هر 2 ساعت 5 ایرانی در تصادف کشته می‌شوند

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۷۱
هر 2 ساعت 5 ایرانی در تصادف کشته می‌شوند

دبیر علمی جامعه جراحان ایران با بیان اینکه حدود ۴۰درصد افرادی که در تصادفات کشته می‌شوند، سرپرست خانواده هستند، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده به طور متوسط هر 2ساعت 5 نفر جان خود را به علت سوانح رانندگی در کشور از دست می‌دهند.

سیاوش صحت افزود:«براساس آمار کارشناسان طی ۲۰سال گذشته بالغ بر ۴۰۲هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از 4میلیون و ۵۹۱ هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده‌اند.  وی با اشاره به اینکه مرگ زودهنگام بر اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن ۴میلیون سال عمر در ایران می‌شود، اظهار کرد: ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از 1.3درصد از تولید ناخالص ملی را هدر می‌دهد همچنین حدود ۳۰درصد تخت‌های بیمارستانی کشور به مصدومان سوانح رانندگی اختصاص دارد و حدود ۴۰درصد افرادی که در تصادفات کشته می‌شوند، سرپرست خانواده هستند.»  دبیر علمی چهل‌ودومین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران افزود: سرعت غیرمجاز با ۲۲درصد، انحراف به چپ با ۲۱درصد، بی‌توجهی به مسیر با ۲۰درصد و رعایت نکردن حق تقدم با حدود ۱۷درصد مهم‌ترین علل عمده تصادفات در پی رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی برآورد شده است.

صحت با تاکید بر اینکه در مجموع عامل اصلی و قابل پیشگیری در تصادفات خطای انسانی محسوب می‌شود، گفت: هنگامی که راننده با تلفن همراه صحبت می‌کند، زمان عکس‌العمل وی از نیم ثانیه به یک‌ونیم ثانیه افزایش می‌یابد. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند نیز 4برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر تصادف قرار دارند همچنین یک راننده مست در حرکت با سرعت ۷۵کیلومتر ۱۱برابر یک راننده هوشیار خطرآفرین است.

صحت به بررسی فاصله سال‌های ۱۳۵۷تا ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: در این مدت بالغ بر ۲۴هزار نفر زندانی حوادث رانندگی بودند. باید توجه کرد که استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلو ۳۰تا ۶۵ درصد و در سرنشینان عقب ۲۵تا ۷۵درصد موجب کاهش تلفات جانی می‌شود.

دبیر علمی جامعه جراحان ایران افزود: استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران ۴۰درصد از مرگ و ۷۰درصد از آسیب‌های مغز و جمجمه می‌کاهد همچنین استفاده از صندلی کودک در خودرو حدود ۷۰درصد از مرگ نوزاد و ۵۰ تا ۸۰ درصد از مرگ کودکان را کاهش می‌دهد.

 

ارسال نظر