مصرف سالانه 20 هزار تومان مکمل توسط هر ایرانی

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۱۳
مصرف سالانه 20 هزار تومان مکمل توسط هر ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرد: هر ایرانی به‌طور میانگین سالانه ۲۰ هزار تومان مکمل مصرف می‌کند. ایرج حریرچی، روز گذشته در نشست خبری درباره این موضوع بیان کرد: «در مراکز بهداشتی درمانی وزارت بهداشت به‌طور رایگان مکمل‌های غذایی مثل مولتی ویتامین و آهن برای کودکان و قرص آهن و مولتی ویتامین و ید برای مادران باردار داده می‌شود همچنین قرص آهن برای نوجوانان دختر در مدارس و قرص کلسیم برای افراد بالای ۶۰سال به صورت رایگان عرضه می‌شود. یک مکمل مهم، ویتامین D است که به دلیل نوع تغذیه و کمبود مواجهه با نور مستقیم خورشید، قرص پرل ویتامین D توسط وزارت بهداشت به صورت رایگان در مدارس برای دختران و پسران سال اول و دوم دبیرستان و در در مراکز بهداشتی برای زنان میانسال و مردان سالمندان عرضه می‌شود.

حریرچی گفت: قرص پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D باید در گروه سنی جوانان، میانسال و سالمندان بالای ۶۰ سال، باید ماهانه یک عدد مصرف شود. وی گفت: با رعایت تنوع و تعادل تغذیه‌یی نیازی به مصرف خودسرانه مکمل نیست و لازم نیست که خانواده‌ها در این زمینه هزینه کنند، مثلا با مصرف هفتگی ماهی، مصرف امگا ۳ که اخیرا مدشده است لازم نیست همچنین تاکید می‌کنیم که حتما از مکمل‌‌های ایرانی که مطابق استاندارد و مناسب نیاز جامعه ایرانی است استفاده کنید و نه از مکمل‌‌های خارجی که علاوه بر قیمت بالا مطابق نیاز مردم ما نیستند و ممکن است قاچاق هم باشند.

 ۲۷۰ میلیارد تومان مکمل قاچاق در بازار مکمل‌ها

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۵ در حدود هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان مکمل در کشور مصرف شده است. ۹۰۰ میلیارد این مبلغ مربوط به مکمل‌های وارداتی بوده و ۴۲۰ میلیارد مکمل تولید داخل بوده است.

به گفته حریرچی، رقمی در حدود ۲۲۵ تا ۲۷۰ میلیارد تومان مکمل قاچاق در بازار مکمل‌ها تزریق شده است. بر همین اساس هر ایرانی به‌طور متوسط سالانه ۲۰ هزار تومان مکمل مصرف می‌کند. برخی از مردم از مکمل‌های رایگان وزارت بهداشت استفاده می‌کنند و برخی هم اصلا مکمل مصرف نمی‌کنند.

وی ادامه داد: مکمل‌های جنسی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند، اکثرا در بازار غیرقانونی وجود دارند. ما باید مشتری را از مضرات استفاده از این نوع مکمل‌ها آگاه کنیم. اقدام دیگر ما در زمینه تبلیغات غیرمجاز در فضای مجازی، برخورد قانونی با کمک پلیس، تشکلات صنفی و مراجع قضایی با افراد توزیع‌کننده این‌گونه محصولات است. اگر فردی در زمینه مسائل جنسی مشکلاتی دارد باید از طریق پزشک متخصص، مشکل خود را برطرف کند.

 پوشش بیمه برای آحاد مردم اجباری است

حریرچی در ادامه در خصوص تعیین وضعیت بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت گفت: استحقاق سنجی بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت صرف‌نظر از اینکه تحت فشار هزینه‌یی هستیم یا خیر باید انجام شود. بر اساس ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه برای تمام آحاد مردم ایران اجباری است و نباید در این زمینه کوتاهی کنیم. در این طرح افرادی که دارای چندین دفترچه هستند یا به صورت غیرقانونی از یک صندوق بیمه به صندوق‌های دیگر رفته‌اند، شناسایی و بیمه تکراری آنها حذف می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بودجه مصوب سازمان بیمه سلامت ایران در سال آینده کمتر از عملکرد آن در سال جاری است. اگر میزان تعرفه و تعداد بیمه‌شدگان سازمان‌های بیمه‌گر ثابت باشد و تغییری پیدا نکند، هزینه‌های این سازمان‌ها هر سال به‌دلیل سالمند شدن جمعیت تحت پوشش و نیاز به خدمات بیشتر و همچنین اضافه شدن افراد جدید در صورت ازدواج و زایمان به سرپرستان خانوار، ۳ تا ۷درصد افزایش می‌یابد و نسبت دادن افزایش هزینه‌های سازمان‌های بیمه‌گر به طرح تحول سلامت، نادرست است.

 به‌دلیل تاخیر در پرداخت شرمنده پرسنل هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت درمورد تاخیر در پرداخت معوقات پرستاران گفت: تامین اجتماعی هنوز نتوانسته است اعتبارات لازم را منتقل کند. اعتبار ۵هزار میلیاردی باید به این سازمان داده شود و امیدواریم این سازمان و سازمان بیمه سلامت بتوانند مقداری از معوقات خود را پرداخت کنند.

وی گفت: دو، سه هفته پایانی سال زمانی است که کارهای زیادی انجام می‌شود، قبلا هم ابراز امیدواری کردیم که این معوقات را پرداخت کنیم، طی شش ماهه گذشته تغییر ضرایب پرداخت در حقوق و کارانه پرستاران وجود نداشته است. از لحاظ تاخیر در پرداخت شرمنده پرسنل هستیم، اما اصل حقوق به صورت ماهانه پرداخت می‌شود و قسمت اصلی، تاخیر در پرداخت کارانه‌هاست، زیرا اضافه کار هم با تاخیر دو ماهه پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر