اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۳۱۰

افزایش کشته‌شدگان تصادفات در نوروز

رییس پلیس راه راهور ناجا از افزایش ۵درصدی کشته‌شدگان تصادفات جاده‌یی ‌در سر صحنه نسبت به سال گذشته خبر داد. سردار محمد حسین حمیدی درباره آخرین آمار کشته‌شدگان تصادفات جاده‌یی در نوروز ۹۷ به ایلنا گفت: تا این لحظه آمار فوت‌شدگان سر صحنه نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است، البته هنوز جمع‌بندی نهایی طرح نوروزی اعلام نشده است. فصل‌الخطاب ما در زمینه کشته‌شدگان تصادفات جاده‌یی در طرح نوروزی امسال آمار پزشکی قانونی است که هنوز اعلام نشده است.

او با بیان اینکه آمار مجروحان جاده‌یی در طرح نوروزی امسال نیز افزایش داشته است، افزود: آمار دقیق مجروحان تصادفات نوروزی نیز در پایان امروز که پایان طرح نوروزی است، اعلام می‌شود. خوشبختانه نوروز امسال جز دو مورد که یکی در محور گیلان و دیگری در محور خراسان‌رضوی بود، تصادف سنگین نداشتیم. رییس پلیس راه راهور ناجا اظهار کرد: با وجود افزایش ۵ درصدی سفرهای ناوگان اتوبوسرانی بین‌شهری خوشبختانه تصادفات ناوگان اتوبوسرانی در طرح نوروزی امسال بیش از ۸۹ الی ۹۰ درصد کاهش داشت که رکورد بسیار خوبی محسوب می‌شود. حمیدی به افزایش بیش از ۱۳درصدی کل ترددها در طرح نوروزی امسال اشاره کرد و افزود: بی‌شک افزایش تردد در سطح جاده‌ها طبیعی است که بروز حوادث را نیز افزایش دهد، اما در مجموع ۳درصد از تخلفات رانندگان توسط دوربین‌ها رصد و ۲درصد دیگر نیز توسط همکاران ما رصد شد و در مجموع ۹۵درصد رانندگان قوانین را رعایت می‌کردند و رعایت قوانین باعث شد که افزایش ناگهانی تصادفات را با توجه به رشد تصادفات نداشته باشیم و تصادفات جاده‌یی در طرح نوروزی امسال شیب ملایمی داشته باشد. او درباره آمار خودروهایی که به دلیل تخلفات حادثه‌ساز متوقف شدند، گفت: بیش از ۴۷هزار خودرو و موتورسیکلت به‌دلیل تخلفات حادثه‌ساز در طول سفرهای نوروزی توسط نیروهای پلیس راهور توقیف شدند که این آمار بسیار بالایی بود و نشان می‌دهد که تخلفات این گروه می‌توانست باعث بروز تصادفات شود که خوشبختانه با توقیف آنها این اتفاق نیفتاد. خودروهایی که توقیف شده نیز طبق روال قانونی بعد از پایان طرح به مالکان خودرو تحویل داده خواهد شد. رییس پلیس راه راهور ناجا درباره نظارت بر تخلفات رانندگان تریلی‌ها و کامیون‌ها نیز تصریح کرد: قصد داریم سامانه سپهتن را که باعث ایجاد نظم در ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری شد و اشرافیت ما را بر ناوگان اتوبوسرانی بیشتر کرد، روی کامیون‌ها، تریلی‌ها و تانکرهای حمل سوخت هم نصب کنیم. حمیدی ادامه داد: قطعا نگاه‌های سنتی بدون استفاده از ابزارها و تکنولوژی نوین نمی‌تواند به ما در کنترل تخلفات کمک کند. حجم بالای ترددها در سطح جاده‌های کشور و تعداد بالای خودرو شخصی، اتوبوس، کامیون و تریلی دیگر با روش‌های سنتی قابل کنترل نیستند و طبیعی است که باید استفاده از این سامانه‌ها به صورت جدی‌تری در دستور کار پلیس راه قرار گیرد و تمام جاده‌های کشور در فواصل کوتاه مجهز به دوربین‌های کنترل سرعت شود. او افزود: همچنین سامانه‌های کنترلی برای انضباط ناوگان مسافربری و باربری استفاده شود. برنامه ما این است که هرچه سریعتر این اقدامات انجام شود تا با وجود افزایش سفرهای بین‌شهری در کاهش تصادفات توفیقات زیادی در این حوزه نیز حاصل شود.

