اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۴۰:۴۰
کد خبر: ۱۲۰۶۲۶

بدهی کلان بیمه‌های تجاری به وزارت بهداشت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری امتناع بیمه‌های تجاری از پرداخت ۱۲۰۰میلیارد تومان بدهی از سهم مصدومان حوادث ترافیکی به وزارت بهداشت از کمیسیون اصل ۹۰ خواست تا به این موضوع ورود کند.

رسول خضری در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اینکه بیمه‌های تجاری هزینه درمان مصدومان حوادث ترافیکی را پرداخت نمی‌کنند، گفت: بیمه‌های تجاری بر اساس مصوبه‌یی که سال 1384 ایجاد شد، ملزم شده‌اند که 10درصد حق بیمه شخص ثالث و مازاد را در یک حساب مشخص تحت عنوان درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت نزد خزانه‌داری کل واریز کنند. نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در سال 96 هیچ مبلغی در جهت اجرای این مصوبه پرداخت نشده است، کما اینکه وزارت بهداشت حدود 1200 میلیارد تومان در این مورد از بیمه‌های تجاری طلبکار است و این در حالی است که در آن قانون تصریح شده وزارت بهداشت بدون هیچ قید و شرطی بلافاصله باید به ارائه خدمات درمانی، بستری و جراحی به مصدومان ترافیکی بپردازد. او در ارائه آمار کشته‌‌شدگان و مصدومان حوادث ترافیکی به خانه‌ملت گفت کرد: هر سال حدود 16هزار تصادفی و 333هزار نفر ناشی از حوادث ترافیکی معلول و مصدوم داریم و هر روز بین 42 تا 43 نفر بر اثر حوادث ترافیکی کشته شده و بیش از 910 نفر مصدوم می‌شوند که 73درصد این آمار مربوط به جاده‌های بین‌شهری و 27درصد نیز داخل شهر است.

خضری یادآور شد: این مشکل باعث شده وزارت بهداشت با مشکلات عدیده‌یی مواجه شود تا جایی که قرار بود، بخشنامه‌یی صادر کند که تنها هر خودرویی که بیمه دارد را بپذیرند که خوشبختانه بعد از آن اعلام شد هیچ بخشنامه‌یی با این عنوان صادر نمی‌شود و وزارت بهداشت همچون سابق به وظایف ذاتی خود عمل می‌کند. او با اشاره به میزان بدهی بیمه‌ها تصریح کرد: هم ‌اکنون بیمه ایران که 32درصد بازار بیمه خودرو را در اختیار دارد 800میلیارد تومان و بیمه‌های دانا و رازی و سایر بیمه‌ها نیز 400میلیارد تومان بدهی دارند و این در حالی است که بیمه مرکزی به عنوان ناظر و متولی اصلی هیچ اراده‌یی برای احقاق حقوق وزارت بهداشت ندارد. خضری با یادآوری نحوه اجرای نمونه‌های مشابه این مصوبه مجلس در سایر کشورها اظهار کرد: تایلند از جمله کشورهایی است که همچون ایران قانونی برای دریافت هزینه مصدومان ترافیکی دارد، اما اگر نقدینگی بیمه‌ها کم باشد از مالیات‌های عمومی به جای اینکه در دیگر بخش‌ها هزینه کند به این حوزه تخصیص می‌دهد.

آیا جسد مومیایی را می‌توان شناسایی کرد؟

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور توضیحاتی را در خصوص نحوه شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی ارائه کرد. احمد شجاعی درباره اینکه آیا پزشکی قانونی می‌تواند اجساد مومیایی شده را شناسایی کند، اظهار کرد: احتمال شناسایی اجساد مومیایی شده از سوی پزشکی قانونی وجود دارد اما امکان آن به شکل 100 درصدی نیست.

او با بیان اینکه شناسایی اجساد مومیایی شده و به ویژه تعیین هویت آنها امری دشوار و زمانبر است به ایسنا گفت: برای شناسایی یک جسد مومیایی شده ابتدا باید بافت استخوان‌ها و بافت بدن بررسی شده و در صورتی که سالم باشد DNA را از آن استخراج کرده و تحت آزمایش قرار داد. رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه فرآیند مومیایی کردن افراد بافت بدن را به‌طور کلی تغییر می‌دهد، خاطرنشان کرد: همین امر سبب پیچیدگی‌هایی در فرآیند تشخیص مومیایی بودن یک جسد می‌شود. به گفته شجاعی از طریق اخذ آزمایش DNA از بستگان جسد مومیایی شده نیز می‌توان فرآیند تشخیص هویت را سریع‌تر انجام داد.

افزایش ۱۶برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با ارزیابی مثبت افزایش ۱۶برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی گفت: اشد مجازات باید برای ضاربان پلنگ در نظر گرفته شود. علی ابراهیمی با ارزیابی مثبت افزایش 16برابری جریمه شکار پلنگ ایرانی گفت: جریمه شکار پلنگ ایرانی در سال 94 حدود 5میلیون تومان بود و این مبلغ در سال 97، 16برابر افزایش و به 80میلیون رسید. نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی به خانه‌ملت گفت: هر چند کاهش نرخ جرایم یکی از عوامل موثر در افزایش شکار و کاهش آمار گونه‌های در معرض انقراض است اما با توجه به وضعیت بحرانی پلنگ ایرانی باید اشد مجازات مانند زندان و محرومیت‌های اجتماعی برای شکارچیان و ضاربان در کنار افزایش جریمه شکار در نظر گرفته شود، زیرا دیده شده که برخی افراد برای تفریحات خود حتی بیشتر از 80 میلیون تومان نیز هزینه می‌کنند. او از روند شتابان کاهش جمعیت پلنگ ایرانی ابراز نگرانی کرد و افزود: متاسفانه جمعیت پلنگ ایرانی که از نمادهای مهم طبیعت کشور به شمار می‌رود به‌ شدت در حال کاهش است و به‌طور قطع اگر مسوولان برای حفاظت از آن تدابیر لازم را اتخاذ نکنند در آینده‌یی نزدیک این‌گونه نادر را مانند ببر مازندران و شیر خوزستان از دست خواهیم داد و تنها عکسی از آن به یادگار خواهد ماند. این نماینده مردم در مجلس دهم خشکسالی، احداث جاده در مسیر زیستگاه، کمبود محیط‌بان، ساخت و احداث جاده در محل تردد، حضور دام و سگ‌های گله، تله‌گذاری، شکارچیان غیرمجاز و شکار بی‌رویه، عدم اجرای قوانین، کمبود آذوقه، تخریب و اشغال زیستگاه را از عوامل موثر در تهدید نسل پلنگ ایرانی دانست و گفت: بر اساس گزارش‌های محیط‌بانان تنها 400قلاده پلنگ در استان‌های مختلف کشور مشاهده شده البته این آمارها درست نیست و ممکن است بیشتر یا کمتر از این تعداد باشد. ابراهیمی با تاکید بر اینکه باید از جدیدترین فناوری‌ها برای حفاظت از پلنگ ایرانی استفاده کرد، ادامه داد: عوامل موثر در تهدید نسل انقراض این‌گونه باید شناسایی و مرتفع شوند در این رابطه با احیای زیستگاه‌ها، تکثیر و حفظ آمار فعلی می‌توان گامی موثر در حفاظت از این‌گونه در حال انقراض و ارزشمند جانوری برداشت.

 

 

ارسال نظر