اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۵۶۱

150هزار معلول پشت نوبت دریافت مستمری

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بیش از یک میلیون پشت نوبتی در سازمان بهزیستی کشور برای دریافت خدمات مختلف از وجود بیش از ۱۵۰ هزار معلول پشت نوبت دریافت مستمری خبر داد. حسین نحوی‌نژاد درباره این خبر گفت: «تعداد زیادی از افراد در مراکز توان بخشی معلولان حضور دارند که به آنها یارانه پرداخت نشده است. در حال حاضر مبلغ یارانه‌ها با توجه به نرخ تورم تعیین نمی‌شوند. این درحالی است که ما باید قیمت تمام شده خدمات را برای تعیین میزان یارانه لحاظ کنیم چراکه بسیاری از این خانواده‌ها نمی‌توانند هزینه مابقی خدمات را پرداخت کنند.» وی با انتقاد از اینکه در سال جاری بودجه‌یی برای توسعه مراکز توان بخشی در اختیار معاونت توان‌بخشی قرار نگرفته است افزود: این مراکز خصوصا در مناطق محروم باید توسعه یابد. در حال حاضر ۱۵۰ هزار نفر پشت نوبتی از بین معلولان تنها منتظر دریافت مستمری هستند. کل پشت نوبتی‌های ما برای در خدمات مختلف نیز بالغ بر یک میلیون نفر هستند تا با تخصیص اعتبار از خدمت خاص مورد نیازشان استفاده کنند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۷ هزار نفر از کسانیکه در مراکز نگهداری هستند با وجود آنکه خانواده‌یی دارند، در بهزیستی نگهداری می‌شوند، اظهار کرد: این افراد اصطلاحا «دارای حکم قضایی» هستند. یعنی کسی ممکن است سالمندش را جایی رها کند و مرجع قضایی حکم می‌دهد بهزیستی او را نگهداری کند. نحوی نژاد با تاکید بر اینکه باید در نظام مراقبت از معلولان بازنگری اساسی صورت بگیرد، گفت: در حال حاضر قانون حمایت از حقوق معلولان درمجلس تصویب شده است. اگرچه کار بررسی بودجه سال ۹۷ به مراحل پایانی خود رسیده است اما از نمایندگان مجلس این درخواست را داریم که در بودجه سال ۹۷ ردپایی از این قانون وجود داشته باشد تا بتوانیم هرچه سریع‌تر آن را اجرایی کنیم.

جزئیات پرداخت وام هفت میلیاردی روستاییان

معاون توسعه روستایی ریاست‌جمهوری گفت: پرداخت وام ۷ میلیارد تومانی روستاییان با هدف ارتقاء و تداوم مشاغل جدید و حذف مشاغل سنتی از بهمن ماه سال جاری آغاز شد و تا تابستان ۹۷ به پایان خواهد رسید. ابوالفضل رضوی، افزود: «این وام تا سقف ۷ میلیارد تومان و با کارمزد ۴ درصد است و خدا را شکر می‌گوییم که بالاخره توانستیم در راستای تولید، اشتغال و افزایش درآمد روستاییان و عشایر عزیز کشور گامی بسیار مهم ‌برداریم.» وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوان نرخ چنین تسهیلاتی را به ۲ الی ۳ درصد کارمزد تقلیل داد، افزود: اعطای چنین تسهیلات سازنده‌یی حق مردم است و ما توانستیم با آسان‌ترین وثایق، سیستم بانکی را راضی به همکاری کنیم. معاون توسعه روستایی ریاست‌جمهوری درباره چگونگی شکل‌گیری و روند پرداخت این تسهیلات تصریح کرد: در شهریور ماه سال جاری مصوبه این طرح و متعاقب آن آیین‌نامه اجرایی نیز به ما ابلاغ شد بطوریکه ما می‌توانستیم در آبان ماه ایین نامه اجرایی را بدون روش اجرایی آن به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کنیم اما با تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به پیوست روش اجرایی بر آیین‌نامه، این کار به درستی صورت گرفت. رضوی خاطرنشان کرد: در راستای ارائه وام به روستاییان و عشایر مرزنشین کشورمان، چیزی که بیش از همه برای ما حائز اهمیت است، سرعت، دقت و تداوم اشتغال است. معاون توسعه مناطق محروم ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما از روستاییان و هر فردی که موفق به دریافت چنین تسهیلاتی می‌شود خواهشمندیم که از سرمایه‌گذاری در مشاغل قدیمی (که در دنیا در حال اضمحلال‌اند) خودداری کنند؛ چرا که بزودی بیش از ۵ میلیون عنوان شغل در آینده نزدیک (سال ۲۰۳۰) از میان رفته و جای خود را به ۲ میلیون عنوان شغل جدید خواهند داد. وی در خصوص اجرایی شدن طرح اعطای وام به روستاییان بیان کرد: در اواخر بهمن ماه سال جاری اجرایی شدن این طرح کلید خورد و طبق دستور ریاست محترم جمهوری بر افزایش سرعت عمل در این عملیات، انشاءالله تا تابستان ۱۳۹۷ تمام خواهد شد و ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه تولیدی راه‌اندازی و ۳۰۰ هزار شغل جدید به فهرست مشاغل کشور اضافه خواهد شد.

بی‌توجهی به بیماران خاص خلاف قانون است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر وزارت بهداشت از تامین هزینه‌های بیماران خاص سر باز بزند، امری خلاف قانون و اخلاق انجام داده است همایون هاشمی در واکنش به انتشار خبری از سوی سخنگوی سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه داروهای میلیاردی بیماری نادر  SMAدر دارونامه رسمی کشور ثبت نشده و تجویز آن در کشورهای دیگر مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست، گفت: میزان تظاهر بیماری‌های نادر یک قالب خاصی داشته و تراکنش آن بسیار پایین بوده و درمان آنها نیازمند برنامه‌های تخصصی و علمی خاصی است، چرا که به دلیل مزمن بودن بیماری، سطح پاسخ‌دهی آنها به درمان پایین است، بنابراین درمان آنها به تامین اعتبارات کلان نیاز دارد. نماینده مردم میاندوآب در مجلس دهم ادامه داد: اغلب خانواده بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر به دلیل تامین هزینه‌های درمان با مشکلات اقتصادی عدیده‌یی مواجه می‌شوند و این در حالی است که سال گذشته هم در قانون برنامه ششم توسعه و هم ماده واحد بودجه سال ۹۶ بر این امر تاکید شد که بیماران خاص باید از مزایایی در جهت تامین هزینه‌های درمان خود بهره‌مند شوند که قطعا حق آنها هم بوده است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: بی‌تردید بیماران خاص به دلیل شرایطی که دارند باید مورد عنایت ویژه‌یی قرار بگیرند، بنابراین اگر وزارت بهداشت از تامین هزینه‌های این قبیل بیماران سر باز می‌زند، امری خلاف قانون و اخلاق انجام داده است. وی یادآورشد: مجلس به این دلیل از طرح تحول سلامت حمایت کرد که قرار بود اجرای آن باعث افزایش سطح خدمات و دسترسی بیماران به امکانات درمانی شود، همچنین دریافتی از جیب مردم کاهش پیدا کند. هاشمی تاکیدکرد: هم‌اکنون انتظار می‌رود که مسوولان حوزه سلامت به گونه‌یی اقدام کنند که بیماران دچار عوارض نشوند.

 

ارسال نظر