مروری بر مهم‌ترین اتفاقات شهر تهران در سال 96

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۰۸
مروری بر مهم‌ترین اتفاقات شهر تهران در سال 96

گروه راه وشهرسازی  آزاده کاری  

سال 96 آن طور که انتظار داشتیم، سال خوبی نبود. وقایع و حوادث تاسفبار نظیر حادثه سانچی سقوط هواپیمای تهران –یاسوج، زلزله کرمانشاه و حوادث کوچک و بزرگ دیگر کام‌مان را تلخ کرد. شهر تهران نیز از گزند حوادث در امان نبود و زلزله، فروریزش‌ها و فرو نشست‌ها، آلودگی شدید هوا و آتش‌سوزی مهمانان شوم تهران بودند که برای روزها خاطر شهروندان را نگران کردند.

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین وقایع سال 96 برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر بود. اهمیت این انتخابات در تهران به دلیل پایتخت بودن چندبرابر بود و به دلیل اینکه محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشت، می‌توان گفت تبلیغات انتخاباتی در این شهر بسیار زودتر از موعد آغاز شد و همین امر قالیباف را متهم به این کرد که از امکانات شهر تهران برای تبلیغات استفاده می‌کند.

ماه‌های پایانی شورای چهارم نیز به‌شدت تحت تاثیر انتخابات پیش رو قرار داشت و اعضای اصلاح‌طلب و اصولگرای شورای شهر شدیدترین حمله‌ها را علیه یکدیگر انجام داده و تا جایی که می‌توانستند دست به تخریب یکدیگر زدند و افشاگری کردند. ناگفته نماند افشاگری جناح اصلاح‌طلب بیشتر در خصوص سوءاستفاده‌های شهردار وقت از منابع مالی بود.

 املاک نجومی

شاید بتوان گفت منشأ اصلی دعواهای دو جناح شورا به افشاگری یک سایت از واگذاری املاک توسط شهرداری به عده‌یی خاص برمی‌گردد که در میان اسامی اعلام شده توسط این سایت نام برخی از اعضای اصولگرای شورای شهر نیز دیده می‌شد. افشای واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر واکنش افکار عمومی را در پی داشت. هر چند ابتدای امر قالیباف و همدستانش به‌شدت این موضوع را تکذیب کردند اما بالاخره قالیباف بعد از انتشار گزارش سازمان بازرسی کشور به این موضوع اعتراف کرد.

ماجرای املاک نجومی از زمانی که در فضای مجازی پیچید تا زمانی که پایش به مراجع قضایی باز شد، حواشی بسیاری را با خود به همراه داشت: از نام‌های مالکان املاک نجومی و برخی بازداشت‌ها تا پرده‌برداری از واگذاری چند هزار متر زمین به یک موسسه خیریه که توسط همسر محمدباقر قالیباف شهردار تهران اداره می‌شود.

با این حال اما نزدیک به دو ماه بعد از طرح این مفاسد در شهرداری و تمام حرف و حدیث‌ها از جمله نامه قالیباف شهرداری تهران به دادستان کل کشور و گلایه و درخواست برای برخورد با مخدوش‌کنندگان اعتماد عمومی، حجت‌الاسلام محمد جعفری دادستان کل کشور در یک مصاحبه تلویزیونی درباره پرونده واگذاری املاک شهرداری از «تخلف قطعی» در این نهاد خبر داد و گفت: «در مجموع ۴۵ نفر «خارج از ضابطه قانونی» از شهرداری ملک گرفته‌اند که این املاک باید بازگردانده شود و قرارداد این افراد باطل بود و باید فسخ شود و تاکنون قرارداد ۳۶ نفر باطل شده است.» به فاصله یک ماه در آذر ۹۵، محسنی‌اژه‌ای بار دیگر در برابر رسانه‌ها حضوریافت و از احضار۳۰ نفر در پرونده املاک نجومی شهرداری به دادسرا خبر داد و گفت که پرونده با قدرت در حال پیگیری است و احضار این افراد به این معنا متهم یا مجرم بودن در این پرونده نیست.

