اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۴۱:۴۵
کد خبر: ۱۱۷۸۸۶

اضافه شدن زنگ نماز به ساعات آموزشی مدارس

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس سند جامع توسعه و تعمیق فرهنگ نماز، زمانی به عنوان «زنگ نماز» در ساعات آموزشی مدارس در نظر گرفته شده و قانونگذار نیم ساعت زمان برای این زنگ پیش‌بینی کرده است گفت: در واقع برای برگزاری نماز جماعت در مدارس، نیم ساعت به سرجمع ساعات آموزشی مدارس اضافه شده است. محمدرضا مسیب‌زاده با تاکید بر ضرورت اجرای سند جامع توسعه و تعمیق فرهنگ نماز در مدارس کشور به ایسنا گفت: سند جامع توسعه و تعمیق فرهنگ نماز، یک سند جامع نظام مهندسی است و کاملا تمام ارکان آموزش و پرورش در آن دیده شده است. این سند یک برنامه مدون، دقیق و کامل است که مطالعات آن از سال‌های گذشته شروع شد و سرانجام در سال 91 به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و توسط رییس‌جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد. او افزود: بر اساس این سند، زمانی به عنوان «زنگ نماز» در ساعات آموزشی مدارس در نظر گرفته شد و قانونگذار نیم ساعت زمان برای این زنگ پیش‌بینی کرد. در واقع برای برگزاری نماز جماعت در مدارس، نیم ساعت به سرجمع ساعات آموزشی مدارس اضافه شد و با وجود آنکه قبلا ممکن بود از زنگ تفریح یا زنگ کلاس‌ها برای نماز جماعت کم و زیاد کنیم اما اکنون قانونگذار تصویب کرده اجرای برنامه نماز در ساعاتی که با افق شرعی همزمان شود صورت گیرد. مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته حضور دانش‌آموز در نماز جماعت اختیاری است، اما توصیه ما به شرکت در نماز جماعت است، اظهار کرد: تمام مدارس ما در سطح کشور که شرایط برگزاری نماز را دارند و افق شرعی به ساعت حضور دانش‌آموزان در مدارس می‌خورد زنگ مدارس را جزو برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی قرار می‌دهند.

آغاز نظارت نوروزی وزارت بهداشت از ۱۵ اسفند

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جزئیات نظارت‌های نوروزی بر بهداشت اماکن عمومی را اعلام کرد. محسن فرهادی درباره جزئیات نظارت‌های نوروزی نیروهای بهداشت محیط وزارت بهداشت بر اماکن عمومی، رستوران‌ها، اماکن تهیه و طبخ غذا و... به ایسنا گفت: این برنامه از ۱۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه ۹۷ ادامه دارد. این فعالیت به صورت ۲۴ ساعته و در دو نوبت هشت صبح تا هشت شب و هشت شب تا هشت صبح با کمک تیم‌های ثابت و سیار اجرا می‌شود. او افزود: در این نظارت‌ها تمرکز بر اماکن مسافرپذیر، رستوران‌های بین راهی، هتل، متل، پانسیون‌ها، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و همچنین جایگاهای پمپ بنزین خواهد بود. علاوه بر آن نظارت بیشتری بر شیرینی‌سراها، رستوران‌های داخل شهر، فست فودها و آرایشگاه‌های زنانه و مردانه انجام می‌شود. فرهادی تاکید کرد: شیرینی‌فروشی‌ها از نظر استفاده از اسانس، رنگ، طعم‌دهنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها و میزان و کیفیت روغن مورد استفاده در شیرینی‌ها و همچنین ابزار مورد استفاده و فضای سازه پخت شیرینی بررسی می‌شوند. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: واحدهای گشت بهداشت محیط به صورت ثابت و سیار فعالیت می‌کنند. گشت‌های ثابت ارتباط مستقیمی با سامانه بهداشت ۱۹۰ دارند و شکایت‌های مردمی را دریافت و تیم‌های عملیاتی و سیار را هدایت می‌کنند. همه معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز این برنامه را اجرا می‌کنند. فرهادی همچنین تاکید کرد: مردم می‌توانند برای اعلام شکایات خود در زمینه بهداشت اماکن عمومی با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند؛ این سامانه به صورت ۲۴ ساعته و در روزهای تعطیل و غیر تعطیل فعال خواهد بود.

۱۰ هزار کودک کار در پایتخت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وجود ۱۰ هزار کودک کار در پایتخت، وضعیت کودکان خیابانی را اسفناک‌تر از کودکان کار دانست. همایون هاشمی با تاکید بر اینکه باید میان کودک کار و خیابانی تمایز قائل شد، گفت: کودکان کار افرادی هستند که تحت استثمار و بهره کشی برخی افراد سودجو قرار گرفته، درآمد برخی خانواده‌ها وابسته به آنها است و تا حدودی وضعیت بهتری نسبت به کودکان خیابانی دارند؛ برخی از این کودکان دارای سرپرست بوده و برخی از آنها نیز بی‌سرپرست بوده و از سویی اقامت شبانگاهی نیز دارند. او با هشدار نسبت به اینکه کودکان خیابانی در معرض انواع بیماری‌های عفونی و آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، اظهار کرد: شرایط کودکان خیابانی اسفناک است و بخش عمده وقت آنها در خیابان‌ها سپری شده و با انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی مواجه هستند. این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه کار کودک در کنوانسیون‌های بین‌المللی تعریفی ندارد، افزود: کودک کار در حقوق بین‌الملل تعریفی نداشته و ممنوع است. هاشمی با تاکید بر اینکه تعداد کودکان کار در پایتخت بیش از آمار اعلامی است، به خانه ملت گفت: آمارهای متفاوتی از تعداد کودکان کار اعلام می‌شود و آمار دقیقی از آنها وجود ندارد؛ برخی آمارها مبنی بر وجود 7 هزار و برخی دیگر نیز مبنی بر وجود 15 هزار کودک کار در پایتخت است؛ البته زمانی که در سازمان بهزیستی مشغول بودم 10 هزار کودک کار در پایتخت وجود داشت. نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم، با بیان اینکه11 دستگاه در ساماندهی کودکان خیابانی مسوولیت دارند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از این دستگاه‌ها به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کنند و هنوز شاهد کودکان کار در سطح خیابان‌ها هستیم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی، گفت: واحد اجتماعی شهرداری، سازمان بهزیستی در امر جمع‌آوری کودکان کار دخیل هستند البته بازتوانی و بازگشت این کودک به زندگی عادی کاری بسیار مشکل است. نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم همکاری موثر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستگاه‌ها برای ساماندهی کودکان کار و خیابانی، ادامه داد: دستگاه قضا باید با افراد سودجویی که از کودکان بهره‌کشی می‌کنند و آنها را تحت استثمار قرار می‌دهند به صورت قاطع و جدی برخورد کند.

 

ارسال نظر