رشد سفرهای نوروز همراه با افزایش تصادف

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۱۹۴۷۶
رشد سفرهای نوروز همراه با افزایش تصادف

تعادل

سفرهای نوروزی با ثبت ۷۴ میلیون نفرشب اقامت در کشور، ۲۰ درصد رشد داشت. این آماری است که روز گذشته رییس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری در نشست خبری که با هدف ارائه امار جمع‌بندی شده از تعطیلات نوروز برگزار شد، ‌اعلام کرد. اما به موازات رشد 20 درصدی سفرهای نوروزی، آنطور که آمارها نشان می‌دهد، تصادفات جاده‌یی 5 درصد افزایش داشت و تعداد عملیات‌های اورژانس کشور هم 16 درصد بیشتر شد.

با وجود این، علی‌اصغر مونسان معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عملکرد ستاد تسهیلات سفر در تعطیلات دو هفته‌یی نوروز را در مجموع مثبت ارزیابی کرد. او اظهار کرد: «در طول تعطیلات نوروز ۱۳۲ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور ثبت شده که ۳۴ درصد رشد داشته است. بطور میانگین هر گردشگر از هفت نقطه بازدید کرده است. »

به گفته مونسان، ۷۱۶ نوروزگاه و ۶۲۴ بازارچه صنایع دستی نیز همزمان با نوروز راه‌اندازی شد و میزان شکایت‌ها تا ۵۰ درصد کاهش داشت وتشویق‌ها نیز ۵۲ درصد افزایش داشت.

مونسان کاهش تصادفات جاده‌یی را تحت تاثیر افزایش کمپ‌های عشایری و استراحتگاه‌های موقت که تعداد آنها ۵۵۰ واحد بود، دانست و ادامه داد: سامانه‌یی برای دریافت مستقیم شکایت و مشکلات از تورگردان‌ها طراحی شد و مردم نیز برای نظارت بر خدمات به مشارکت طلبیده شدند که تمام این اقدامات در کاهش میزان شکایت‌ها تاثیر داشت.

او همچنین به راه‌اندازی وب‌سایت اطلاع‌رسانی visitiran که پیش از نوروز فعال شد، اشاره کرد و افزود: شش میلیون بازدید از این سایت ثبت شده که توزیع یکنواخت سفر در کشور یقینا تحت تاثیر آن بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام استان‌های پرسفر و کمتر شناخته‌شده که نوروز امسال رکوردشکن بودند، گفت: مازندران، گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس صدرنشین آمارهای سفرهای نوروزی و اقامت بوده‌اند. چهارمحال و بختیاری با ۲۰۶ درصد رشد اقامت در بین استان‌های کمتر شناخته‌شده صدرنشین سفر بوده است که پس از آن همدان با ۱۲۸ درصد رشد، کرمان با ۷۹ درصد و گلستان، آذربایجان شرقی و قم نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

وی به آمار سفرهای خارجی که همچنان با رشد همراه بود اشاره کرد و افزود: بخش عمده گردشگری خروجی از مسیرهای زمینی انجام شد که برای ما حائز اهمیت بود چون به توزیع درآمد در داخل کشور منجر شد.

براین اساس 27.5 درصد سفرهای خروجی از راه زمین و 7.2 درصد سفرهای خروجی هوایی در نوروز رشد داشت.

مونسان بیان کرد: با اقدامات و نظارت‌های انجام‌شده نوروز امسال جز در بخش چارترهای هوایی با افزایش عجیب قیمت‌ها روبه‌رو نبودیم و در این بخش کمترین مشکلات را داشتیم. به نظر می‌رسد آنچه برنامه‌ریزی شده بود اثرات خود را گذاشت. معاون رییس‌جمهور سپس گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است ستادهای سفر در کل سال دایم فعال باشند و برنامه‌های ما با نوروز تمام نشود. جشنواره‌های جدیدی برای گردشگری در راه است و تصمیم داریم طبق صحبت‌هایی که با دکتر جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور داشته‌ایم تعطیلات زمستانی را به نتیجه برسانیم تا در فصل دیگری شاهد اوج گردشگری باشیم.

