4 مخدر پرمصرف کشور

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۸۰
4 مخدر پرمصرف کشور

تریاک با ۵۳درصد، حشیش، گل و ماری‌جوانا با 11.9درصد، شیشه با حدود 8درصد و هروئین با حدود ۷درصد چهار الگوی مصرف مواد را در کشور به خود اختصاص می‌دهند. این آمار را مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه کرده و از تولد سالانه ۷۵۰۰ نوزاد معتاد در کشورخبر داده است.

حمیدرضا صرامی با بیان اینکه براساس آخرین نتایج شیوع‌شناسی، الگوی مصرف مواد در سطح کشور دچار تغییراتی شده است، اظهار کرد: به دلیل ضرباتی که به چرخه شیشه وارد کرده‌ایم، ۱۹۶۷ کارگاه شیشه طی ۱۲سال اخیر ضربه خورده است. همچنین ۱۲ تن ماده شیشه در طول ۱۲ سال کشف شد، بنابراین شیشه از الگوی دوم مصرف مواد به الگوی سوم انتقال یافت.

او ادامه داد: باید توجه داشت که سیستم هوشمند اعتیاد، ماده گل، ماری‌جوانا و حشیش را به عنوان الگوی دوم مصرف مواد وارد کشور کرد. بدین معنا که در حال حاضر تریاک با ۵۳درصد، حشیش، گل و ماری‌جوانا با 11.9درصد، شیشه با حدود 8 درصد و هروئین با حدود ۷درصد چهار الگوی مصرف مواد را در کشور به خود اختصاص می‌دهند.

 ورود دانه‌های تراریخته شاهدانه به کشور

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: سیستم مافیای مواد مخدر با ارائه فریب‌های فرهنگی و باورهای غلط تلاش می‌کند تا حشیش و ماده گل را بدون زیان و اعتیاد معرفی و از این راه مشتریان جدیدی را جذب کند. نکته مهم این است که ورود این ماده عموما از خارج مرزهای کشور است. متاسفانه هم‌اکنون میزان تولید در افغانستان از 4هزار تن به 9هزار تن افزایش یافته است. برای به ‌دست آوردن چرخه جدید فروش مواد در ایران دانه‌های تراریخته شاه‌دانه را وارد کشور می‌کنند و الگوی مصرف جدیدی را ایجاد کرده‌اند.

صرامی با بیان اینکه «وضعیت شیوع مصرف مواد در ۹ استان کشور از میانگین نرخ کشوری که 5.4 درصد است بالاتر است»، اظهار کرد: به ترتیب استان‌های خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان میانگین مصرفی بالاتری در سطح کشور دارند. طبیعتا در این استان‌ها، استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و دستگاه‌های فرهنگی باید اقدامات جدی‌تری را هم از لحاظ اعتباری و هم از لحاظ برنامه‌یی دنبال کنند.

او با اشاره به اینکه «میانگین شیوع مصرف مواد در استان خراسان‌رضوی 2.76درصد است»، توضیح داد: این آمار بدین معناست که نرخ شیوع استان از میانگین کشور پایین‌تر است. شیوع مصرف مواد عبارت است از افرادی که به شکل مستمر اقدام به مصرف می‌کنند، اما هنوز به چرخه اعتیاد وارد نشده‌اند. در این راستا در حال انجام پژوهشی با نام ارزیابی سریع سوء مصرف هستیم. این طرح در جهت شناخت اعتیاد در کشور انجام خواهد شد. باید توجه کرد که شیوع‌شناسی میزان شیوع مصرف را بررسی می‌کند و پژوهش ارزیابی، میزان شیوع اعتیاد را بررسی می‌کند که به زودی در سطح کشور انجام خواهد شد. مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر به ایسنا گفت: بر اساس ماده ۵۷ سیاست‌های کلی، ابلاغی از سوی رهبر باید سالانه پنج درصد اعتیاد کاهش یابد. در ماده ۱۰۶ قانون برنامه ششم توسعه نیز ستاد مبارزه با مواد مخدر موظف است که سالانه پنج درصد اعتیاد را کاهش دهد. بنابراین برای شناخت اعتیاد باید پژوهشی علمی صورت می‌گرفت که وضعیت اعتیاد در کشور به چه صورت است.

 صرامی بیان کرد: 0.6درصد از جمعیت ۱۵-۶۴ سال زنان معادل ۱۵۶هزار نفر از زنان کشور به مصرف مواد گرایش دارند. در واقع زنانی که دارای اختلالات روان‌پریشی و اختلالات روحی هستند ۱۷ برابر بیشتر از دیگر زنان به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند. تحقیقات نشان می‌دهد که دختران نسبت به فشار گروه همسالان در مقایسه با پسران آسیب‌پذیرتر هستند، همچنین دختران و زنان شش سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی به مواد گرایش پیدا می‌کنند.

 

 

ارسال نظر