اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۷۸

انتقاد از اقدامات سلیقه‌ای بیمه‌ها

عضو مجمع نمایندگان استان فارس، با انتقاد از اقدامات سلیقه‌یی بیمه‌ها درمواجهه با وظایف خود، گفت: برای اکثر بیمه‌ها بدون درنظرگرفتن منابع لازم وظایف متعددی ایجاد شده است. محمدجواد جمالی نوبندگانی در مورد اظهارات وزیر بهداشت و درمان مبنی‌بر اینکه هزینه‌های بیمه سلامت بیش از اعتبارات آن است، گفت: درحال حاضر ماموریت‌هایی مانند بیمه روستاییان، بیمه عشایر و مسائل دیگر برای بیمه سلامت در نظر گرفته شده است، بدون اینکه بودجه و اعتبار مناسبی را برای این مسائل اختصاص داد؛ بنابراین قول‌هایی داده می‌شود که بعدها محقق نمی‌شود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بیمه سلامت در چنین شرایطی به ناچار از سایر منابع خود استفاده می‌کند، به خانه ملت گفت: متاسفانه در اکثرمواقع تاخیر در پرداخت‌ها و نابه سامانی دیگر به وجود می‌آید، ضمن اینکه دربسیاری از شرایط بودجه سازمان‌های بیمه گربطورکامل تخصیص پیدا نکرده و بخشی از اعتبارات هم دراین شرایط کاهش پیدا می‌کند؛ البته بخشی ازمشکلات بیمه سلامت و سایر بیمه‌ها به نبود گایدلاین‌ها مرتبط است.

دلایل اصلی مرگ‌ومیر تهرانی‌ها در سال 96 چه بود؟

از ۵۷۲۹۷ واقعه فوت ثبت شده در استان تهران، ۳۲۱۲۳ نفر مرد و ۲۴۸۲۳ نفر زن بوده‌اند که از مهم‌ترین دلایل فوت تهرانی‌ها نیز می‌توان به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.

بر اساس آمارهای سازمان ثبت ‌احوال استان تهران در سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۷۲۹۷ واقعه فوت در استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۲۱۲۳ واقعه مربوط به فوت مردان و ۲۴۸۲۳ واقعه مربوط به زنان بوده است. همچنین تعداد ۳۵۱ واقعه فوت نامشخص نیز به ثبت رسیده است. از طرفی بیشترین نرخ فوت‌های ثبت شده مربوط به شهرستان تهران با 5.42 درصد و کمترین آن مربوط به کهریزک با 0.16درصد بوده است.

در سال ۹۶ از مجموع ۵۴۷۹۶ واقعه فوت جاری ثبت شده از تعداد کل فوتی‌های استان، 45.84درصد از فوتی‌ها در گروه سنی بیشتر از ۷۵ سال به ثبت رسیده که بیشترین درصد از فوت جاری ثبت شده در این گروه سنی قرار دارد. همچنین در این گروه سنی، تعداد فوت‌شدگان 49.91 درصد مرد و 50.09 درصد زن راشامل می‌شوند. کمترین درصد فوت جاری هم مربوط به گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال با حدود 0.37درصد است. براساس این گزارش، تعداد ۵۴۷۹۶ واقعه فوت جاری در سال ۹۶ در استان تهران به ثبت رسیده است که تعداد فوت جاری ثبت شده در نقاط شهری برابر با۵۴۵۶۰ واقعه وتعداد فوت‌های‌ جاری ثبت شده در نقاط روستایی برابر با ۲۳۶واقعه است. از طرفی تعداد فوت‌های ثبت شده مردان ۳۱۰۵۵ مورد و تعداد فوت‌های ثبت شده زنان برابر با ۲۳۷۴۱ نفر است که نسبت جنسی فوت جاری در استان برابر با ۱۳۰ است. همچنین بیش از ۵۰ هزار واقعه فوت در سال ۹۶ در استان تهران ثبت شده که از این تعداد دلایل فوت۲۵۶۱۴ نفر با سهم درصدی 44.70 بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. بعد از آن نیز بیماری‌های دستگاه تنفسی با سهم درصدی 14.19 و بیماری‌های عفونی و انگلی با سهم درصدی 9.93 جایگاه دوم و سوم عوامل فوت تهرانی‌ها را به خود اختصاص داده‌ است.

۱۸۰۰ بیمار تالاسمی در تهران

رییس هیات‌مدیره انجمن تالاسمی از وضعیت نامناسب مراکز درمانی تالاسمی در تهران انتقاد کرد.

میثم رمضانی با اشاره به وجود ۲۰ مرکز در تهران برای درمان بیماران تالاسمی، اظهار کرد: با وجود اینکه ظرفیت این مراکز حدود ۴۰۰ نفر است، اما در ماه نزدیک به ۸۰۰ بیمار را پذیرش می‌کنند. متاسفانه این مراکز وضعیت خوبی ندارند؛ البته وضعیت مراکز درمان تالاسمی در شهرستان‌های دورافتاده کشور تا این اندازه اسفناک نیست. بیماران تهرانی برای تزریق خون ممکن است در بخش شیمی درمانی و راهروهای مراکز درمانی بستری شوند. وزارت بهداشت نتوانسته برای این موضوع کاری انجام دهد و بیماران تهرانی به دلیل همین موضوع اذیت می‌شوند.

رمضانی با اشاره به فوت ۸۵ نفر از بیماران تالاسمی در سال ۹۶ به دلیل عوارض بیماری، ادامه داد: از جمله علل موارد فوت آنها عارضه قلبی، دسترسی سخت به داروی خارجی و همچنین رعایت نکردن مراقبت‌های درمانی بود. در شهرهای دیگر وضعیت مراکز درمانی تالاسمی مناسب‌تر است و به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. شاید استاندارد کاملی نداشته باشند، اما حداقل کادر و بخش جداگانه‌یی برای تالاسمی دارند. او افزود: در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی در تهران زندگی می‌کنند. استان مازندران در گذشته بیشترین بیمار تالاسمی را داشت، اما به دلیل غربالگری و پیشگیری، آمار تولد با این بیماری در این استان کاهش یافت. با این وجود سال گذشته ۱۸۰ نوزاد مبتلا به تالاسمی در سیستان و بلوچستان متولد شدند.

 

ارسال نظر