100 هزار دانش‌آموز در معرض خطر شناسایی شدند

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۷۰
100 هزار دانش‌آموز در معرض خطر شناسایی شدند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش از شناسایی 100هزار دانش‌آموز در معرض خطر و حدود ۴هزار نفر دارای اختلالات رفتارهای پرخطر خبر داد.

مهرزاد حمیدی درباره این موضوع گفت:«راهبردهای مد نظر آموزش و پرورش در طرح توانمندسازی معلمان، مربیان و مشاوران شامل توسعه مداخلات زودرس و مداخلات مبتنی بر دوره شیوع، تلفیق آموزش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کلاس درس، افزایش نرخ پوشش طرح‌ها و برنامه‌ها، توسعه مشارکت دانش‌آموزان و مدارس و خانواده‌ها در نهضت اجتماعی، فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.»

حمیدی گفت: مدرسه، منزل و محله باید کنار همدیگر آمده و با توانمندسازی والدین و ارکان مدرسه در طرح‌های آموزشی و تخصصی در امر پیشگیری از اعتیاد گام‌های اساسی برداشت ضمن اینکه همسویی بین این موارد بسیار مهم است.

معاون تربیت‌ بدنی و سلامت آموزش و پرورش ادامه داد: راهبرد اول ما در بحث پیشگیری از اعتیاد در مدارس، توانمندسازی مدارس براساس خانواده و محله و توانمندسازی دانش‌آموزان در متوسطه اول که شامل پیشگیری است که آن را پیگیری می‌کنیم و به نظر می‌رسد باید والدین پیش‌دبستانی و دبستانی را نیز در این راستا آموزش بدهیم تا از مقطع ابتدایی والدین در این حوزه توانمند شوند.

وی ادامه داد: راهبرد دوم ما تلفیق روش‌های پیشگیری است. ما 3عنوان کتاب برای 3مقطع تحصیلی آماده کرده‌ایم که امروز ۱۸۰هزار جلد کتاب چاپ شده و سعی می‌کنیم این تیراژ را به نقطه‌یی برسانیم که هر معلم یکی از آن را داشته باشد. این 3کتاب را در دوره ابتدایی متوسطه اول و متوسطه دوم تدوین کرده‌ایم. نظام مراقبت دانش‌آموزان یا نماد با جدیت پیگیری می‌شود. تاکنون ۳۸هزار مدرسه به طور دقیق اطلاعات مدرسه خود را در حوزه آسیب اجتماعی وارد سامانه کردند و امروز می‌دانیم کدام مدرسه در کدام منطقه کدام آسیب در درجه اول یا دوم است.

حمیدی افزود: در قالب طرح مددکاری اجتماعی در مدارس بیش از 100هزار دانش‌آموز در معرض خطر شناسایی و حدود ۴هزار نفر از آنان دارای اختلالات مرتبط با رفتارهای پرخطر به سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند. ما ۶۴ برنامه، ۴۰ ابزار غربالگری و ۳۲بسته خدمات پیش‌بینی کردیم که دستاوردهای طرح نماد است و در ۶ استان به شکل پایلوت اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر