وقوع 16 سانحه هوایی در دنیا با هواپیمای ATR

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۸۴

پس از انقلاب اسلامی بیش از هزار سانحه هوایی به ثبت رسیده است و در این میان بیش از هزار و 500 نفر هم جان خود را در این سوانح هوایی از دست داده‌اند که سقوط هواپیمای ایرباس A300 ایران ایر به‌ وسیله ناو جنگی وینسنس امریکا در خلیج فارس هشتمین حادثه هواپیمایی در دنیا از لحاظ تعداد مسافران کشته شده است که تمامی ۲۹۰سرنشین آن در این حادثه جان باختند.

شاید بتوان بالا بودن سن ناوگان حمل و نقل هوایی، اعمال تحریم‌ها در حوزه خرید قطعات، نبود تجهیزات لازم در حوزه ناوبری و... را مهم‌ترین دلایل سوانح هوایی ایران دانست که پس از اجرای برجام و امضای قرارداد خرید هواپیما از سوی چندین ایرلاین ازجمله ایران ایر، قشم ایر، ‌آسمان و... می‌توان به کاهش تعداد سوانح هوایی در ایران امیدوار بود.

اما هم‌اکنون و با توجه سقوط یک فروند هواپیمای ATR 72 ایرلاین آسمان و جان باختن 66 سرنشینان آن بهانه‌یی شد تا «تعادل» گزارشی از آخرین سانحه هوایی رخ داده در ایران، تاریخچه ایرلاین آسمان همچنین تاریخچه‌یی از سوانح هواپیمای ATR در جهان تدوین کند.

 

 تاریخچه شرکت آسمان

 شرکت خدمات هوایی آسمان یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران است که در سال ۱۳۵۹ از ادغام 4 شرکت هوایی ایر تاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و هور آسمان تشکیل شد.

 شرکت هواپیمایی آسمان از سال ۱۳۸۱ به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد و هم‌اکنون حسین علایی مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد.

 سیاست این شرکت استفاده از هواپیماهای کوچک بوده و بیشتر ناوگان این شرکت را هواپیماهای فوکر ۱۰۰ که دارای ظرفیت ۱۰۵۵ نفر هستند، تشکیل داده ‌است.

 این شرکت درحال حاضر تنها کاربر هواپیمای بویینگ ۷۲۷ برای جابه‌جایی مسافر با میانگین سنی 37.5 سال در دنیاست.

 ۱۵فروردین ۹۶ روابط عمومی هواپیمایی آسمان از امضای تفاهمنامه‌یی با شرکت بویینگ برای خرید حداقل ۳۰هواپیمای بویینگ ۷۳۷مکس به ارزش حدود ۳۳میلیارد دلار خبر داد. در این قرارداد امکان افزایش خرید تا ۳۰۰فروند دیگر از این نوع هواپیما پیش‌بینی شده‌ است. در ایران این سومین قرارداد خرید هواپیمای نو پس از اجرایی شدن برجام است.

 این شرکت درحال مذاکره با شرکت میتسوبیشی ژاپن برای خرید ۲۵فروند هواپیمای MRJ است.

 آذر سال 95 اتحادیه اروپا، هواپیمایی آسمان را از پرواز در حوزه اتحادیه اروپا به واسطه آنچه که نگرانی‌های ایمنی پرواز خواند، منع کرد.

 مرگ‌بارترین سوانح هواپیمای ATR در دنیا

براساس گزارش اسپوتنیک، بدترین سوانح هوایی که برای هواپیمای ATR اتفاق افتاده حدود 16سانحه است که 7سانحه آن به شرح زیر است:

 در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۴ یک فروند هواپیمای

212-27ATR امریکن ایگل(American Eagle) دچار حادثه شد و تمامی ۶۴ مسافران(۴خدمه) در دم جا سپردند و علت حادثه یخ‌زدگی (icing) اعلام شد.

 در ۳۰ ژانویه سال ۱۹۹۵ هواپیمای

200-27ATR خطوط هواپیمایی ترانس آسیا(TransAsia Airways) در طول پرواز از Penghu به Taipei در اثر برخورد با دامنه کوه ۴خدمه خود را از دست داد.

 ۴ نوامبر ۲۰۱۰ هواپیمای212-27ATR شرکت Aero Caribbean با ۶۱ مسافر و ۷خدمه دچار سانحه شد و تمامی ۶۸ سرنشین آن جان باختند.

 ۲ آوریل ۲۰۱۲ یک فروند201-27ATR هواپیمایی UTair Flight بلافاصله بعد از برخاستن هواپیما سقوط کرد و۳۳نفر از ۴۳(۳۹مسافر ۴خدمه) مسافر در دم کشته شدند.

 ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳ یک فروند هواپیمای

600-27ATR خطوط هواپیمایی Lao Airlines در نزدیکی فرودگاه مقصد دچار سانحه شد و مسافر آن در دم جان باختند.

 ۲۳ژوئیه ۲۰۱۴ هواپیمای500-27ATR خطوط هواپیمایی ترانس آسیا(TransAsia Airways) هنگام فرود دچار حادثه شد و ۴۸مسافر کشته شدند و ۱۰نفر نجات یافتند.

 ۴ فوریه ۲۰۱۵ هواپیمای 600-27ATR خطوط هواپیمایی ترانس آسیا(TransAsia Airways) با طول عمر ۱۰ماه در زمان برخاستن دچار حادثه شد و از ۵۳ مسافر و ۵ خدمه آن تنها ۱۵نفر نجات یافتند.

 

ارسال نظر