نگهداری 75 روزه معتادان برای عید

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۹۹۶
نگهداری 75 روزه معتادان برای عید

اعتیاد و طلاق که در بین پنج اولویت نخست اعلام شده دولت در بحث آسیب‌های اجتماعی هستند، در سال پیش نسبت به سال قبل یا بی‌تغییر بوده یا روندی رو به وخامت بیشتر داشته است. طرح‌های سازمان بهزیستی و البته فرمانداری‌ها برای جمع‌آوری معتادان، تا به حال جز هزینه نتیجه‌یی نداشته و معتادان جمع‌آوری شده پس از مدتی نگهداری در مراکز ترک اعتیاد اجباری، بدون اینکه ترک روانی داده باشند، به سطح شهر برمی‌گردند.

رییس سازمان‌بهزیستی نیز در آخرین نشست خبری سال 96 خود به این موضوعات اشاره کرد. انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اینکه در یازده استانی که به لحاظ آماری معتادان متجاهر بیشتری دارند، همزمان با سال نو ۷۳۵۰ نفر ظرفیت جدید برای نگه داری از این معتادان در ایام نوروز پیش‌بینی شده است، گفت: این معتادان در ابتدا غربالگری شده است و سپس راهکارهای مربوط به سم‌زدایی و درمان و توانمندسازی آنان اجرا خواهد شد.

او با بیان اینکه برخی معتادان ممکن است نسبت به اعلام هویت خودشان مقاومت نشان دهند، گفت‌: نگهداری معتادان در طول مدت ۷۵ روزه در مراکز درمانی بهزیستی نیاز به اعلام هویت ندارد، اما با اقدامات تیم مددکاری و مشاوره‌یی ممکن است این معتادان مشخصات خودشان را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهند.

 یک طلاق از هر ۴ ازدواج

او در ادامه ‌با اشاره به عملکرد سامانه ثبت الکترونیکی طلاق نیز توضیح داد: با شروع فعالیت‌های این سامانه تعداد طلاق‌ها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، 8.3چهارم درصد، و ۹۵ به ۹۶، 12.3درصد کاهش داشته است. از آنجایی که بیش از ۴۷ درصد از طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی و بیش از ۲۳ درصد از طلاق‌ها در سال‌های اول زندگی رخ می‌دهد، فعالیت این سامانه نشان می‌دهد که تیم تخصصی فعال در آن توانسته است در کاهش طلاق‌ها عملکرد اثربخشی داشته باشد.

 شناسایی ۵۰۰ محله با آسیب اجتماعی بالا

به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، شیوع‌شناسی هفته‌ گذشته در حوزه اعتیاد نشان می‌دهد که نزدیک به ۲میلیون و ۸۳۰ هزار نفر طی هفته‌ گذشته از ماده مخدر استفاده کرده‌اند و آمارها نشان می‌دهد که در دو گروه سنی و جنسی رشد آسیب‌های اجتماعی به ویژه‌ اعتیاد رخ داده است. با این حال بر اساس اقدامات سازمان بهزیستی پنج هزار تیم اجتماع محور در محله‌های با ریسک بالا در یازده استان مستقر شده‌اند و ۵۰۰ محله با آسیب‌های اجتماعی بالا بطور ویژه‌ شناسایی شده‌اند. بندپی با اشاره به طراحی بسته‌های آموزشی پیشگیرانه در حوزه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های عمومی مانند کارخانجات، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها، اظهار کرد: این مداخلات توانسته است تا کمیته‌ فرهنگ پیشگیری که در ذیل کمیته‌های ستاد مواد مخدر قرار دارد و ریاست آن با سازمان بهزیستی است، رتبه اول را کسب کند.

 آغاز کار کمپین مبارزه با مصرف «گل»

و «حشیش»

او در ادامه‌ به آغاز به کار کمپین مبارزه با مصرف ماده مخدر «گل» و «حشیش» همزمان با سال نو خبر داد و گفت‌: مجموعه این اقدامات می‌تواند از گسترش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

بندپی با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی فضاهای شهری برای افراد معلول و ناتوان نیز، گفت‌: هم چنان دستگاه‌هایی که در این حوزه مکلف هستند نقششان برای مناسب‌سازی فضاهای شهری کمرنگ است، این‌ در حالی است که در کنوانسیون حمایت از حقوق معلولان و لایحه حمایت از حقوق معلولان مناسب‌سازی یکی از ارکان مهم در نظر گرفته شده است تا معلولان از فضای شهری، ایزوله و جدا مانده نشوند، به همین منظور سازمان بهزیستی در سال گذشته برای سازمان‌های دولتی ۲۰ نمره برای مناسب‌سازی فضاهای ویژه‌ معلولان در نظر گرفته بود که این نمره در سال ۹۶ به ۳۰ امتیاز افزایش یافته است.

