اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۲۹

مشکلات جدی سد دز به‌دلیل فرسایش آبی خاک

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فرسایش بادی و آبی در کشور در حال افزایش است، گفت: اگر فرسایش خاک در کشور کنترل نشود نه تنها به زیرساخت‌هایی مانند سدها آسیب جدی وارد می‌شود بلکه کشور را به یک بیابان تبدیل می‌کنیم.

علی مریدی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بحران‌های زیست محیطی ما در کشور بحران خاک است، گفت: هدر رفت خاک به دو صورت انجام می‌شود یکی فرسایش آبی و دیگری فرسایش بادی. در فرسایش آبی که در اثر بارش‌های شدید و ناپایداری که در خاک ایجاد شده، خاک شسته و به رودخانه‌ها وارد و به پایین‌دست منتقل می‌شود که بیشتر آن نیز در پشت سدها انباشته می‌شود و گاهی اوقات نیز وارد تالاب‌ها می‌شود بنابراین ما هم خاک را از دست می‌دهیم و هم اینکه دچار خسارت‌های ناشی از انباشت این خاک‌ها در تالاب‌ها و سدها می‌شویم.

او با اشاره به فرسایش بادی در کشور توضیح داد: نوع دیگر فرسایش بادی است که آن را به عنوان ریزگردها می‌شناسیم فقر پوشش گیاهی یا کمبود رطوبت باعث بلند شدن خاک شده و بخش عمده‌یی از آن را در استان خوزستان شاهد هستیم که باعث می‌شود چندین روز زندگی مختل شود. مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موضوع بحران و فرسایش خاک یکی از موضوعات بسیار مهم در کشور ما است، به ایلنا گفت: متاسفانه ما جز کشورهایی هستیم که رتبه بالایی در فرسایش آبی و بادی خاک داریم. در میان کشورهای منطقه نیز فرسایش بادی ما در حال افزایش یافتن است و بخش عمده‌یی از کانون ریزگردها در داخل کشور است.

مریدی با تاکید براینکه فرسایش بادی و آبی خاک در کشور ما وضعیت بسیار نامطلوبی دارد، گفت: این موضوع به دلیل استفاده نادرست از منابع طبیعی است چرای بی‌رویه دام، از بین رفتن پوشش گیاهی برای ایجاد زمین‌های کشاورزی، شیب‌های تند مراتع را از بین برده و کشت دیم ایجاد می‌کنیم و در این کشت نیز بجای اینکه زمین را افقی شخم بزنیم برای راحتی کار در جهت شیب شخم می‌زنند. او تاکید کرد: در این‌ سال‌ها با از بین بردن پوشش گیاهی و ایجاد شیارهای مصنوعی باعث شدیم تا عملا فرسایش خاک افزایش یابد. تلفات خاک در فرسایش آبی بسیار زیادتر و گسترده است و متاسفانه نوع خاک مرغوب‌تر و حاصل‌خیزتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در جامعه فرسایش خاکی بیشتر مردم را مورد آزار قرار داده است و اگر کنترل نشود کشور را به یک بیابان تبدیل می‌کند. مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متولی اصلی حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها و مراتع است، گفت: متاسفانه برای کاهش فرسایش خاک اقدمات مناسبی صورت نگرفته و این بخش همیشه مغفول مانده است. البته در بخش فرسایش بادی با توجه به بودجه مناسبی که برای مقابله با آن در نظر گرفته شده اقدامات مناسبی در حال انجام است اما هنوز با نقاط مطلوب فاصله بسیار داریم. مریدی با بیان اینکه در استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان فرسایش بادی نمود بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: در خوزستان نیز فرسایش آبی بسیار اثرگذار است و تمام رسوباتی که از سطح حوزه‌ها شسته می‌شود در پشت‌ سدها تجمع می‌کنند و در حال حاضر بر اثر فرسایش آبی سد دز با مشکلات جدی روبرو است و اگر اقدامات اساسی برای آن صورت نگیرد ممکن است سد دز را از دست بدهیم و همه سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام دادیم با فرسایش آبی به مرور در حال از بین رفتن است.

آموزش و پرورش در اجرای سند تحول ضعیف بود

وزیر آموزش و پرورش گفت: لزوماً نباید همه معاونان و مدیران حوزه ستادی در مسائل مختلف هم‌نظر و هم سو باشند زیرا اگر همگی تنها یک نظر بدهند، کارها به شایستگی پیش نخواهد رفت. محمد بطحایی در نشست بررسی دستاوردها، نقد و نظر و چشم‌انداز سند تحول بنیادین که با حضور معاونین، مشاورین و مدیران کل حوزه ستادی در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: وجود بیش از یک میلیون پرسنل، بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز و ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش، مسوولیت مدیران ستادی را در اجرای برنامه‌ها بسیار سنگین و حساس می‌کند.

او با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند پایش میزان استقرار اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: به وسیله این سامانه، درصد پیشرفت اهداف و راهکارهای سند تحول دایماً رصد می‌شود و ما می‌توانیم میزان پیشرفت راهکارهای مختلف را مشاهده و در جهت تحقق متوازن سند تحول تلاش کنیم. بطحایی افزود: در سند تحول ۱۳ راهکار وجود دارد که هیچ برنامه از آن پیاده‌سازی نشده است و اگر راهکارهای کار نشده را به سایر راهکارها اضافه کنیم، پیشرفت سند تحول به کمتر از ۳۰ درصد می‌رسد. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در استقرار سند تحول پیشرفت ما ضعیف بوده است و ما در زیرنظام‌هایی که اختیار و توان آن در خود آموزش و پرورش بوده است، پیشرفت خوبی داشتیم اما در بخش‌هایی که برای عملیاتی کردنشان به بیرون از آموزش و پرورش نیازمند بودیم مانند نیروی انسانی و فضاهای آموزشی، با مشکل مواجه شدیم.

او پیشرفت متوازن بخش‌های مختلف سند تحول را از تاکیدات رهبر معظم انقلاب و اهداف آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در سال ۹۷ باید بیش از پیش برنامه‌های ما عملگرایانه‌تر باشد تا محتوای سند تحول را با سرعت بیشتری عملیاتی کنیم و در این زمینه باید بیشتر از گذشته از سامانه پایش، میزان استقرار اهداف سند استفاده کنیم.

بطحایی ادامه داد: مفاهیم نظری برای لایحه‌های عملیاتی مورد اقبال واقع نمی‌شود، بلکه آنچه در مدارس عملیاتی می‌شود برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها محسوس خواهد بود. وزیر آموزش و پرورش گفت: سال ۹۷، سال عملیاتی کردن و اجرایی کردن سند تحول خواهد بود بنابراین راهکارهای مختلف عملیاتی کردن سند در پایان سال ۹۶ با حضور مدیران به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود.

 

 

ارسال نظر