اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۶۲

یک تا 1.5میلیون تومان هزینه اثبات ایرانی بودن

یک پژوهشگر اجتماعی با اشاره به محدودیت‌های قانونی زنان دارای همسر خارجی برای دریافت شناسنامه فرزندان‌شان گفت: فقر بین نسلی، ترک تحصیل و بی‌سوادی، ازدواج زودهنگام کودکان و تولید جمعیت حاشیه نشین در حلبی‌آبادها از جمله پیامدهای این مشکل است. پرویز موسوی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی در سال 67 زنان ایرانی که همسر اتباع بیگانه شده‌اند امکان دریافت شناسنامه ایرانی برای فرزندان‌شان را ندارند، افزود: این مشکل به تدریج تا جایی پیشرفته است که در حال حاضر جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر در کشور بی‌شناسنامه هستند. این افراد عمدتا محصول ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند.

او با بیان اینکه این مشکل تنها مختص به مناطق مرزی مانند سیستان و بلوچستان نیست، اظهار کرد: مواردی از این دست در بندرعباس، مشهد، گلستان، کردستان، خوزستان، کرمان و حتی تهران وجود دارد. این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر ما درگیر نوعی از زندگی هستیم که نبود شناسنامه تمام زندگی ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر انجام کارهای حقوقی یا حتی کوچک‌ترین فعالیت‌های روزمره بدون شناسنامه در کشور ما امکان پذیر نیست. شناسنامه هم در فرهنگ و هم در زندگی روزمره ایرانیان جایگاه نمادینی پیدا کرده است. بطوری‌که فرد بدون داشتن شناسنامه گویی اصلا وجود خارجی ندارد.

موسوی با بیان اینکه افراد بی‌شناسنامه عمدتا از آموزش محروم هستند توضیح داد: به تازگی برگه‌های اوراق هویتی برای فرزندان این افراد صادر می‌شود که امکان تحصیل آنها را فراهم کند اما این اوراق کارایی لازم را ندارد چرا که معمولا به دلیل اینکه سن این کودکان از مقطع تحصیلی‌شان بیشتر است نمی‌توانند در مدارس ثبت‌نام شوند.

وی با بیان اینکه گاهی این کودکان در بیمارستان‌ها با وجود نداشتن اوراق هویتی متولد می‌شوند و کارت تولد و واکسن نیز دارند، تصریح کرد: با این حال ثبت احوال برای صدور شناسنامه از والدین آنها مدارک پزشکی تشخیص هویت یا همان DNA را طلب می‌کند که نشان دهد این افراد ایرانی هستند، این در حالی است که هزینه انجام این آزمایش دست‌کم بین یک تا 1.5 میلیون تومان است و این افراد عمدتا از پرداخت این هزینه ناتوانند. این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به نقش دولت در تولید این جمعیت بی‌شناسنامه اظهار کرد: دولت وظیفه دارد حتی در مناطق مرزی ثبت احوال دایر کند اما برخی خانواده‌های بی‌شناسنامه به دلیل دسترسی نداشتن به ثبت‌احوال به ویژه در مناطق حاشیه نشین نتوانستند در طول سالیان دراز شناسنامه دریافت کنند. این مساله مربوط به دولت خاصی نیست و عمدتا در طول زمان‌های متمادی ایجاد شده است. موسوی با بیان اینکه دولت به مساله بی‌شناسنامه‌ها عمدتا نگاه امنیتی دارد، اظهار کرد: مشکل بی‌شناسنامه‌ها بیشتر از آنکه صورت حقوقی داشته باشد صورت امنیتی پیدا کرده است چرا که پرونده این افراد عمدتا در شورای تامین استان تعیین تکلیف می‌شود. او افزایش تکدی‌گری تولید جمعیت بی‌هویت و جذب شدن این افراد به بازار کار مشاغل کاذب را از دیگر پیامدهای رشد جمعیت بی‌شناسنامه‌ها در کشور دانست و گفت: در حال حاضر در آستانه 100سالگی صدور نخستین شناسنامه در کشور هستیم. وجود این تعداد افراد بی‌شناسنامه در کشور به ویژه در مناطق مرزی برای آنها مشکلات عدیده‌یی ایجاد کرده، با این وجود از آنجایی که در برخی استان‌ها به ویژه در مناطق مرزی ازدواج‌ها ثبت شرعی می‌شوند اما به ثبت قانونی نمی‌رسند تعداد افراد بی‌شناسنامه در کشور رو به تزاید است.

توضیح ابتکار درباره رجل سیاسی

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: جنسیت افراد در شاخص‌های شورای نگهبان برای نامزدی ریاست‌جمهوری نیامده است.

معصومه ابتکار در کانال اجتماعی با ذکر اینکه رجل سیاسی و مذهبی از سوی شورای نگهبان تعریف شد، نوشت: در این تعریف جنسیت، سن و تحصیلات کاندیداهای ریاست‌جمهوری به عنوان شاخص نیامده است. او افزود: رجال مذهبی، رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه‌یی برخوردار باشد، به گونه‌یی که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند. ابتکار ادامه داد: رجال سیاسی، رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده‌های سیاسی به جهت آگاهی عمیقشان از مسائل اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد، به گونه‌یی که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.

تهران صاحب «سخنگوی بحران» شد

شهر تهران دارای سخنگو در مواقع بحران شد. در راستای اجرای مصوبه جلسه شورای مدیریت بحران شهر تهران که چندی پیش به ریاست شهردار تهران برگزار شد، سخنگویی برای اطلاع‌رسانی از وضعیت بحران‌ها در شهر تهران در دو سطح انتخاب شد.

بر این اساس «سخنگوی حوادث معمولی»، مدیر مرکز کنترل و فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و «سخنگوی حوادث فراگیر شهری»، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که در حال حاضر احمد صادقی است، خواهد بود.

این اقدام با هدف اطلاع‌رسانی سریع و صحیح در هنگام بحران‌ها اتخاذ شده است. از جمله دیگر وظایف سخنگو، علاوه بر اطلاع‌رسانی پس از بحران‌ها، ارائه هشدارها و پیش‌بینی‌های لازم از شرایط بحرانی، دستورالعمل‌های اجرایی و شیوه فعالیت سخنگو که برای تمامی اعضای کارگروه شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران لازم‌الاجراست، طی روزهای آتی تدوین و پس از تایید شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران ابلاغ خواهد شد.

 

ارسال نظر