنشستگان چشم به راه همسان‌سازی هستند. بسیاری از کارگران از قراردادهای موقت و پیمانکاری رنج می‌برند. زیرا این قراردادها نظم مشخصی ندارد. امیدوارم دولت کمک کند تا مشکل این کارگران حل شود.»

 نماینده تهران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگران اجاره مسکن است که در حال افزایش است، گفت: «از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهیم فکری برای تامین مسکن اجتماعی کارگران کند.»

دبیرکل خانه کارگر خطاب به رییس‌جمهور گفت: «دولت شما عملکرد بسیار خوبی در زمینه کارگران داشته ما یادمان نرفته که شما کشور را از یک وضعیت ناگوار و فرو افتادن در چاله فصل هفت منشور بیرون آوردید گله‌مندان بدانند جهان به ما اعلام جنگ کرده بود شما پرچم سرخ را با پرچم سفید عوض کردید.»

 

 

ارسال نظر