۹۷ درصد کشور گرفتار خشکسالی است

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۳۹:۱۷
کد خبر: ۱۱۷۸۸۲
۹۷ درصد کشور گرفتار خشکسالی است

تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی کشور را گرفتار خشکسالی کرده به‌طوری ‌که رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وقوع خشکسالی در ۹۷درصد مساحت کشور خبر داده و گفته است: اقلیم خشک و نیمه خشک ایران را بابد بپذیریم و به جای مبارزه با این شرایط با آن سازگاری پیشه کنیم.

شاهرخ فاتح با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف منابع آب کشور اظهار کرد: لازم است، اقلیم کشورمان را بپذیریم و بدانیم که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته‌ایم. طبیعی است که در چنین وضعیتی باید به جای مقابله یا مبارزه با این شرایط، مسیر سازگاری با اقلیم را در پیش‌ بگیریم.

او با بیان اینکه بخشی از مشکلات منابع آب کشور امری طبیعی و بخش دیگر ناشی از عوامل انسانی است، تصریح کرد: کم‌بارشی و افزایش دما عوامل طبیعی هستند که منجر به خشکسالی می‌شوند. تقریبا امکان مبارزه با این شرایط وجود ندارد اما می‌توان با مدیریت فعالیت‌های انسانی در حوزه‌های کشاورزی و صنعت و کاهش مصرف آب از تشدید، تداوم و توسعه خشکسالی کشور جلوگیری کرد. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: تنها از طریق ساماندهی فعالیت‌ها و توسعه است که می‌توانیم خطرات و آسیب‌های ناشی از خشکسالی را به حداقل برسانیم و برای دستیابی به این هدف لازم است، برنامه‌های توسعه‌یی کشور را مطابق با اقلیم سرزمین‌مان تنظیم و اجرا کنیم. او در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی کشور گفت: متاسفانه خشکسالی همه مناطق کشور را در برگرفته و بر اساس شاخص‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت پهنه‌های وسیعی از کشور با درجات مختلف خشکسالی اعم از خفیف تا بسیار شدید مواجه است. فاتح اظهار کرد: با توجه به شاخص‌ کوتاه‌مدت SPEI خشکسالی بخش‌های وسیعی از استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی، اصفهان، مرکزی، زنجان با خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

او همچنین به مساحت تحت تاثیر خشکسالی اشاره و اظهار کرد: بر اساس شاخص کوتاه‌مدت ۹۹درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی کوتاه‌مدت است. از این رقم ۷درصد خشکسالی خفیف، ۳۱درصد خشکسالی متوسط، ۴۲درصد خشکسالی شدید و ۱۹ درصد خشکسالی بسیار شدید دارند. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه شرایط کلی کشور از لحاظ خشکسالی چه به لحاظ کوتاه‌مدت و چه به لحاظ بلندمدت شرایط مناسبی نیست، گفت: بر اساس شاخص بلندمدت خشکسالی استان‌های خوزستان، مرکزی، قم، اصفهان، فارس، یزد، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید مواجه هستند. فاتح با بیان اینکه بر اساس مجموع مساحت درگیر با خشکسالی بلندمدت، ۹۷ درصد مساحت کشور با خشکسالی مواجه است، اظهار کرد: در مقیاس بلندمدت ۸ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف، ۳۰ درصد خشکسالی متوسط، ۴۷درصد خشکسالی شدید و ۱۰درصد مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند.

 

 

ارسال نظر