انتخاب یک زن به‌عنوان شهردار؟

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۷۹۲

 

حجت نظری عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش از احتمال انتخاب یک زن به عنوان شهردار خبر داد.

نظری درباره نحوه انتخاب شهردار بعدی تهران اظهار کرد: درباره فرآینده انتخاب شهردار بعدی تهران اعضای شورای شهر باید به اجماع و اتفاق نظر رسیده و در ‌‌نهایت پس از بررسی گزینه‌های موجود و برنامه‌های آنان شهردار تهران انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر آنچه می‌توان گفت، این است که محدودیتی در انتخاب نامزدهای اولیه تصدی پست شهرداری تهران وجود نخواهد داشت و افرادی که توانایی شهردارشدن داشته و تمایل پذیرش این سمت را نیز دارند، می‌توانند آمادگی خود را به اعضای شورای شهر تهران اعلام کنند.

نظری در گفت‌وگو با ایلنا اضافه کرد: تعدادی دیگر از گزینه‌ها هم افرادی هستند که ممکن است، اعضای شورای شهر از آنان دعوت کرده باشند که این افراد نیز پس از اطمینان از تمایل‌شان برای شهردار شدن می‌توانند برنامه‌های خود را برای اداره شهر اعلام کنند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه از تمام نامزدهای تصدی سمت شهرداری تهران برنامه مکتوب دریافت خواهد شد، تصریح کرد: بنابراین تمام افرادی که توانایی و تمایل شهردار شدن داشته باشند، می‌توانند جزو گزینه‌های مورد بررسی شورای شهر باشند.

وی درباره اینکه آیا شهردار بعدی تهران اصلاح‌طلب خواهد بود یا خیر نیز گفت: قطعا شهردار بعدی تهران اصلاح‌طلب خواهد بود، چراکه رای مردم تهران به اصلاح‌طلبان در شورای پنجم حاکی از آن است که باید فردی از همین تفکر و سلیقه نیز در راس شهرداری تهران قرار بگیرد. البته شخصا معتقدم که شهردار بعدی بهتر است در عین اصلاح‌طلب بودن وجهه اجتماعی و اجرایی‌ پررنگ‌تری نسبت به وجهه سیاسی‌اش داشته باشد.

نظری درباره اینکه آیا ممکن است از میان گزینه‌های قبلی شورای شهر پنجم برای شهرداری تهران دوباره فردی شهردار شود، خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتم هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، در میان افرادی که قبلا در کنار دکتر نجفی نامشان مطرح شده بود هم افرادی هستند که ممکن است توانایی و تمایل به شهردار شدن داشته باشند، بنابراین محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره احتمال انتخاب شدن یک زن به عنوان شهردار تهران نیز اظهار کرد: محدودیت جنسیتی در این انتخاب وجود ندارد. معیار انتخاب برای اعضای شورا، برنامه‌های نامزد‌ها و توانایی اجرایی شدن این برنامه‌ها و نیز سوابق و پیشینه افراد است، بنابراین ممکن است از میان بانوان توانمند فردی به عنوان شهردار تهران انتخاب شود.

وی گفت: فردی که مسوولیت شهرداری تهران را می‌پذیرد، باید بر اساس میثاقنامه‌یی که از پیش با اعضای شورا منعقد می‌کند، فعالیت خود را انجام دهد و من امیدوارم این‌بار حتما متن میثاقنامه منتشر و بر اساس آن هم عمل شود.

 هاشمی شهردار می‌شود؟

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران نیز در این رابطه گفت: درباره محسن هاشمی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران در شورا صحبتی نشده است.

فخاری در گفت‌وگو با فارس درباره نحوه انتخاب شهردار جدید تهران گفت: شورای شهر تهران بالاخره به این نتیجه رسید که برای شهرداری تا انتخاب گزینه مناسب سرپرست انتخاب کند.

وی افزود: انتخاب شهردار نباید شتاب‌زده باشد و در این انتخاب باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده شود و در یک فضای منطقی و با استفاده از تجربه 8 ماه گذشته به یک شرایط متناسب برسیم.

فخاری تاکید کرد: قطعا در بازه زمانی مشخص شده شهردار تهران انتخاب خواهد شد و همین طور ملاک‌های منطقی و علمی نیز در انتخاب شهردار لحاظ خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران گفت: نظر شخصی بنده این است که چابکی، نوآوری و پرانگیزه بودن از ملاک‌های بسیار مهم شهردار آینده خواهد بود.

وی افزود: شهرداری تهران مسوولیت بسیار بزرگی است که در عین حال یک موهبت خیلی بزرگ محسوب می‌شود که می‌تواند به یک جامعه 10 میلیونی و در نگاه دیگر به کل کشور خدمت و اصلاح زندگی بهتر را ارائه دهد.

فخاری افزود: در شهرداری تهران با همه جنبه‌های زندگی از تولد تا فوت سر و کار داریم و آن کسی که این مسوولیت را می‌پذیرد، باید کاملا آماده باشد و امیدواریم بتواند پویا و نوآور در شهر تهران عمل کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: شهردار تهران باید از ظرفیت همه گروه‌ها و طیف‌ها برای اداره شهر استفاده کند. وی ادامه داد: ‌شورای شهر تهران تاکنون گزینه‌های خاصی را مورد بررسی قرار نداده ولی انتخاب شهردار تهران در دستور کار شورا قرار گرفته است.

فخاری درباره احتمال شهردار شدن محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز گفت‌: در شورا هاشمی به‌عنوان شهردار مطرح نشده و در این خصوص نیز صحبتی انجام نشده است، البته پیشنهادهایی به هاشمی از طرف بخش‌هایی از جامعه بوده و هست، منتها شورا نه ایجابی و نه سلبی به آن ورود نکرده است.

اسماعیل دوستی نایب‌رییس سابق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ویژگی شهردار بعدی تهران اظهار کرد: شهردار بعدی باید حتما تجربه مدیریت شهری داشته باشد، انسان متخصص، متعهد، انقلابی و ارزشی باشد و کسی باشد که بتواند از تمام ظرفیت‌های حکومت استفاده کند و کارهای شهرداری تهران را به پیش ببرد.

عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اینکه اساسا در شهرداری تهران سیاسی‌کاری سمی مهلک است، گفت: اگر در شورا و شهرداری سیاسی‌کار وجود دارد باید تغییر موضع داده شود و استراتژی اینها خدمت باشد، زیرا سیاسی‌کاری در شهرداری زیان‌آور است.

وی افزود: شهرداری تهران یک اقیانوس است و می‌توان در این اقیانوس کار کرد، زیرا ظرفیت‌های اقتصادی شهر تهران فوق‌العاده است و به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت این مجموعه در کسب درآمد عاجز است.

وی ادامه داد: بنده معتقدم به اینکه ظرفیت‌های اقتصادی شهرداری تهران بسیار است و می‌توان درآمد سرشاری را از این طریق کسب کرد و شهری زیبا تحویل شهروندان داد. ضمن اینکه شورای شهر باید از مسائل حزبی و گروهی به صورت کامل فاصله بگیرد و فقط به امور حرفه‌یی و اداره شهر توجه کند.

 

 

ارسال نظر