روزنامه‌نگار، سربار دولت نیست

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۱۹۷۳۱

محسن بنی‌هاشمی، استاد علوم ارتباطات اجتماعی، درباره آخرین اصلاحاتی که روی پیش‌نویس لایحه سازمان نظام رسانه‌یی انجام شده است، اظهار کرد: این لایحه دارای نواقصی است و بسیاری از بندهای آن همچنان ابهام دارد. نشست تخصصی بررسی لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری ایران با حضور جمعی از مدیران و اصحاب رسانه و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی ۲۰ فروردین‌ماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

این نشست با حضور مهدی محسنیان‌راد استاد علوم ارتباطات، سید محسن بنی هاشمی استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، امیرعباس فتاح‌زاده مدیرمسوول روزنامه سپید، محمدرضا راه‌چمنی صاحب امتیاز روزنامه اسرار، باقر انصاری حقوقدان، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، مهدی اسلامی مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شهره ماهی صفت مدیرمسوول ماهنامه خورشید وطن و روزنامه‌نگار از جمله اهالی رسانه‌یی بودند که در این نشست به سخنرانی پرداختند و نقطه نظرات خود را در قبال آخرین تغییرات لایحه نظام روزنامه‌نگاری بیان کردند.

حمید ضیایی‌پرور مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها که اجرای این نشست را برعهده داشت، در بخش ابتدایی این نشست بیان کرد که لایحه نظام رسانه‌یی در دولت یازدهم به تصویب رسید و به کمیسیون فرهنگی مجلس برای اصلاح ارجاع داده شد تا اشکالات آن برطرف شود. به گزارش ایسنا، او گفت: تصویب این لایحه به سال ۹۳ و در دولت تدبیر و امید برمی‌گردد که به عنوان سامان دادن به مسائل صنفی روزنامه‌نگاران قلمداد می‌شود. پس از تصویب این آیین‌نامه شاهد بازخوردهای متعددی بوده‌ایم. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در سال‌های قبل نشست‌های متعددی را برگزار کرد و نظرات مختلف اهالی رسانه و اساتید ارتباطات و روزنامه‌نگاران در آن ابراز شد. در حال حاضر نیز این نقطه نظرات در قالب پنج جلد جمع‌آوری شده است و بازتاب‌هایی که در قبال آن بوده است در متن پیش‌نویس لایحه لحاظ شده است. حتی پس از بازگشت لایحه از سوی دولت، چندین نشست دیگر در ارتباط با موضوع لایحه برگزار و نقطه نظرات جمع‌آوری شد و در نهایت نظرات جمع‌بندی شده‌اند؛ بنابراین در متن لایحه اصلاحات مورد لحاظ قرار گرفته و متن نهایی به کمیسیون فرهنگی دولت ارائه خواهد شد. مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با اشاره به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر دریافت نقطه نظرات صاحب نظران در عرصه رسانه در قبال این لایحه اظهار کرد: این لایحه که شامل ۱۳ صفحه است کاملا شفاف در اختیار عموم قرار دارد.

سیدمحسن بنی‌هاشمی، استاد علوم ارتباطات اجتماعی هم درباره لایحه سازمان نظام رسانه‌یی مطرح کرد: این لایحه دارای نواقصی است و بسیاری از بندهای آن همچنان ابهام دارد. این پیش‌نویسی علاوه بر نواقص ساختاری، برخی اشکالات نوشتاری و نگارشی دارد که با وجود اصلاحاتی که روی آن انجام شده است، همچنان برخی از این نواقص در آن به چشم می‌خورد. این استاد دانشگاه، الگوبرداری از سازمان نظام پزشکی را برای تدوین لایحه فعلی به جهت پراکندگی و گسترش فعالیت در عرصه روزنامه‌نگاری نادرست عنوان کرد و گفت: با اینکه این لایحه یک نگاه و ژست آزادی‌خواهانه برای مطبوعات دارد، اما زمانی که وارد بندهای آن می‌شویم تمرکزگرایی به‌شدت موج می‌زند که همه اینها قطعا به زیان مطبوعات است. بنی هاشمی در بخشی از این نشست با بیان اینکه بسیاری از نهادهایی که مدعی روزنامه‌نگاری هستند در این پیش‌نویس به چشم نمی‌خورند، یادآور شد: جایگاه برخی دیگر از نهادهای اثرگذار در حوزه مطبوعات از جمله قوه قضاییه، شورای عالی فضای مجازی، وزارت کار و صداوسیما در این لایحه نامشخص است. شهره ماهی‌صفت، مدیرمسوول ماهنامه خورشید وطن و روزنامه‌نگار در سخنانی از دولت درخواست کرد که امور معیشتی و بیمه و سایر امور صنفی اصحاب رسانه را به خود آنها واگذار کند و اجازه بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و همچنین تشکیل سایر انجمن‌های صنفی و تقویت آنها را بدهد. او در این نشست اصل موضوع در بررسی لایحه را به شیوه جامعه‌شناسانه مطرح کرد و گفت: یک روزنامه‌نگار سربار نیست، یک روزنامه‌نگار ضعیف نیست، روزنامه‌نگار باید به اصل خودباوری خود بازگردد. زمانی که روزنامه‌نگاران از خود ضعف نشان می‌دهند دولت از سر دلسوزی برای آنها تصمیم‌گیری می‌کند. از دولت می‌خواهیم رسانه‌ها با وجود همه مشکلاتی که دارند موضوع و مسائل را به خود رسانه‌ها و انجمن‌های صنفی واگذار کنند. روزنامه‌نگاران هرگز نمی‌توانند یک کار صنفی را دولتی کنند. او در پایان گفت: هر کجا که دولت در مسائل روزنامه‌نگاران پا گذاشته است صنف روزنامه‌نگاران دچار ضعف شده‌اند. بنابراین باید انجمن‌های صنفی را تقویت کنیم. باید دوباره به انجمن روزنامه‌نگاران ایران بها داده شود.

 

ارسال نظر