۲۳ آذرماه نیز محمد جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران که در تشریح آخرین وضعیت پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران، از احضار ۳۰ نفر در این پرونده خبر داد و گفت: «در این پرونده برخی کارمند بوده و برخی دارای مسوولیت در شهرداری تهران هستند و با تحقیق از همه افراد با توجه به تحقیقات و نوع اقدامات آنها، اتخاذ تصمیم خواهد شد. دادستان تهران با بیان اینکه وجوه تخفیف داده شده به کسانی که استحقاق نداشته‌اند، باید بازگردانده شود، به صورت رسمی برای نخستین بار حرفی از تخلف اعضای شورای شهر زد و گفت: بعضاً واگذاری‌های دیگری نیز از سوی شهرداری تهران انجام شده که از آن جمله پرونده یکی از اعضای شورای شهر است که، ملکی با موقعیت تجاری و اداری در قالب انجمن خیریه واگذار شده است. همچنین ورزشکاری که نام او در لیست واگذاری املاک قرار دارد، عنوان کرده که به موجب مصوبه شورای شهر 200 میلیون تومان به وی تخفیف داده شده است.»

 رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری

در مجلس

در روزهای اول افشای املاک نجومی رحمت‌الله حافظی، نماینده اصولگرای شورای شهر تهران و محمد سالاری نائب رییس فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران تنها کسانی بودند که از مجلس درخواست کردند تحقیق و تفحص از شهرداری را آغاز کند. پیشنهادی که پس از طرح آن با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شد اما در آخر ۱۲ شهریورماه ۹۵، ۲۱نماینده عمدتا اصلاح‌طلب، طرحی را مبنی بر تحقیق و تفحص از شهرداری امضا کردند. کمی بعد اما در حالی که قرار بود مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را دنبال کند زمزمه‌های لغو این موضوع به گوش رسید. نمایندگان مخالف تحقیق از شهرداری با استناد به برخی مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس معتقد بودند اگر پرونده‌یی توسط دستگاه قضایی در دست بررسی باشد مجلس نمی‌تواند به موضوع ورود کند. سرانجام اما طرح تحقیق و تفحص از شهرداری به کمیسیون عمران مجلس واگذار شد و محمود صادقی و عبدالکریم حسین‌زاده به نمایندگی از امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در کمیسیون عمران دلایل خود را مبنی بر اصرارشان بر این طرح، عنوان کردند. اما در آخر نظر کمیسیون عمران منفی از آب در آمد و این کمیسیون گزارشی در رد تحقیق و تفحص از مجلس نوشت. گزارشی که در صحن مجلس خوانده شد و نتیجه آن مخالفت تمام قد مجلس با رای اکثریت آرای نمایندگان در آخرین روزهای سال ۹۵ شد. البته گفته می‌شد رییس شورای شهر وقت در رد تحقیق و تفحص نقش مهمی داشته است. وی یک بار در شورای شهر تهران زمانی که بحث بر سر املاک نجومی بین دو جناح بالا گرفته بود جمله قابل تاملی را عنوان کرد و گفت«اگر علیه هم حرف بزنیم مطمئن باشید که همه بازنده خواهیم بود.»

 استخدام‌های نجومی

بعد از افشاگری درباره برخی اعضای اصولگرا در خصوص املاک نجومی، در روزهای پایانی شورای چهارم شاهد تخلفات دیگری ازسوی شهرداری با عنوان استخدام‌های نجومی و نیز قراردادهای نجومی بودیم. شهردار سابق قبل از پایان مدیریتش به گفته‌یی 13 هزار نفر را در شهرداری استخدام کرد که بعضا حقوق‌های نجومی دریافت می‌کردند. چندی پیش نیز اعضای شورای پنجم عنوان کردند برخی در شهرداری استخدام شده و حقوق‌های آنچنانی می‌گرفتند که حتی یک بار هم به شهرداری نیامده بودند.

این موضوع بارها از سوی برخی اعضا در شورای چهارم مطرح و به محل دعوای دو جناح شورا تبدیل شده بود. اکنون در شهرداری 18 هزار پست سازمانی وجود دارد که برای این تعداد 68 هزار و 800 نفر استخدام شده‌اند به این معنی که برای هر صندلی بیش از سه نفر در شهرداری استخدام شده است. به گفته مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه بودجه شورای پنجم برخی از افرادی که در شهرداری استخدام شده‌اند بدون پست سازمانی هستند. به گفته وی از افراد بلندپایه در شهرداری تهران گرفته تا افراد رده پایین بدون پست سازمانی هستند که در بین آنها 4 هزار نفر نیز در شرکت بهره‌برداری مترو جذب شده‌اند. علاوه بر این فقط 8 هزار نفر در طول سه چهار ماه (اردیبهشت تا شهریورماه) قبل از آغاز به کار شورای پنجم در شهرداری تهران جذب شده‌اند. این در حالی است که الویری شهرداری تهران را با 25 هزار نفر به احمدی‌نژاد تحویل داد و شهرداری تهران امروز حدود 70 هزار نفر جمعیت دارد.

