نباید درباره اعتیاد سیاه‌نمایی کرد

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۶۸
نباید درباره اعتیاد سیاه‌نمایی کرد

اعتیاد یکی از معضل‌هایی به شمار می‌رود که سال‌ها کشور را درگیر خود کرده است. در راستای حل آن تاکنون برنامه‌های بسیاری تدوین شده و بودجه کلانی صرف شده است اما هنوز هم این معضل اجتماعی ریشه‌کن نشده و سن آن درحال کاهش است بطوری که در بسیاری از موارد آمارها حکایت از آن دارد که اعتیاد پای خود را به مدارس و میان دانش‌آموزان هم باز کرده است. اعتیاد دامن زنان را هم گرفته و آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، از سال گذشته تاکنون، یک درصد به آمار زنان معتاد اضافه شده است. این شرایط درحالی است که به موازات اجرای سیاست‌های مقابله با اعتیاد در ایران، افغانستان که یکی از تولیدکنندگان مواد مخدر بوده و حجم قابل توجهی از محصولاتش از طریق مرزهای شرقی به ایران وارد می‌شود نه تنها تولید خود را افزایش داده بلکه مزارع کشت تریاک در این کشور به سمت مرزهای ایران درحال گسترش است. با این وجود قائم‌ مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است نباید درباره اعتیاد سیاه‌نمایی کرد چراکه 97درصد جامعه نسبت به اعتیاد سالم هستند. علی مویدی که در نشست تخصصی، آموزشی- توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد، ‌مشکل ایران را در عرصه مقابله با مواد مخدر، فقر دانش در حوزه اعتیاد دانست و درباره این موضوع گفت:«اگرچه در مورد معتادان متجاهر تلاش می‌کنیم تا زشتی‌ها و پلشتی‌های این آسیب را از سطح جامعه جمع‌آوری کنیم اما این راه‌حل‌ها مسکن هستند و موضوع اعتیاد اینگونه حل نمی‌شود. صحبت از ریشه‌کنی مواد مخدر حرف درستی نیست، اصطلاح ریشه‌کنی مواد مخدر اگرچه آرزوی ماست اما تحقق این نگاه بسیار دشوار است. هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که از تهدید مواد مخدر در امان باشد.»

او افزود:«امروز در جمهوری اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر که مسیر ابلاغی سیاست‌های حوزه مواد مخدر است، رویکرد اجتماع محور در پیشگیری از اعتیاد مد نظر قرار گرفته است. براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور اولویت ما در ستاد پیشگیری از اعتیاد است که این سیاست را با تولید فکر و با استفاده از ظرفیت اساتید و حوزه‌های علمیه همچنین برنامه‌هایی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و محلات ادامه می‌دهیم.» وی با تاکید بر اینکه باید آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را به خانه‌ها ببریم، اظهار کرد: ما به دنبال کاهش میل به اعتیاد هستیم و مهم‌ترین مسیر ما برای مقابله با اعتیاد پیشگیری از آن است.

مویدی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد از توان ستاد مبارزه با مواد مخدر، حاکمیت در به‌ کارگیری از ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و منابع به حوزه پیشگیری اختصاص یافته است، تصریح کرد: برنامه‌های سال ۹۷ نیز براساس این سیاست تدوین شده و آنچه باعث آینده بهتر می‌شود، تمرکز بر «پیشگیری» است.

 تولید مواد مخدر در افغانستان از 10هزار تن گذشت

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش میزان تولیدات کشور افغانستان به بیش از ۱۰هزار تن مواد مخدر نیز گفت: در این شرایط معتقدیم اقدامات پیشگیرانه باید در جهت کاهش آسیب اعتیاد در جامعه باشد و ما نباید معطل اتفاقات منطقه شویم. افزایش تولیدات افغانستان نشان می‌دهد باید اقدامات مقابله‌یی را در جامعه گسترش دهیم چراکه این افزایش تولید توطئه‌یی برای هدایت این میزان از مواد مخدر به سمت مرزهای ماست. 3 استان مرزی افغانستان در سال‌های گذشته بیش از ۴۰۰درصد افزایش تولید مواد مخدر داشته‌اند با این وجود ما نگران و ناامید نیستیم.

مویدی همچنین با تاکید بر اینکه طرح توزیع مواد مخدر دولتی عنوانی غیرکارشناسی، غیرضروری و تکراری است نیز اظهار کرد: این طرح با سیاست‌های ابلاغی و قوانین کشور همخوانی ندارد. ما با هیچ پیشنهادی در این حوزه مخالف نیستیم اما این طرح در تجربه جهانی در هیچ کشوری اتفاق نیفتاده است تا ما نمونه دوم آن باشیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت مدارس و دانش‌آموزان در ابتلا به اعتیاد نیز گفت: لزومی ندارد که ستاد مبارزه با مواد مخدر وارد بحث مدارس شود چراکه فضای این حوزه و آسیب اعتیاد در آن باید به شکلی آرام دنبال شود و لزومی ندارد در این زمینه بزرگنمایی صورت بگیرد. جمعیت کشور ما تا بیش از ۹۶درصد پاک و سالم است.  مویدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه معتادان نباید به دلیل اعتیاد از کار اخراج شده و از فضای فعالیتشان دور بیفتند نیز اظهار کرد: دستور رییس‌جمهور این بوده که اگر معتادی از شغل و کسب وکارش جدا شود، فضای آرامی برای ادامه اعتیاد او فراهم می‌شود درحالی که تنها راه برون‌رفت معتاد از این فضا این است که شغل و درآمدش برای خود و خانواده‌اش حفظ شود نباید خودمان او را برای جرایم بیشتر بر اثر بیکاری تشویق کنیم.

 

ارسال نظر