سامانه معبر نیز اطلاعات مربوط به مناسب‌سازی را ثبت می‌کند تا در صورتی که ضعفی در این حوزه وجود داشته باشد و اقدامات انجام شده در این سامانه ثبت می‌شود.

بندپی در ادامه‌ با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی به تلویح در جامعه گسترش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: روند افزایش طلاق در گذشته یک مورد در مقابل ۱۲ ازدواج بود که به یک طلاق در مقابل هر چهار ازدواج به مرور افزایش یافته است، به همین دلیل در قانون ششم توسعه نخستین بار به سمت موضوع سلامت اجتماعی توجه نشان داده شده و نخستین اقدام برنامه ششم توسعه در مورد آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از آن است.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین از تحویل ۳۰۰۰ مسکن به خانواده‌های دارای بیش از دو معلول و ۸۰۰۰ مسکن در حال ساخت برای آنان خبر داد.

بندپی با بیان اینکه اگر خانواده‌یی دارای بیش از دو فرزند معلول تاکنون برای دریافت مسکن ثبت نام نکرده است، می‌تواند همچنان نسبت به ثبت نام خود اقدام کند، گفت: در این طرح که در توافق با بنیاد مستضعفان و سازمان ملی مسکن و زمین اجرا شده است، به خانواده‌های دو فرزند معلول به بالا مسکن تعلق می‌گیرد. وام خانواده‌های روستایی با سود ۴درصد و وام خانوارهای شهری با سود ۱۶درصد پرداخت شده است اما سازمان بهزیستی با تخصیص ۳۸ میلیارد تومان، مابه‌التفاوت سود وام خانوارهای شهری و روستایی را پرداخت کرده تا سود وام مسکن خانوارهای شهری نیز با ۴درصد پرداخت شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس توافق صورت گرفته با دولت مقرر شده است تا ۲۵هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرد اظهار کرد: هدف اصلی سازمان بهزیستی توانمندسازی جامعه هدف برای داشتن زندگی بهتر و متکی به خودشان است.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش مستمری مددجویان سازمان بهزیستی بعد از ۵ سال در سال ۹۶ تصریح کرد: از اول فروردین سال ۹۶ مستمری خانوارهای یک نفره از ۵۰ هزار تومان به ۱۴۹هزار تومان و خانوارهای ۵ نفر به بالا نیز از ۱۰۰هزار به ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافت. مابقی خانوارهای نیز بین یک تا ۵ نفره نیز براساس نسبت مشخص، افزایش مستمری داشته‌اند. همچنین براساس حکم برنامه ششم توسعه نیز مستمری مددجویان در سال ۹۷ نیز ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

 ۶۰ درصد معلولان بیکارند

محسنی بندپی تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان را نیز یکی از اقدامات مهم دیگر سازمان بهزیستی در سال ۹۶ نیز دانست و تصریح کرد: شورای نگهبان سه ایراد مختصر به این لایحه وارد کرده است که این ایرادات برطرف شده و به شورای نگهبان ارسال شده است. از آنجایی که ۶۰ درصد از معلولان در کشور بیکار هستند باید نسبت به حل مشکل بیکاری آنان اقدام کرد.

او همچنین با بیان اینکه تنها ۲۰درصد از کودکان واجد شرایط برای حضور در مهدهای کودک از این خدمات بهره‌مند هستند، گفت‌: ما باید حضور کودکان در مهد کودک را ترویج کنیم تا زمینه برای حضور آنها هر چه‌ بیشتر فراهم شود. با این حال سازمان بهزیستی با ارائه یک وعده غذای گرم در مناطق روستایی و حاشیه‌نشین و حتی پرداخت بخشی از شهریه خانواده‌های بی‌بضاعت تلاش می‌کند تا حضور کودکان در مهدهای کودک را فراهم کند. بندپی در ادامه با بیان اینکه استراتژی سازمان بهزیستی در مورد شیرخوارگاه‌ها استانداردسازی فضای فیزیکی آنها است، گفت‌: سازمان بهزیستی در این خصوص برنامه‌یی برای افزایش تعداد این مراکز ندارد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه‌ با اشاره به اینکه بیمه زنان سرپرست خانوار نقش مهمی در توانمندسازی و برخورداری آنها از حقوق شهروندیشان دارد، بیان‌ کرد: در حال‌ حاضر ۱۱۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش لایحه حمایت‌های اجتماعی قرار دارند. همچنین در بودجه سال ۹۷ نیز براساس پیشنهاد دولت به مجلس شورای اسلامی ۲۳۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار کمیته‌ امداد و سازمان بهزیستی در مورد بیمه زنان سرپرست خانوار قرار گرفته است.

 

ارسال نظر