روستاییان و عشایر توانمند از پوشش حمایت کمیته امداد خارج می‌شوند

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۶۹
روستاییان و عشایر توانمند از پوشش حمایت کمیته امداد خارج می‌شوند

حرکت از نظام مساعدت اجتماعی به لایه بیمه پایه، استراتژی نظام رفاه است که قرار بود نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) در راستای این حرکت اقدام کنند که بعد از آنکه فرد تحت پوشش به حدی از توانمندی اقتصادی رسید، از فاز حمایت به فاز بیمه پایه منتقل شود، ‌حال آمارها حکایت از آن دارد که از 280 هزار نفری که تحت پوشش این کمیته هستند، ‌120هزار نفر توانمند شده و باید از حوزه خارج و بیمه پایه شوند. اما به گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به دلیل آنکه در ابتدای راه هستند، کمیته امداد حق بیمه آنها را تامین و صندوق بیمه روستاییان نیز دوبرابر آن را از دولت دریافت و تامین می‌کند.

محمدرضا واعظ‌مهدوی در مراسم امضای تفاهمنامه بیمه اجتماعی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) با صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه نظام چندلایه تامین اجتماعی به سه لایه مساعدت اجتماعی، بیمه‌های پایه و تکمیلی تقسیم می‌شود، ‌گفت: «جمعیت فاقد توان کار در لایه مساعدت اجتماعی قرار می‌گیرند و در لایه بیمه پایه افراد مشغول به کار وارد شده و این توانایی را دارند که مبلغی برای دوران بازنشستگی و از کارافتادگی بپردازند.»

واعظ‌مهدوی افزود: «این تفاهمنامه امکان افزایش جمعیت تا 140هزار نفر را پیش‌بینی کرده است. همچنین اگر بعدها جمعیت هم بیشتر شود، تفاهمنامه‌های بعدی پیش‌بینی شده است. چنانچه مددجویانی از کمیته امداد مایل باشند غیر از کمک امداد حق سرانه بدهند، با معرفی امداد به صندوق بیمه اجتماعی ملحق می‌شوند و صندوق دوبرابر پرداختی آنها را تامین و تحت شمول قرار می‌دهد. این تفاهمنامه گام مهمی در حمایت اولیه گروه‌های نیازمند مساعدت اجتماعی و خروج از پوشش حمایتی و ورود به بیمه‌های پایه بعد از توانمندسازی است و امیدوارم این افراد به سطوح بالاتر بیمه‌های تکمیلی برسند. تلاش می‌کنیم کمک‌های دولت را در لایه بیمه‌های پایه معطوف به همگان کنیم.»

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیان کرد: ‌هدف‌گذاری ما پوشش بیمه‌یی روستاییان و عشایر است. برآورد ما پوشش 4 میلیون و 700 هزار فاقد بیمه در این حوزه است. تاکنون یک‌میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش هستند و با این قرارداد به یک‌میلیون و 700 هزار نفر افزایش می‌یابند. امیدواریم به یک جدول زمانی برای افزایش نرخ پوشش در سال آینده برسیم.

پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) هم با اشاره به تفاهمنامه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان در راستای انتقال بیمه 120هزار نفر از مددجویان کمیته امداد به صندوق مذکور گفت: سهم 5 درصد کمیته امداد از حق بیمه 23میلیارد تومان می‌شود که نقدا پرداخت می‌کنیم؛ 10درصد هم سهم دولت است لذا جامعه هدف (مددجویان) هزینه‌یی پرداخت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بیمه اجتماعی بخشی از خدمات متنوع کمیته امداد است، گفت: اگر چتر بیمه‌های اجتماعی فراگیر شود، لازم نیست افراد تحت پوشش کمیته امداد تلقی شوند، بلکه همانند سایر بازنشستگان و بیمه‌شدگان خواهند بود و عنوان «فقیر» به آنها اطلاق نمی‌شود. در واقع اینها مردم عادی‌اند که می‌توانند با توانمند شدن به سیستم تامین اجتماعی و بیمه‌یی متصل شوند، البته ما سال 86 یک‌بار چنین تفاهمنامه‌یی امضا کرده بودیم که بعد از 10سال تجدید می‌شود، زیرا شرایط عوض شده و در حال ایجاد شرایط بهتری هستیم.

فتاح با بیان اینکه چندهزار نفر در دو، سه سال اخیر از پوشش ما خارج و وارد پوشش بیمه‌های اجتماعی شده‌اند و این امر با این توافقنامه شتاب می‌گیرد، اظهار کرد: البته در سال 92 وقفه‌یی در تفاهمنامه قبلی به علت اختلافاتی کوچک با وزارت رفاه ایجاد شد که اکنون حل شده است. در واقع حساب کتاب ما روشن و تسویه حساب صورت می‌گیرد؛ حساب ما از سال 86 تا 96 روشن است و بر این اساس هر یک از بیمه‌شدگان که 10سال حق بیمه پرداخت کردند و شرط سنی 60سال را دارند، می‌توانند از خدمات بازنشستگی استفاده کنند.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه در تفاهمنامه جدید سهم 5 درصد ما از حق بیمه 23 میلیارد تومان می‌شود که نقدا پرداخت می‌کنیم، گفت: 10درصد هم سهم دولت است و در واقع صندوق دوبرابر مبلغ ما کنار می‌گذارد. بنابراین جامعه هدف ما هزینه‌یی را پرداخت نمی‌کند و همه حق بیمه را از بودجه دولتی و کمک‌های مردمی تقبل می‌کنیم.

فتاح با اشاره به اینکه در این توافقنامه فقط مددجویان روستایی مشمول می‌شوند، عنوان کرد: قرارداد دیگری در حوزه مددجویان شهری با تامین اجتماعی داریم و 140هزار نفر را هم آنجا بیمه کردیم. طبق تفاهمنامه جدید اگر هم فردی از روستا به شهر مهاجرت کند، همچنان جزو بیمه اجتماعی روستاییان محسوب می‌شود.

 

 

ارسال نظر