یکی دیگر از کارهای غیرمتعارف شهردار سابق قبل از انتخابات افتتاح زودهنگام برخی پروژه‌ها بود تا افتخار افتتاح این پروژه‌ها را به نام خود ثبت کند. یکی از پروژه‌هایی که قالیباف به آن علاقه خاصی داشت و آن را جزو افتخارات شهرداری تهران بر می‌شمرد، خط 7 مترو تهران بود که قبل از انتخابات این خط را افتتاح کرد. اما همزمان با افتتاح این خط رحمت‌الله حافظی از آماده نبودن خط و مخاطرات بهره‌برداری زودهنگام آن خبر داد و خواهان بسته شدن فوری این خط شد. البته اتفاقاتی که بعد از افتتاح این خط به وجود آمد، از قبیل بسته بودن خط، نبود هواکش به تعداد کافی، کم بودن تعداد قطارها و به تبع آن مدت زمان طولانی رفت و آمد قطارها بر نمادین بودن بهره‌برداری از این خط دامن زد.

برخی از کارشناسان و اعضای کنونی شورا نیز از افتتاح زودهنگام خط 7 انتقاد کردند ومعتقد بودند که قالیباف با این کار سعی دارد تا افتخار بهره‌برداری ازخطوط مترو را به نام خود بزند. محسن هاشمی از منتخبان شورای پنجم نیز با اشاره به افتتاح زودرس خطوط مترو، این کار را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند. در نهایت بعد از روی کار آمدن نجفی بهره‌برداری از این خط متوقف شد.

 دعواهای انتخاباتی

اما هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شدیم، دعواها و بحث‌های سیاسی نیز در شورا شدت گرفته و تقریبا هر جلسه زمان زیادی از وقت شورا صرف بگو مگو و دعواهای دو گروه می‌شد. اوج این درگیری‌ها نیز در زمان برگزاری مناظره‌های انتخاباتی بود. در آن برهه در حالی که شهردار مدعی بود مقصر ساخت بی‌ضابطه ساختمان‌های بلندمرتبه تهران، شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی است، وزارت شهرسازی نیز انگشت اتهام را به سوی شهرداری نشانه گرفته بود.

‌ پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌یی در این باره گفت: سال ۱۳۹۲ که دولت یازدهم وارد کار شد هیچ ضوابطی برای بلندمرتبه‌سازی به تصویب نرسیده بود یعنی شهرداری تهران از سال ۸۶ تا سال ۹۲ اقدام به ارائه ضوابط بلندمرتبه‌سازی نکرده بود و به این معنا در کمیسیون ماده ۵ مجوز‌های بلندمرتبه‌سازی را صادر می‌کردند و خودشان می‌بریدند و می‌دوختند و در دولت قبل بدون آنکه شورای عالی معماری و شهرسازی نقشی داشته باشد مجوزها صادر می‌شد. بنابراین حجم زیادی از مجوزهای بلندمرتبه‌سازی‌ها در دوران مدیریت آقای قالیباف بدون هیچ توجیه تخصصی و قانونی صادر شد و امروز اگر مبنای ساختمان‌های بلند در تهران را ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه بدانیم، در تهران ۹۸۷ ساختمان بلندمرتبه وجود دارد که بخش زیادی از مجوزهای ساخت این برج‌ها در دوران مدیریت ۱۰ ساله آقای قالیباف صادر شده است.

