اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۰۰

آخرین وضعیت پرداخت یارانه داروی خاص

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با تاکید براینکه حمایت‌های وزارت بهداشت و رفاه از بیماران خاص، گفت: صرفه‌جویی‌ها درهزینه کرد اعتبارات حوزه سلامت درحل مشکلات بیماران خاص موثر است. محسن علیجانی زمانی با اشاره به توافق 2 وزارتخانه برای حل مشکلات بیماران خاص، درخصوص چالش انتقال یارانه داروهای خاص به بیمه‌ها، گفت: اساس تصمیم انتقال یارانه داروهای خاص به بیمه‌ها اقدام درستی است، اما ممکن است روند پرداخت یارانه برای خرید داروهای خاص توسط بیمه‌ها دچارمشکلاتی باشد که موانع در شورای عالی بیمه و وزارت رفاه از سوی کمیسیون بهداشت و درمان پیگیری می‌شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دراجرای قوانینی از این دست مشکلاتی همیشه وجود دارد، افزود: کمیسیون بهداشت با جدیت این مورد را پیگیری می‌کند، زیرا اغلب داروهای خاص از اقلام گرانقیمت بوده و عدم پرداخت یارانه مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می‌کند. علیجانی با تاکید براینکه عمده‌ترین مشکل بیماران خاص تحت پوشش قرارگرفتن بیماری‌ها است، به خانه ملت گفت: برخی بیماری‌ها تحت پوشش بیمه نیستند، ضمن اینکه خدمات ارائه شده به این بیماران باید توسط وزارت بهداشت و رفاه گسترش بیشتری داشته باشد؛ تامین داروهای خاص مورد نیاز برخی بیماران بدون بیمه و دریافت یارانه برای بیمار امکان‌پذیر نیست، بنابراین بیمارنمی تواند از منابع شخصی خود داروی مورد نیاز خود را تامین کند. عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان باید برای حمایت از بیماران خاص برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد، گفت: در حال حاضر اعتبارات دربرخی حوزه‌های سلامت وجود دارد که با برنامه‌ریزی بهتر و کارشناسی‌تر می‌توان از آنها برای کمک به بیماران خاص استفاده کرد؛ به عنوان مثال با صرفه‌جویی می‌توان منابع کمک به بیماران خاص را افزایش داد.

ایران تا ۳۰ سال آینده کشوری سالمند می‌شود

نماینده مردم سمیرم در مجلس با هشدار نسبت به اینکه ایران تا ۳۰ سال آینده کشوری پیر خواهد شد فرهنگ‌سازی، اصلاح سبک زندگی و ارائه بسته‌های تشویقی مناسبی به زوجین را راهکار پیشگیری از بحران پیری جمعیت دانست. اصغر سلیمی با انتقاد از اینکه ایران تا 30 سال آینده کشوری پیر خواهد شد، گفت: پیری جمعیت معضلی جدی است و در آینده کشور را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، افزود: اقداماتی که در گذشته برای کنترل جمعیت انجام شد کارشناسی شده نبود و مسوولان نیز تصور نمی‌کردند که بحث کنترل جمعیت پیری جمعیت کشور را به دنبال داشته باشد. او گسترش و شیوع پدیده تک فرزندی و دو فرزندی را در کاهش موالید موثر دانست و به خانه ملت گفت: سبک زندگی امروزی سبب شده زوجین به سمت تک فرزندی و دو فرزندی روی بیاورند و تمایل چندانی به فرزندآوری بیشتر نداشته باشند این در حالی است که این پدیده علاوه بر بروز مشکلاتی برای خانواده وضعیت اشتغال کشور را نیز با مشکل مواجه می‌کند زیرا هزینه‌هایی که باید صرف اشتغال و تولید کشور شود باید برای نگهداری و مراقبت از سالمندان هزینه شود در این رابطه بهتر است فرهنگ‌سازی مناسبی از سوی رسانه‌ها انجام شود البته از سویی سبک زندگی باید اصلاح شود. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم ارائه بسته‌های تشویقی مناسب به زوجین برای افزایش فرزندآوری، یادآور شد: انتظار می‌رود دولت با اتخاذ تمهیدات ویژه و ارائه مشوق‌ها و خدمات کارآمد به خانواده‌ها و زوجین به گونه‌یی گام بردارد که طی سال‌های آینده فرزندآوری‌ها افزایش یابد و روند سریع پیری جمعیت مدیریت و کنترل شود. وی افزایش سن ازدواج و مشکلات اقتصادی را در کاهش موالید موثر دانست و گفت: برای ترغیب جوانان به سمت ازدواج، بیکاری و فقر باید در کشور ریشه کن شود.

دفترچه بیمه بیمارستان‌های دولتی حذف می‌شود

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از آغاز طرح استحقاق سنجی در ۱۰۵ بیمارستان کشور خبر داد و گفت: با همکاری وزارت بهداشت، تا پایان شش ماهه اول سال ۹۷ و در بخش بستری تمام بیمارستان‌های دولتی، دفترچه بیمه سلامت حذف خواهد شد. طاهر موهبتی افزود: پیش‌بینی شده است اگر مشکلی در اجرای این طرح پیش نیاید، تا پایان شش ماهه اول سال ۹۷ تمام بیمارستان‌های دولتی با همکاری وزارت بهداشت دفترچه را در بخش بستری حذف کنند. گام بعدی نیز اجرای برنامه در بخش سرپایی است. البته این موضوع مشکلات خاص خود را دارد و همکاری پزشکان را می‌طلبد. موهبتی با اشاره به برنامه بیمه سلامت برای حذف همپوشانی بیمه‌ای، اعلام کرد: طبق آنچه در بودجه سال ۹۷ آمده است، همپوشانی بیمه‌یی در سال آینده اجرا می‌شود. آخرین بررسی که در این زمینه انجام شد، همپوشانی با بیمه نیروهای مسلح بود. بیمه سلامت با این بیمه ۲۶۰هزار همپوشانی دارد که ۱۶۰هزار مورد آن مربوط به سربازان است که تحت پوشش نیروهای مسلح هستند. اگرچه این برنامه در سال ۹۷ به موجب قانون اجرایی می‌شود، اما در همین مدت تلاش کردیم با مراوداتی که با بیمه نیروهای مسلح داشته‌ایم به بیمه‌شدگان اعلام کنند که نسبت به حذف این همپوشانی اقدام کنند. علاوه بر آن باید از ایجاد همپوشانی جدید خودداری کنیم. به همین منظور علاوه بر کنترل این موضوع در صدور اولیه دفترچه، در زمان تمدید آن نیز این همپوشانی کنترل خواهد شد. او با بیان اینکه همپوشانی سازمان بیمه سلامت با سازمان تامین اجتماعی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد است، گفت: برای رفع این همپوشانی از دو روش استفاده می‌کنیم؛ یکی خودداری از ایجاد همپوشانی جدید و دیگری خودداری از تمدید دفترچه بیمه‌یی که دارای همپوشانی است. با تدابیری که از طریق سامانه انجام شده هم در زمان صدور دفترچه جدید و هم در زمان تمدید نسبت به رفع همپوشانی اقدام می‌کنیم.

 

ارسال نظر