اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۸۲

ابهام در تفکیک زباله‌های عفونی و غیرعفونی تهرانی‌ها

نماینده مردم فسا درمجلس، با انتقاد از عدم به کارگیری متخصصان درمدیریت پسماند، گفت: شهرداری برای مدیریت پسماند بیمارستانی هزینه‌های بسیاری را طلب می‌کند.

محمد جواد جمالی نوبندگانی در مورد شرایط فعلی مدیریت پسماندهای بیمارستانی، گفت: مشکل پسماندهای بیمارستانی ناشی از اشکالاتی از درون بیمارستان‌ها و خارج از مراکز درمانی است، متاسفانه پسماندهای عفونی و غیرعفونی بیمارستان‌ها درحال حاضر تفکیک نمی‌شود؛ به عنوان مثال روکش یک سرنگ با سرم درصورتی که با خون آغشته نشده باشد، عفونی محسوب نمی‌شود؛ اما این موارد درحال حاضر رعایت نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه حجم و وزن زباله‌های بیمارستانی هم‌اکنون بسیار بالا است، افزود: درشرایط فعلی بیمارستان‌ها مشکلات مالی بسیاری داشته و شهرداری‌ها برای مدیریت پسماند هزینه بالایی را طلب می‌کنند، البته برای بی‌خطرسازی زباله‌ها دستگاه‌ها و تجهیزاتی وجود دارد؛ اما استفاده از این تجهیزات هم هزینه بالایی دارد.

او اظهار کرد: درشمال کشورمردم برای رهایی از زباله‌ها آنها را درمنازل دفن یا می‌سوزانند، زیرا گفته شده درجنگل‌های عباس آباد مازندران هیچگونه زباله‌یی رها نشود؛ متاسفانه به همان میزان که برای مسائل دیگر هزینه می‌شود، برای مدیریت پسماند اعتبار و منابعی درنظر گرفته نمی‌شود؛ ضمن اینکه عالمان و متخصصان برای مدیریت پسماند هم فعالیت نمی‌کنند. این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید براینکه شهرداری باید از متخصصان این حوزه دعوت به همکاری کند، گفت: متاسفانه نظارت برعملکرد بیمارستان‌ها درجهت جداسازی پسماندهای عفونی و غیرعفونی بسیار پایین است، وزارت بهداشت باید نمره اعتباربخشی به بیمارستان‌های متخلف را کم کند؛ هرچند که دراین خصوص وزارت بهداشت با مراکز درمانی به نوعی مسامحه می‌کند.

محیط زیست، بیمار در حال احتضار

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، گفت: محیط زیست کشور شرایط نامناسب و خطرناکی دارد.

محمدرضا تابش درباره اظهارات رییس سازمان محیط زیست مبنی براینکه محیط زیست کشور بر لبه پرتگاه قرار دارد، گفت: قطعا کشور باید هم مسیر توسعه را طی کند، هم اینکه در این مسیر از تخریب محیط زیست جلوگیری شود؛ تمامی این مسائل در آموزه‌های دینی و اسلامی وجود دارد، ضمن اینکه در تعریف جدید توسعه پایداردرسال 2015 نیز این موارد وجود دارد. نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر هموارسازی مسیر توسعه کشور، به خانه ملت گفت: درتوسعه باید حفظ محیط زیست را نیز مدنظر قرار داد، دربسیاری از کشورهای دنیا نیز با شرایطی همانند جمهوری اسلامی ایران یعنی وجود اقلیم خشک و نابودی اراضی به دلیل جنگ راه سخت و ناهمواری را درحوزه محیط زیست طی کردند. تابش با بیان اینکه درکشورهای دیگر با آموزش‌های لازم به مردم و ایجاد قوانین قابل قبول، توسعه و حفظ محیط زیست را درکنارهم مورد توجه قراردادند، تصریح کرد: همچنین باید در این حوزه از اجرای طرح‌های موثر نیز در راستای هماهنگی مسوولان و مشارکت مردم استفاده شود، متاسفانه شرایط محیط زیست کشور درحال حاضر بسیار نامناسب و خطرناک است؛ اما اگر مردم توجیه شده و دستگاه‌ها دارای برنامه مدونی در این خصوص باشند، می‌توان محیط زیست به عنوان یک مریض درحال احتضار را احیاء کرد. رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس، با تاکید براینکه یکی از روش‌های کاهش خطرات زیست محیطی خروج صنایع آلاینده از کلان‌شهرها است، گفت: دربسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی یا حتی کشورهای درحال توسعه مانند ژاپن زباله سوزها در قلب شهر قرار دارد، بنابراین باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و به کارگیری آموزه‌های اخلاقی محیط زیست را احیاء کرد.

چالش بیمه‌ای بیماران «ام. اس» با تامین اجتماعی

مدیرعامل انجمن ‌ام.اس گفت: سازمان تامین اجتماعی بیماران مبتلا به ‌ام.اس را که پیش از ورود به شغل خود دچار این بیماری شده‌ و بعد از آن از کار افتاده شده‌اند، مشمول از کارافتادگی نمی‌داند و برایشان مستمری در نظر نمی‌گیرد.

عبدالحسین هوشمند درباره مساله اشتغال بیماران مبتلا به «ام.اس» در ایران توضیح داد و گفت: آینده شغلی در بیماران ‌ام.اس که در سن جوانی به این بیماری مبتلا می‌شوند زیرسوال است. نیاز به شغل در آنها آشکارتر از بیماری‌های دیگر است؛ چراکه این موضوع می‌تواند برایشان به معنی تجدید روحیه و امید به زندگی باشد. کارفرماها ترجیح می‌دهند کسانی را به کار گیرند که شرایط جسمی بهتری داشته باشند تا دغدغه‌یی برای آنها ایجاد نکنند؛ بنابراین شانس اشتغال برای این گروه کمتر می‌شود.

هوشمند با بیان اینکه لازم است بیماران ‌ام.‌اس از یارانه بهزیستی برخوردار شوند، افزود: کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی کسی را معلول تلقی می‌کند که به تنهایی نتواند امور خود را انجام دهد و دچار از کارافتادگی باشد. اما بیماران ‌ام. اس چون این شرایط را ندارند، معلول در نظر گرفته نمی‌شوند. جنبه منفی این موضوع این است که بهزیستی آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. در صورتی که بیمار‌ ام.‌اس هم که دچار معلولیت قطعی نشده باید از بهزیستی یارانه بگیرد؛ چون او برای اینکه روی ویلچرنشیند هزینه‌های زیادی مانند کار درمانی، مشاوره و... می‌پردازد؛ در نتیجه ضرورت دارد که دولت به آنها کمک کند، اما مبنای کمک دولت، بهزیستی است. گاهی این بیماران تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه هزینه دارو پرداخت می‌کنند. اگر بیماری روی ویلچر بنشیند این رقم تا سه میلیون تومان و اگر پیشرفته‌تر شود تا پنج میلیون تومان نیز افزایش پیدا می‌کند. هوشمند با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد داروی این بیماران تحت پوشش بیمه قرار دارد، افزود: بخش عمده‌یی از این داروها رایگان است، اما فرانشیز سهم بیمار در بخشی از این داروها که حتی ایرانی نیز هستند ۷۵۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این هزینه فشار زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند. در لایحه حمایت از معلولان موادی وجود دارد که می‌تواند برای بیماران خاص نیز راهگشا باشد؛ به همین دلیل منتظر ابلاغ آن هستیم.

 

ارسال نظر