تلاش برای افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۲۸:۱۴
کد خبر: ۱۱۹۱۴۳

رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش از تلاش برای همسان‌سازی و افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان در سال ۹۷ خبر داد.

احمد صافی درباره وضعیت بازنشستگان فرهنگی، دغدغه‌ها و مطالبات آنها به خصوص درخواست‌های مطرح شده در سال ۹۶، گفت: در همه جای دنیا، متخصصان امر از بازنشستگی به عنوان فرصت و نه چالش یاد می‌کنند، چرا که بازنشستگان سرمایه اجتماعی و انسانی هستند، از همین رو باید همه مسوولان کشور به این عزیزان اهمیت بیشتری بدهند.

او با اشاره به نیازها و درخواست‌های اساسی بازنشستگان آموزش و پرورش، افزود: نیازهای اصلی بازنشستگان شامل نیازهای درمانی، اجتماعی، عاطفی و همچنین نیازهای معنوی است، لذا باید برنامه‌ریزی‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد، متوجه رفع این نیازها باشد. وی اظهار کرد: آخرین آمارها حاکی از این است که بیش از ۸ درصد جمعیت ایران در سن سالمندی و بازنشستگی هستند؛ رقمی که در سال‌های آینده افزایش چشمگیری نیز خواهد داشت. این درحالی‌ است که از میان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته کشوری، بیش از ۸۰۰ هزار نفر، بارنشسته آموزش و پرورش هستند. این میزان به حدی است که طی ۳ تا ۴ سال آینده، تعداد این بازنشستگان حتی بیشتر از شاغلان آموزش و پرورش خواهد شد، پس باید به این جمعیت کثیر به چشم سرمایه‌یی ارزشمند نگاه کرد. رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش به ایلنا گفت: در سند تحول آموزش و پرورش ایران؛ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ارتباط با تکریم بازنشستگان و استفاده از تجربه آنها، دو راهکار ارائه و تاکید شده است. او به طرح‌های تهیه شده در زمان وزارت فانی در آموزش و پرورش در این راستا اشاره کرد و افزود: یکی از این دو طرح، استفاده از بازنشستگان به عنوان مشاوران سازمانی در آموزش و پرورش و دومی بهره‌گیری از بازنشستگان توانمند به عنوان مشاوران سازمانی مدارس برای انتقال تجربیات به مدیران و معلمان مدارس و همچنین دانش‌آموزان و اولیا بود؛ این خود، یک نوع تکریم است که امسال هم به گونه‌یی مورد توجه و تاکید وزارت آموزش و پرورش بود و امیدواریم در سال آینده نیز بیشترتقویت شود.

او اظهار کرد: نکته دیگر درباره بازنشستگان این است که آنها به لحاظ نیازها و مشکلات مالی که با آن دست به گریبان هستند، همواره برای بهبود شرایط خود، بحث و مکاتبه می‌کنند و نظر می‌دهند که مهم‌ترین مشکل‌شان تبعیض در حقوق است. کسانی که ۲۰ – ۳۰ سال پیش بازنشسته شده‌اند، الان تفاوت حقوقشان با سایرین واقعا چشمگیر و زیاد است و مطالبه شان این است که این تبعیض از بین برود.

صافی با اشاره به تصریح قانون جدید مدیریت خدمات کشوری که تاکید بر تفاوت حداکثر ۱۵درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان دارد، گفت: خوشبختانه این یک گام بلند و اساسی در جهت رفع تبعیض موجود است و امسال بخشی از اعتبار مورد نیاز آن نیز در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی شده و مقداری نیز مجلس محترم شورای اسلامی به آن اضافه کرده است. او ادامه داد: در مود بقیه اعتبار لازم نیز اکنون بازنشستگان درخواست‌شان از رییس سازمان برنامه و بودجه این است که این اعتبار تامین شود. در صورت تامین اعتبار، این امکان میسر می‌شود که در راستای طرح همسان‌سازی، حقوق بازنشستگان به‌صورت پلکانی، از یک طرف ۱۰درصد بصورت عمومی افزایش یابد و از طرف دیگر نیز، به همان شکل یک درصد دیگری نیز به حقوق آن دسته که دریافتی‌شان نسبت به سایرین کمتر است، اضافه شود. رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر در ارتباط با این موضوع منتظر هستیم که شورای نگهبان قانون بودجه را اعلام کند و در نتیجه ببینیم، دولت برای آغاز سال ۹۷ در نهایت چه جدولی را ارائه می‌دهد.

 

ارسال نظر