 رای قاطع اصلاح‌طلبان و ادعای تقلب

در انتخابات

ادامه این بحث‌ها در شورا دنبال می‌شد تا اینکه روز 29 اردیبهشت انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر بطور همزمان برگزار شد و لیست 21 نفره اصلاح‌طلبان به‌طور کامل رای آورد و این سرآغاز دور باطل بحث‌های جدید بود و اعضای اصولگرای شورا این‌بار بحث تقلب در انتخابات شورای شهر تهران را پیش کشیدند. مهدی چمران رییس وقت شورا که رای نیاوردن خود را باور نداشت تا زمان پایان کار شورای چهارم و حتی بعد از آن همواره بر این موضوع تاکید داشت اما بررسی‌های هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها این ادعا را رد کرد.

شورای پنجم 14 مرداد سال جاری کار خود را شروع کردند و طبیعتا مهم‌ترین کارآن‌ها انتخاب شهردار بود. انتخاب شهردار نیز خالی از حاشیه نبود و در حالی که انتظار می‌رفت محسن هاشمی که در سر لیست اصلاح‌طلبان قرار داشت و بیشترین رای را نیز کسب کرده بود به عنوان شهردار معرفی شود، ناگهان نامه‌یی منتشر شد که در آن اعضای شورا تعهد داده بودند که هیچ یک از آنها نباید شورا راترک کند. در نتیجه بحث شهردار شدن هاشمی منتفی و گمانه زنی‌ها برای کاندیدای شهردار تهران به بحث روز تبدیل شد. همچنین اعضای شورای پنجم برای نخستین بار شیوه جدیدی برای انتخاب شهردار برگزیدند و در نهایت از بین دو کاندیدای اصلی یعنی محمد علی نجفی و الهه کولایی اعضای شورای شهر به نجفی رای دادند.

البته اعضای شورا قبل از آغاز به کار نیز جلسات غیر رسمی بر گزار می‌کردند و کمیسیون‌های خود را تعیین کرده بودند تا با روند کار آشنا شوند و این از نکات مثبت شورای پنجم به شمار می‌رود. انتصاب‌های نجفی نیز از موضوعات بحث بر‌انگیز بود. انتصاب برخی از مدیران قبلی دوره قالیباف و نیز فردی که نامش در لیست املاک نجومی بود، هجمه‌های زیادی را علیه شهردار برانگیخت.

 تلاش برای از دور خارج کردن نجفی

از همان روزهای اول آغاز به کار نجفی رسانه‌های مخالف تلاش خود را برای از دور خارج کردن وی شروع کردند. ابتدا سن بالای نجفی را مورد انتقاد قرار داده و در ادامه بعد از وقوع زلزله تهران به شایعات مبنی بر نبود نجفی در تهران و سفر وی به کیش دامن زدند. این رسانه‌ها کار را تا آن جا ادامه دادند که نام هتل گرانقیمت نجفی در کیش را هم عنوان می‌کردند اما نجفی در برنامه‌یی این شایعه را دروغ دانست و گفت آخرین سفرش به کیش 6 ماه قبل از آن بوده است. البته این رسانه‌ها بیکار ننشستند و هر روز به بهانه‌یی صحبت استعفای نجفی را مطرح کردنددر نهایت نیز تلاش‌های آنها به ثمر نشست و روز گذشته شهردار تهران رسما استعفا کرد.

 دو مصوبه ضد فساد شهرداری

اما نجفی بلافاصله بعد از روی کار آمدن دو مصوبه صادر کرد که به مصوبه‌های ضد فساد شهرداری معروف شدند. صدور بخشنامه شهرداری تهران مبنی بر ممنوعیت فروش تراکم از طریق هولوگرام جدید و الزام مناطق ۲۲ گانه شهرداری به دریافت مبالغ مودیان از طریق حساب خزانه شهرداری نخستین مصوبه شهرداری بود.

براساس آن هولوگرام‌هایی که اکنون دست مردم و کارگزاران است قبل از اینکه به شهرداری‌های منطقه برود، به کمیته‌یی تخصصی شکل گرفته در سازمان املاک و مستغلات شهر تهران می‌رود، این کمیته به راستی‌آزمایی هولوگرام اقدام می‌کند تا چنانچه اگر مشکل وجود داشت، جلوی هرگونه اقدام در خصوص آن هولوگرام گرفته شود. همچنین قرار شد تا همه منابع نقدی مودیان شهرداری (آنهایی که پروانه ساختمانی می‌گیرند یا به هر دلیلی باید پولی را به شهرداری پرداخت کنند) دیگر به کارگزاران پرداخت نشده و به خزانه واریز شود. به فاصله یک هفته شهردار دومین بخشنامه در جهت کاهش فساد سیستمی در شهرداری را به شهرداران مناطق ابلاغ کرد. بر اساس این بخشنامه انجام هرگونه توافق مالی و فنی غیرسیستمی خارج از سامانه شهرسازی ممنوع اعلام شد.