خطر بازگشت فلج اطفال در استان‌های محروم

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن از انجام عملیات تکمیلی فلج اطفال ۱۸ تا ۲۰ فروردین ماه و واکسیناسیون یک میلیون و یک‌صد هزار کودک خبر داد. محسن زهرایی از انجام عملیات واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در تاریخ ۱۸ تا ۲۰ فروردین خبر داد و گفت: نوبت دوم عملیات ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال با استفاده از واکسن خوراکی فلج اطفال از ساعت

۸ صبح روز ۱۸ فروردین تا ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ در سراسر کشور انجام می‌شود و نزدیک به یک میلیون و یکصد هزار کودک زیر ۵ سال صرف‌نظر از کامل بودن سابقه ایمن‌سازی، در طی این هفته مجدد واکسینه می‌شوند. او افزود: نوبت اول این عملیات در مناطق جنوبی کشور در تاریخ ۸-‌۵ اسفند ۱۳۹۶ با پوشش کامل انجام شد. رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن خاطرنشان کرد: بیشترین خطر بازگشت بیماری فلج اطفال در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان است لذا در تمام مناطق شهری و روستایی این استان‌ها (مناطق تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان، جیرفت، بم، ایرانشهر، زاهدان و زابل) عملیات خانه به خانه انجام می‌شود و در سایر شهرستان‌ها، عملیات فقط در مناطق پرخطر تعیین شده انجام می‌شود.  زهرایی شاخص‌های تعیین مناطق پرخطر را کلیه مهاجرین خارجی که در اردوگاه‌ها یا خارج از اردوگاه‌ها اقامت دارند، کلیه خانوارهای ساکن در کلنی‌ها و محل تجمع عمده مهاجرین خارجی، کلیه نقاط (شهرستان – شهرک – کلنی و...) که به تشخیص معاونین بهداشت پوشش OPV۳ کمتر از ۹۵درصد دارند، کلیه مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار، کلیه کودکان زیر ۵ سالی که احتمالا همراه مادران خود در زندان‌ها اقامت دارند، اعلام کرد.  او اظهار کرد: برای دستیابی به هدف پوشش کامل عملیات در زمان تعیین شده علاوه بر تمام ظرفیت کارکنان بهداشتی مرتبط از کمک داوطلبان سلامت و سایر نیروهای کمکی آموزش‌دیده استفاده خواهد شد. رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن گفت: تعداد ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی عملیات را اجرا و پشتیبانی می‌کنند. واکسن مورد استفاده توسط موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی تهیه و تامین شده است.   او با بیان اینکه دو نوبت عملیات یاد شده با هزینه حدود 3.5میلیارد تومانی انجام می‌شود، گفت: طی این عملیات همه کودکان زیر ۵ سال شامل ایرانی یا غیرایرانی که در کشور حضور دارند واکسن تکمیلی فلج اطفال را دریافت می‌کنند. زهرایی گفت: در تمام شهرستان‌ها و مناطقی که عملیات واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال به شکل خانه به خانه انجام می‌شود، اطلاع‌رسانی قبلی توسط مراکز بهداشتی انجام شده و تیم‌های بهداشتی همراه با کارت شناسایی معتبر قطره خوراکی واکسن فلج اطفال را تجویز خواهند کرد.

او در پایان از هموطنان و خانواده‌های ساکن در مناطقی که با اعلام قبلی مراکز بهداشت شهرستان عملیات واکسیناسیون انجام می‌شود، تقاضا کرد حداکثر همکاری با تیم‌های بهداشتی را انجام دهند تا به هدف نهایی که ریشه‌کنی جهانی این بیماری و سلامت کودکان است رسیده شود.

 

ارسال نظر