ضرورت ارزان کردن هزینه‌های درمان

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۷۲
ضرورت ارزان کردن هزینه‌های درمان

گرچه وزیر بهداشت می‌گوید با توجه به کسری بودجه، ناچاریم برای سال 97 از بسته‌های حمایتی بیمه سلامت بکاهیم و به این ترتیب هزینه‌های درمان نیز افزایش پیدا می‌کند، اما سخنگوی وزارت بر لزوم ارزان کردن هزینه‌های درمان مردم و به دنبال آن افزایش نقش دولت و بیمه‌ها در پرداخت این هزینه‌ها تاکید کرد.

ایرج حریرچی - قائم مقام وزیر بهداشت گفت: بودجه کل کشور در سال ۹۵، ۹۷۸۰ میلیارد تومان بود که 5.7 درصد آن به وزارت بهداشت تعلق داشت. در سال ۹۶ نیز بودجه کل کشور ۱۱ هزار و ۵۲ میلیارد تومان بود و در سال ۹۷ میزان بودجه کل کشور به ۱۲۱۷ هزار میلیارد تومان رسید که از این میزان 5.5 درصدش برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است. ۶۹ درصد بودجه کل کشور نیز برای شرکت‌ها و بانک‌هاست. همچنین در بودجه عمومی دولت نیز ۲۴ درصد هزینه‌های عمومی، پنج درصد برای پروژه‌های عمرانی و چهار درصد به عنوان درآمد اختصاصی است. بطور کلی بودجه کل کشور شش درصد رشد داشته و بودجه عمومی هم رشدی ۱۱ درصدی داشته است. بر همین اساس بودجه وزارت بهداشت نیز ۹ درصد رشد کرده است.

او با بیان اینکه در همه کشورها از جمله ایران بحث عدم توان اقتصاد ملی اعم از منابع دولتی یا بیمه‌ها در تامین هزینه‌های رو به رشد سلامت وجود دارد، گفت: مجموع هزینه کرد بیمه‌ها و دولت در کشور در سال‌های قبل از طرح تحول نظام سلامت کمتر از کشورهای مشابه بوده و بعد از اجرای طرح تحول با وجود رشد قابل توجه این هزینه‌ها و رسیدن‌شان به سطح

3. 51 درصدی باز هم میزان هزینه کردمان در حوزه سلامت کمتر از کشورهای مشابه است. همچنین میزان پرداخت از جیب مردم در سال‌های قبل از طرح تحول بیش از کشورهای مشابه بوده و با وجود کاهش قابل توجه پرداخت از جیب از ۵۱درصد به 37.7 درصد باز هم این میزان بیش از کشورهای مشابه است. به نظر می‌رسد راه‌حل این موضوع ارزان کردن هزینه‌های درمان، افزایش نقش دولت و بیمه‌ها در هزینه‌های بهداشتی درمانی و کاهش پرداخت از جیب مردم است.

حریرچی با بیان اینکه مصارف عمومی دولت

۱۱ درصد رشد داشته است و از ۳۴۶ هزار میلیارد تومان به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: بطور کلی ما سه سطح بودجه‌یی شامل بودجه عمومی، درآمد اختصاصی و تملک دارایی داریم و بودجه ما عمدتا در دانشگاه‌های علوم پزشکی و سپس در ردیف‌های ستادی و بیمه سلامت قرار می‌گیرد. در سال ۹۷ بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۹ درصد و بودجه ردیف‌های ستادی یک درصد رشد داشته است؛ بطوریکه از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رسیده است. بودجه یک درصد ارزش افزوده نیز بین دو تا سه درصد رشد داشته است. همچنین ۲۵۰ میلیارد تومان هم از محل قانون الحاق بودجه داده شده است. او ادامه داد: البته به دلیل کاهش بودجه پزشک خانواده دچار مشکل هستیم، اما امیدواریم با تخصیص به موقع منابع بتوانیم خدمت رسانی به مردم را بیش از پیش ادامه دهیم.

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به میزان غذایی که ایرانیان می‌خورند، گفت: متوسط کالری دریافتی غذای ما ایرانیان بیش از مقدار توصیه شده است. در گذشته ایرانیان در روز ۲۰۰۰ کیلوکالری مصرف می‌کردند و این میزان به تدریج به ۲۶۵۰ کالری رسید، اما در حال حاضر ایرانیان ۳۰۵۰ کالری در شبانه روز مصرف می‌کنند. این در حالی است که میزان مطلوب دریافت کالری در زنان ۲۰۰۰ و در مردان ۲۳۰۰ کالری است، اما بطور متوسط ایرانیان ۴۰ درصد بیشتر از مقدار مطلوب غذا می‌خورند.

 

ارسال نظر