 زلزله تهران

یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان زلزله احتمالی شهر تهران است. به گفته بهرام عکاشه پدر علم زلزله‌شناسی کشور وقوع زلزله در تهران اجتناب ناپذیر است ودیر یا زود این اتفاق در تهران می‌افتد. بنابراین باید شرایط را برای مقابله با این رخداد طبیعی فراهم کنیم. اما تاکنون مسوولان مربوطه این موضوع را جدی نگرفته و اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است. زلزله 29 آذر ماه تهران تاکیدی بود بر آماده نبودن مسوولان شهرداری در برابر این رخداد طبیعی. این زلزله 5.2 ریشتر بود و دراستان‌های البرز و قم همچنین در بخش‌هایی از قزوین و استان مرکزی نیز احساس شد.

تهرانی‌ها حدود یک هفته را با استرس و نگرانی گذراندند و صحبت‌های ضد و نقیض مسوولان نیز بر این نگرانی‌ها دامن می‌زد. پس از زلزله 29 آذر عده‌یی از شهروندان هراس‌انگیز از خانه خارج شده و بعضی‌ها برای اسکان موقت و پناه‌گیری در سوله‌های مدیریت بحران را زدند. در این بین در برخی از سوله‌ها باز شد و برخی دیگر اما نه؛ اگرچه نکته اینجاست که سوله‌ها اساسا برای اسکان موقت طراحی نشده‌اند.

بعضی‌ها هم این سوال برای‌شان مطرح شد که محله‌شان اصلا سوله‌یی ندارد که بخواهند روی کمک‌های آن حساب باز کنند؛ حرفی که چندان بیراه نبود چراکه تهران باید 150سوله داشته باشد اما هم‌اکنون 102سوله مدیریت بحران دارد. این طور که احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید علت آن، به تامین نشدن بودجه و سختی تامین زمین مورد نیاز برمی‌گردد.

 طرح جدید ترافیک

اما بی‌اغراق جنجالی‌ترین مصوبه شورای شهر، طرح جدید ترافیک بود که بعد از مطرح شدن توسط محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل شهرداری با سیل مخالفت‌ها رو به رو شد اما شهرداری عزم خود را جزم کرده بود که هر طور شده این لایحه را تصویب کند و موفق هم شد. طرح جدید ترافیک ابتدا در شورای عالی ترافیک تصویب و بعد از آن در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت و با ایجاد تغییراتی مجددا برای هیات تطبیق فرمانداری ارسال شد. بر اساس این طرح از سال آینده هر خودرویی حساب کاربری داشته و مبلغی را افراد شارژ می‌کنند تا هر زمانی که وارد طرح ترافیک می‌شوند بسته به اینکه چه ساعتی بیایند و بروند، از حسابشان مبلغ کسر ‌شود؛ اگر یک ساعت، یک روز یا ۵۰ روز است، از حساب‌شان برداشته می‌شود. در طرح جدید، سه بازه زمانی برای تردد در منطقه تحت پوشش در نظر گرفته شده که در مجموع از 6:30 صبح شروع شده و تا هفت بعدازظهر ادامه می‌یابد. ساعت‌های ۶ و نیم تا ۱۰ صبح و همچنین ۴ تا ۷ بعدازظهر ساعات «اوج» ترافیک در نظر گرفته شده که بالاترین عوارض را دارد و کمترین عوارض مربوط به ساعت «غیر اوج» است که از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر است.

قیمت روزانه مجوز طرح جدید ترافیک از ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۳۶ هزار تومان بسته به زمان تردد متغیر است که این پول از طریق حساب کاربری راننده خودرو برداشته می‌شود.

