نوسانات اقلیمی، بلوط‌های زاگرس را خشک کرد

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۷۲

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: «در حال حاضر به‌دلیل نوسانات اقلیمی شاهد خشکیدگی بلوط در جنگل‌های زاگرس هستیم. افزون بر اینها زاگرس ۴۰درصد از آب کشور را تامین می‌کند و هفت رودخانه بزرگ از ۹ رودخانه بزرگ کشور در این منطقه قرار دارد و روشن است که درختان این منطقه نقش بسیاری در تولید آب و جلوگیری از فرسایش خاک دارند بنابراین منطقه زاگرس برای کل ایران و به ویژه مردم این منطقه اهمیت بسیاری دارد.

عباس علی نوبخت افزود: «در پنج ناحیه رویشی کشور ۴۰ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۷۴۷ هکتار جنگل داریم. وظیفه ما این است که آنها را حفظ و احیا کنیم. جنگل‌ها به خوب، مخروبه و نیمه‌مخروبه تقسیم‌بندی می‌شوند و حتی ممکن است در برخی نقاط پوشش گیاهی جنگل‌ها کم شده باشد که وظیفه سازمان جنگل‌ها احیای این مناطق است. نوبخت با اشاره به اینکه باید تا سال ۱۴۰۴ سرانه جنگل‌ را از ۱۷صدم به ۲۵صدم در هکتار برسانیم، گفت: لازم است توسعه جنگل را مورد توجه قرار دهیم. به‌طور قطع امکان توسعه جنگل با مطالعه و تحقیق وجود دارد. جنگل از لحاظ سن نیز طبقه‌بندی خاصی دارد و برای جنگل‌های دست کاشت ابتدا باید گونه‌های پیشاهنگ را بکاریم و ممکن است نتیجه کار خودمان را سال‌ها بعد ببینیم و حتی ممکن است عمر ما کفاف دیدن این درختان را ندهد اما وقتی گونه‌های پیشاهنگ را در یک مکان بکاریم. به‌تدریج گونه‌های بومی لابه‌لای آنها رشد می‌کند. این موضوع امری زمان‌بر است اما باید یک نسل آن را شروع کند تا نسل‌های بعدی نتیجه آن را ببیند.

معاون امور جنگل سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه برای عرصه‌های جنگلی کشور در قالب طرح‌های جنگلداری کار می‌کنیم، گفت: در این ایام خبر خوب در مورد پایان بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور داریم که خوشبختانه با همدلی همه دستگاه‌های مختلف پایان سال ۹۶ را پایان هر گونه بهره‌برداری چوب از درختان جنگل‌های شمال ایران اعلام می‌کنیم و خوشحالیم که توانستیم تمام طرح‌های جنگلداری که به مفهوم بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال است، خاتمه بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۷ شاهد قطع درختان زنده و حتی خشک در جنگل‌های شمال کشور نخواهیم بود، در مورد قاچاق چوب اظهار کرد: طبیعی است که با پایان بهره‌برداری از جنگل‌ها هر درختی که قطع شود باید مجوز آن مشخص باشد و روشن شود که درختان قطع شده برای کجا بوده است.

نوبخت در ادامه با اشاره به اهمیت درختان در تولید اکسیژن اظهار کرد: هر هکتار جنگل سالانه 2.5تن اکسیژن تولید می‌کند که با احتساب جنگل‌های موجود کشور که بیش از ۱۴ میلیون هکتار است ۳۵هزار و ۸۸۹ میلیارد کیلوگرم اکسیژن در سال تولید می‌شود همچنین اگر قیمت هر کیلوگرم اکسیژن را ۲۵۰۰ تومان حساب کنیم متوجه می‌شویم که جنگل‌های کشور به ارزش ۹۰هزار میلیارد تومان اکسیژن تولید می‌کنند. هر هکتار جنگل ۶۸ تن گرد و غبار جذب می‌کند که در سال به بیش از ۹۷۶ میلیون تن می‌رسد.

 

ارسال نظر