اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۴:۱۸
کد خبر: ۱۲۰۳۰۳

هشدار درباره حریق جنگل‌ها با شروع فصل گرما

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به مجازات‌ آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی در عرصه‌های منابع طبیعی گفت: شرایط جوی کشور به‌گونه‌یی است که احتمال دارد شاهد آتش‌سوزی در مناطق مستعد همزمان با شروع گرما باشیم. قاسم سبزعلی با اشاره به اینکه طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع در مجلس در دست بررسی است، اظهار کرد: بر اساس این طرح سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مدیریت بحران و سازمان جنگل‌ها و مراتع از بضاعت و قانون‌های لازم برای مقابله با آتش‌سوزی در قالب راه‌اندازی پایگاه‌های اطفای حریق و تامین تجهیزات برخوردار می‌شوند که این موضوع می‌تواند به کاهش یا ساماندهی حریق در کشور به دستگاه‌های مسوول کمک کند.

او با اشاره به اینکه تمامی ملزومات تامین تجهیزات و پیش‌بینی اعتبارات لازم برای ساخت پایگاه‌ها در طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها لحاظ شده است، به ایسنا گفت: بحث مجازات آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در حیطه کاری محاکم قضایی است. در حال حاضر برای حریق‌های سهوی که توسط مردم و گردشگران اتفاق می‌افتد شش ماه تا سه سال حبس و برای حریق‌های عمدی ۱۰ سال حبس توسط قانونگذار تعیین شده است البته پرداخت جریمه و خسارت نیز در کنار مجازات حبس وجود دارد. در این باره دست قاضی و محاکم قضایی باز است که حتی فرد متخلف را تا حدود ۱۰ برابر خسارت جهت بازدارندگی و جلوگیری از تخریب جریمه کند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه مهم‌ترین چالش ما در ابتدای سال در عرصه‌های منابع طبیعی حضور بیش از حد گردشگران بود، اظهار کرد: آماری که مجموعه‌های گردگشگری می‌دهند حاکی از این است که طی روزهای ابتدایی سال بی‌سابقه‌ترین حضور جمعیت و گردشگری را در مناطق طبیعی داشتیم. از این رو از استان اردبیل تا گلستان درگیر آتش‌سوزی‌های سهوی شدند. سبزعلی ادامه داد: طی تعطیلات امسال عرصه‌های منابع طبیعی تقریبا در تمامی شهرهای استان گیلان و بخش زیادی از شهرهای استان مازندران و گلستان دچار آتش‌سوزی شدند که با حضور به‌موقع نیروهای اطفای حریق و بهره‌گیری از تجهیزات توانستیم جلوی خسارت بیشتر را بگیرم. در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی اطفای حریق بسیار سخت است بنابراین برای حفظ طبیعت کشور نیازمند مشارکت و همراهی مردم هستیم. او در پایان اظهار کرد: با توجه به وضعیت جوی کشور که در ابتدای سال افزایش دما و وزش بادهای گرم سبب افزایش حریق در جنگل‌ها شد، پیش‌بینی می‌شود که در فصل گرم پوشش گیاهی مستعد دچار حریق و آسیب جدی شوند از این رو لازم است که مردم و گردشگران نهایت همکاری را داشته باشند.

افزایش ۱۴ درصدی حقوق مستمری بگیران در سال ۹۷

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در مراسم آیین تودیع و معارفه مدیرکل بهزیستی استان مرکزی، جامع‌ترین وکامل‌ترین لایحه از دولت به مجلس را لایحه حمایت از افراد معلول عنوان کرد و از افزایش ۱۴ درصدی حقوق مستمری بگیران در سال ۹۷ خبر داد. «انوشیروان محسنی بندپی» معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در آیین تودیع و معارفه «زهرا امینی» مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: افزایش ۱۴ درصدی حقوق مستمری بگیران در سال ۹۷ در نظر گرفته شده که از اردیبهشت سال جاری عملیاتی خواهد شد.

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح‌های پیشگیری در بخش‌های سوء مصرف مواد مخدر خبر داد و تصریح کرد: تلاش برای کاهش طلاق و مقابله با آسیب‌های اجتماعی با جدیت در دستور کار است.

محسنی بندپی از ارائه آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، افزایش مهارت‌های زندگی، فرزندپروری و توانمندسازی مددجویان خبر داد و افزود: ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در سطح کشور برای کاهش آسیب‌ها راه‌اندازی شده است، همچنین جلوگیری از آسیب‌ها و کمک به افرادی که در معرض خطر هستند از برنامه‌های اورژانس اجتماعی است.

کاهش جمعیت خزندگان به دلیل تغییر اقلیم

یک کارشناس محیط زیست از کاهش شدید جمعیت خزندگان در جهان به دلیل تغییر اقلیم خبر داد. اصغر مبارکی درباره تاثیرات تغییر اقلیم بر تنوع زیستی گفت: دچار پدیده تغییر اقلیم در سطح کره زمین هستیم، یکی از تاثیرات تغییر اقلیم افزایش دمای کره‌زمین و گرمایش جهانی است در آمار اعلام شده از سوی سازمان ملل متوسط دمای زمین تا سال ۲۰۱۲ حدود 0.9 درجه افزایش پیدا کرده و با روند موجود تا صد سال آتی ممکن است؛ دمای زمین بیش از ۴ درجه افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: هر نوع تغییر عمده، بنیادی و ادامه‌دار در اندازه‌های اقلیمی مانند دما یا تبخیر در یک دوره مشخص مانند یک دهه به تغییر اقلیم تعبیر می‌شود، افزایش دمای زمین نیز بخشی از تغییر اقلیم است. این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه گرمایش جهانی به عنوان بخشی از تغییر اقلیم روی گونه‌ها تاثیر دارد، گفت: افزایش بحران‌های طبیعی، افزایش یا تکرار بیش از حد پدیده‌های طبیعی است مانند گرمای شدید، باران شدید، سرمای شدید در حالی که در گذشته چنین چیزی‌هایی نبود. این بحران‌های طبیعی باعث افزایش بیابان‌زایی، افزایش سطح آب دریاها و... می‌شود. مبارکی با بیان اینکه این بحران‌ها تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر گونه‌های گیاهی و جانوری دارد، گفت: این بحران‌ها باعث شده شرایط محیط به گونه‌یی شود که برای آنگونه‌های گیاهی و جانوری خارج از تحمل شود و این تغییر شرایط محیط و اقلیم که باعث بروز تغییراتی در گونه می‌شود، نسبت به سیر تاریخ تکامل گونه‌ها در زمان کوتاه‌تری رخ می‌دهد، از سوی دیگر این بحران‌ها منجر به تخریب زیستگاه می‌شود. او با اشاره به پاسخ‌های متعدد گونه‌ها در برابر تغییر اقلیم به ایلنا گفت: اول اینکه یک گونه در حوزه پراکنش خود تغییر می‌کند که به آن پاسخ فضایی گفته می‌شود به این معنی که به دلیل تغییر اقلیم در آن منطقه از آنجا کوچ می‌کند، اما این موضوع درباره جانوران صادق است گیاهان نیز در برابر تغییر اقلیم یا توان رویش را از دست می‌دهند یا در عرصه‌های بالاتر جغرافیایی می‌رویند، در حقیقت حوزه زیستگاهی خود را تغییر می‌دهد.

 

ارسال نظر