به گفته پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سقف ورود روزانه به محدوده طرح (جدید) ۱۰۳ هزار خودرو است که در صورت پر شدن این سقف، خودرو نمی‌تواند وارد منطقه طرح شود. بر اساس طرح جدید، دو دسته خودرو‌ها مجوز می‌گیرند؛ ۶۳ هزار سهمیه دایمی برای افرادی که به لحاظ شغلی مجاز به ورود به محدوده هستند و ۴۰ هزار سهمیه نیز به صورت روزانه به متقاضیان ارائه می‌شود. در طرح جدید، سهمیه خرید سالانه به غیر از کسانی که دارای سهمیه دایمی هستند، حذف شده است، حال آنکه به خبرنگاران و عکاسان هم با پیشنهاد شورای شهر تخفیف 90 درصدی تعلق گرفته است. هر چند این طرح توسط شورای شهر، ‌شورای عالی ترافیک و فرمانداری تصویب شده است اما هنوز مشخص نیست دقیقا از چه زمانی قابل اجرا خواهد بود. هفته گذشته رییس پلیس شهر تهران عنوان کرد که دوربین‌های موردنیاز نصب شده‌اند و آمادگی برای اجرای این طرح وجود دارد. یکی از اعضای شورا نیز گفته بود که از 15 اسفند ثبت نام برای طرح جدید شروع می‌شود اما تاکنون هیچ خبری در خصوص ثبت‌نام مطرح نشده است.

 تصویب لایحه بودجه سال 97

از دیگر اقدام‌های مورد توجه شورای پنجم تصویب لایحه سال 97 شهرداری تهران بود که طی چند جلسه ابتدا کلیات و در ادامه جزییات آن مورد بررسی قرار گرفت. بودجه سال آینده شورا به شکل انقباضی بسته شد و در حالی که بودجه سال گذشته حدود 21 هزار میلیارد تومان بود اما بودجه سال 97، 17 هزار و 500 میلیارد تومان بسته شد. در بودجه سال آینده آمده است، برای ایجاد شفافیت تمامی زیرمجموعه شهرداری تهران از ابتدای سال آینده، تمامی درآمدهای خود مشتمل بر درآمدهای نیابتی و همچنین سود سهام شرکت‌ها و سازمان‌ها را به خزانه شهرداری واریز کنند. درآمدهای نیابتی آن دسته از درآمدهای زیرمجموعه مدیریت شهری است که به نیابت از شهرداری تهران دریافت و اخذ می‌شود؛ به عنوان مثال درآمدی که سازمان زیباسازی از محل تابلوها و بیلبوردهای شهری کسب می‌کند یک نوع درآمد نیابتی است که از سال آینده باید به خزانه شهرداری واریز شود. یکی دیگر از تکالیفی که شورای شهر در تدوین بودجه سال1397 برای شهرداری تهران مشخص کرده است، کاهش 10درصدی کمک‌های شهرداری تهران به سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه است؛ بدین معنا که پنج درصد از کمک‌های شهرداری براساس عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌ها در سال 1395کاهش یابد و پنج درصد از طریق منابع درآمدی آنها تامین شود.

یکی از مهم‌ترین تغییرات بودجه سال آینده کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار و نیز کاهش میزان درآمدها از فروش تراکم است. این یعنی درآمد حاصل از تراکم فروشی و تغییر کاربری در سال آینده 5/8 درصد کاهش خواهد داشت. بطوری که این درآمدها از ۸ هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان به ۷ هزار و ۷۵۱ میلیارد در سال 97 رسید. کاهش درآمدهای ناپایدار شهرداری را به سمت افزایش و تکیه بیشتر بر درآمدهای پایدار سوق داده است. این درآمدها از سه هزار و 900 میلیارد تومان درسال جاری به

4 هزار و 999 میلیارد تومان در سال آینده رسیده است. یکی دیگر از تغییرات مهم بودجه سال آینده کاهش شدید بودجه فرهنگی و اجتماعی بود که با اعتراض کمیسیون فرهنگی شورا نیز مواجه شد.

 لغو مصوبه برج باغ‌ها

اعضای شورای شهر تهران در آخرین جلسه سال 96 یکی از مهم‌ترین مصوبات را تصویب کردند. لایحه برج باغ‌ها که در زمان احمدی‌نژاد به شهر تحمیل و منجر به از بین رفتن باغ‌های فراوانی شد، ‌حتی به گفته زهرا صدراعظم نوری اکنون دیگر در تهران باغی وجود ندارد. شاید لغو این مصوبه بتواند باعث نجات اندک باغ‌های باقی مانده تهران شود.

 

 

ارسال نظر