در بخشی از این نشست خبری، پویا محمودیان سرپرست معاونت صنایع دستی هم گزارش کوتاهی از فعالیت‌های صنایع دستی در نوروز ارائه کرد و افزود: با رشد ۴۱ درصدی غرفه‌های صنایع دستی رونق اقتصاد محلی در استان‌ها ایجاد شد.

او ادامه داد: در ابتدای سال پس از تصویب منع خرید کالاهای غیرایرانی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سریعا نامه‌یی به ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد و از تمام استان‌ها خواسته شد فهرست تمام اقلام صنایع دستی کاربردی اعلام و در اختیار ارگان‌های مختلف قرار داده شود. امیدواریم نخستین تصمیم تاثیر خود را بگذارد.

 41 درصد عملیات‌های هلال احمر

مربوط به حوادث ترافیکی بود

همچنین مرتضی سلیمی رییس جمعیت هلال احمر از تاثیر اجرای دو طرح امداد و نجات و ایمنی و سلامت که از ۲۴ اسفند ۹۶ تا ۱۷ فروردین ۹۷ به اجرا گذاشته شد، سخن گفت و افزود: در این مدت ۱۳۷۸ پایگاه با ۵۳۷۵ عملیات امداد و نجات انجام شد که ۴۱ درصد به حوادث ترافیکی مربوط می‌شد.

به گفته او، استان‌های مازندران، فارس، خوزستان و اصفهان بیشترین عملیات امداد و نجات را داشتند.

سلیمی ادامه داد: به دنبال اجرای طرح ایمنی و سلامت در مبادی ورودی شهرها 5میلیون نفر مراجعه داشتند و در این مدت ۵۰۰ هزار نفر به کمپین «نه به تصادف» پیوستند.

مصطفی نجمی نماینده پلیس راهور ناجا نیزدر بخشی از این نشست خبری آغاز اجرای عملیات پلیس را از ۲۳ اسفند ۹۶ تا ۱۷ فروردین ۹۷ اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه تعطیلات تازه تمام شده هنوز آمارها جمع‌بندی نشده‌اند. با این حال در مدت سپری‌شده با تخلفات حادثه‌ساز برخورد قاطعی شد. مجتبی خالدی نماینده اورژانس هم در توضیحاتی اظهار کرد: پس از دستورات ستاد هماهنگی خدمات سفر، وزیر بهداشت به تمام واحدهای بهداشتی دستور داد که با این ستاد هماهنگ باشند. تحت تاثیر آن سازمان‌های انتقال خون و غذا و دارو در نوروز امسال برای نخستین‌بار حضور فعالی داشتند.

به گفته او، در این مدت ۲۰۶هزار و ۹۲۹ ماموریت در سطح کشور انجام شد که 16.4 درصد رشد داشت. بیشترین ماموریت‌ها در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و خوزستان و کمترین آن در چهارمحال بختیاری و ایلام ثبت شد. بیشترین محورهای که عملیات در آنجا انجام شد کرج-چالوش و قزوین-زنجان بود. نزدیک به ۲۱ درصد ماموریت‌ها نیز ترافیکی محسوب می‌شد.

خالدی افزود: فعالیت‌هایی در زمینه بهداشت محیط انجام شد که بر این اساس ۸۰۶ هزار ماموریت توسط کارشناسان بهداشت ثبت شده و ۲۱۸۶ محل به تذکر و بعضا پلمب نیاز داشتند. همچنین ۱۰ هزار و ۳۶۴ مرکز غذایی و اقامتی به مراجع قضایی معرفی شدند. یک میلیون و ۳۸۵ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد نیز معدوم شد. نزدیک به ۹۰ درصد مصدومان حوادث ترافیکی نیز به اعزام به مراکز درمانی نیاز داشتند و فقط ۱۰ درصد از آنها در محل حادثه مداوا شدند.

 

 

ارسال نظر