افزایش نرخ ارز، سبب کمبود دارو نمی‌شود

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۴۰
افزایش نرخ ارز، سبب کمبود دارو نمی‌شود

نوسان بازار ارز و گرانی دلار، بازار دارو را هم متلاطم کرد. در روزهای اخیر نگرانی از افزایش قیمت دارو در بیمارهایی که نیاز به مصرف داروهای وارداتی و خاص دارند، ‌شدت گرفت تا جایی که درنهایت مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. سخنگوی سازمان غذا و دارو، معتقد است نوسانات اخیر بازار ارز بر حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تاثیر زیادی نخواد داشت. او درباره این موضوع گفت:

«در صورتی‌که مردم با مواردی مبنی بر نایاب بودن یا کمبود دارو مواجه شدند یا اگر حس کردند داروخانه‌یی داروی مورد نظرشان را در اختیارشان قرار نمی‌دهد، با سامانه تلفنی ۱۹۰ که در سراسر کشور پاسخگوست، تماس بگیرند. همکاران ما در این سامانه ابتدا افراد را راهنمایی می‌کند که داروی‌شان را از کجا تهیه کنند و در مرحله دوم هم اگر گزارشی مبنی بر تخلف وجود داشت، قطعا پیگیری شده و با متخلف احتمالی بدون هیچ اغماضی برخورد می‌شود.

جهانپور با تاکید بر اینکه سیستم مانیتورینگ سازمان غذا و دارو دایما بازار دارویی کشور را رصد می‌کند، افزود: بر همین اساس از قبل از زمان بروز موارد کمبود یک دارو، آن را از طریق تولیدکننده داخلی یا از طریق واردات تامین کرده و در اختیار شرکت‌های پخش قرار می‌دهد تا شاهد کمبود نباشیم. بنابراین این موضوع که اگر امروز نرخ ارز تغییر کرد، فردا دارو در بازار دچار کمبود می‌شود، درست نیست و چنین مشکلی در کشور وجود ندارد. در عین حال دولت هم با توجه به استراتژیک بودن دارو به صورت مستقیم وارد عمل شد و بلافاصله بعد از بروز نوسانات ارزی، ریاست جمهور، معاون اول رییس‌جمهور، رییس بانک مرکزی و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رسما اعلام کردند که دارو به صورت خاص تامین می‌شود و حتی برای مابه‌التفاوتی که بین ارز تک‌نرخی با نرخ ارز مرجع که قبلا دارو با آن وارد می‌شد، اختصاص خواهند داد تا در سطح عرضه بیماران دچار تفاوت قیمت بارزی نشوند.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری در حوزه دارو و بسیاری از اقلام و تجهیزات پزشکی موضوعی نیست که در اختیار بازار باشد، افزود: از گذشته هم روال بر این بوده که سازمان غذا و دارو از طریق کمیسیون قیمت‌گذاری نسبت به تعیین قیمت دارو اقدام کرده و کلیه موارد قیمت‌گذاری در حیطه اختیارات این سازمان است. بنابراین این‌طور نیست که با بالا و پایین رفتن ارز یا هر چیز دیگری، بازار خودش اقدام کرده، قیمت را بالا و پایین برد و نرخ را تغییر دهد. در حوزه قیمت‌گذاری دارو اتفاق جدیدی در کشور نیفتاده است. قیمت‌گذاری فرآیندی مستمر است که همواره در طول سال در کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو و با هدف منطقی‌سازی قیمت‌ها انجام می‌شد. مسلما در این حوزه کمیسیون قیمت‌گذاری صلاح و منفعت عمومی مردم و بیماران را در نظر می‌گیرد. البته همزمان هم باید مراقب باشیم که تولیدکننده، واردکننده و تامین‌کننده هم دچار خسران نشوند و بتوانند به حیات و فعالیت‌شان ادامه دهند. باید توجه کرد که این روند همیشه وجود داشته است. به‌طوری‌که هر ماه کمیسیون قیمت‌گذاری برگزار می‌شده و شرکت‌های تولیدکننده یا وارکننده‌یی که متقاضی تغییر قیمت بودند، ‌درخواست‌های‌شان را می‌دادند. سپس درخواست‌های آنها بررسی می‌شد و اگر موجه ‌بود، استدلالات پذیرفته شده و عموما تا سقف نرخ تورم شاهد موارد تغییر قیمت بودیم. بنابراین این اقدامات چیز جدیدی نیست، همیشه این کمیسیون برگزار می‌شده و در سال جدید هم به کارش ادامه می‌دهد و هیچ ارتباط مستقیمی با نوسانات بازار ارز ندارد. زیرا دولت عملا با درنظر گرفتن مابه‌التفاوت نرخ ارز و افزایش آن، نوسانات بازار ارز را جبران می‌کند.

جهانپور افزود: بنابراین فضای روانی ایجاد شده در بازار، فضایی واقعی نیست. هر کسی در تامین دارویش مشکل دارد، جهت گرفتن مشاوره، راهنمایی و یافتن روش پیدا کردن دارویش با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرد. باید توجه کرد که از میان بیش از ۲۵۰۰ قلم دارویی که در بازار دارویی کشور موجود است، در سال‌های اخیر و به ویژه بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هیچگاه بیش از ۶۰ تا ۶۵ قلم کمبود دارویی آن هم به صورت مقطعی نداشته‌ایم. در حال حاضر هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده و همه‌چیز بازار دارو روال عادی خود را طی می‌کند. حمایت‌های بیمه‌یی هم سرجای خودش است و حمایت‌های جدیدی چون جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز از سوی دولت نیز انجام می‌شود. تولید و واردات هم سرجای خود بوده و مشکلی در حوزه دارو وجود ندارد.

 قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی در اختیار سازمان غذا و داروست

وی با بیان اینکه در حوزه دارویی کشور نگرانی‌ برای آینده نداریم، گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها فاکتورهای دارویی صادر می‌کنند. باید توجه کرد که هیچ داروخانه‌یی هم فاکتوری خلاف نرخ مصوب صادر نخواهد کرد، زیرا برایش یک سند تخلف محسوب می‌شود. در حوزه تجهیزات پزشکی هم شرایط مشابهی حاکم است و قیمت‌گذاری طبق تفویضی که از قبل از سوی دولت به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام شده، انجام خواهد شد و در حوزه اختیارات کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو است. این کمیسیون نظرات پیشنهادی سندیکاها و اداره‌ کل تجهیزات و ملزومات پزشکی اخذ و براساس آن تصمیم‌گیری می‌کند.

 

ارسال نظر