اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۴۰۳

تامین ۵ میلیارد مترمکعب حقابه زیست محیطی خوزستان

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: اختصاص ۶۰۰ میلیون مترمکعب برای مرطوب‌سازی منشأ داخلی ریزگردها برای حل این مشکل امیدوارکننده است. علی گلمرادی با اشاره به اینکه ریزگردها در طی سالیان گذشته به یک چالش ملی تبدیل شده است، گفت: استان خوزستان به واسطه وجود صنایع متعدد نفت، گاز و انرژی نقش خیلی ارزنده‌یی در اقتصاد کشور دارد، اما ریزگردها متاسفانه سبب شده اخلال خیلی جدی درفعالیت این صنایع شکل بگیرد؛ همچنین مردم خوزستان نیز تاکنون دچار مشکلات بهداشتی شده و فعالیت ریزگردها در تمامی فصول سال وجود دارد.

نماینده مردم بندرماهشهر، هندیجان، امیدیه درمجلس شورای اسلامی، ریزگردها درتمامی مقاطع سال بخش‌های اداری و آموزشی را با تعطیلی روبه رو می‌کند، افزود: درجلسه اخیرمسوولان درمجلس شورای اسلامی، مقرر شد 600 میلیون مترمکعب آب برای مرطوب‌سازی منشأ ‌داخلی ریزگردها تخصیص پیداکند؛ منشاء‌ ریزگردها بیشتر در محدوده‌های سوسنگرد، بندرماهشر و هندیجان است.

او تاکید کرد: همچنین بحث برداشت 150 میلیون دلاری از محل صندوق توسعه ملی نیز مورد تاکید قرار گرفت، البته در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی بحث‌هایی درجهت توسعه نهال کاری دراین استان انجام شد؛ متاسفانه درفصل تابستان مشکل جدی در این خصوص وجود داشته و در این فصل منشأ خارجی فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ متاسفانه کشورهایی مانند عراق توان مقابله و هزینه برای کاهش ریزگردها را ندارند، بنابراین باید برای این معضل اقدامات اساسی انجام داد؛ البته اختصاص 600 میلیون مترمکعب آب برای مرطوب‌سازی تاثیر مهمی در این باره دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان، با بیان اینکه برای استان خوزستان 5 میلیارد مترمکعب حقابه زیست محیطی تعریف شده است، به خانه ملت گفت: البته ادعای وزارت نیرو حدود 3.5 میلیارد مترمکعب است، بنابراین در این خصوص نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ اگر بتوان برای رفع منشأ داخلی میزان آب مورد نیاز را تامین کرد می‌توان به حل این معضل درکوتاه‌ترین زمان ممکن امیدوار بود.

واریز کمک‌ها به زلزله‌زدگان کرمانشاه به حساب‌های دولتی

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به اینکه اگر کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان پرداخت شود، نیازی به کمک‌های دولتی نخواهد بود، گفت: متاسفانه کمک‌های بین‌المللی و مردمی را به حساب‌های دولتی ریختند.

سیدقاسم جاسمی وضعیت مناطق زلزله زده کرمانشاه را بحرانی خواند و به خانه ملت گفت: متاسفانه کمبود امکانات و ضعف مدیریت در این مناطق مشهود است و اعتراض و فریادهای نمایندگان استان نیز تاکنون راه به جایی نبرده و مردم همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه مردم کرمانشاه از وعده و وعید خسته شده‌اند و دولتمردان نیز توجهی به رفع مشکلات آنها ندارند، تصریح کرد: گاه ما نمایندگان مجبور هستیم برای آنکه متهم به سیاه نمایی نشویم؛ مسائل را وارونه جلوه داده و بگوییم که وضعشان مساعد و مطلوب است.

او اظهار کرد: اگر دولتمردان توان رفع مشکلات مردم زلزله زده و کمک به آنها را ندارند، اعلام کنند تا از عراق و افغانستان و جیبوتی درخواست کمک کنیم. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه طی روزهای اخیر شدت بارندگی آبگرفتگی شدید تمامی چادرها و غرقاب شدن مردم را به دنبال داشت، افزود: وضعیت مردم بسیار نگران‌کننده است و هیچ مسوولی هم جوابگو نیست از سویی 80 درصد از وعده‌های داده شده مسوولان به زلزله زده‌ها عملیاتی نشده و این وعده‌ها شعاری بیش نبود.

جاسمی با رد اظهارات فرماندار سرپل ذهاب مبنی بر اینکه بخشی از مردم کانکس نخوانستند و پول کانکس‌ها را دریافت کردند که مبلغ آن 5 میلیون تومان است، اظهار کرد: اگر کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان پرداخت شود هیچ نیازی به کمک‌های دولتی نخواهد بود؛ متاسفانه کمک‌های بین‌المللی و مردمی به حساب‌های دولتی ریخته شده و مقرر شد از این کمک‌ها به هر خانوار روستایی 35 میلیون و به خانوار شهری 45 میلیون پرداخت شود؛ اما در حال حاضر در حدود 10 تا 12 میلیارد تومان پرداخت شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده را بحرانی خواند و افزود: متاسفانه در این مناطق با مشکلات بهداشتی، بیماری‌های عفونی، سرمازدگی کودکان و کمبود کانکس مواجه هستیم و از سویی با توجه به پیش رو بودن فصل گرما و رسیدن شدت گرما به 50 درجه سانتیگراد ابتلای مردم به گرمازدگی و برخی بیماری‌ها نیز نگران‌کننده است بنابراین امدادرسانی به مردم از لحاظ کمی و کیفی به هیچ‌وجه رضایت بخش نبوده و دولت نیز هیچ تلاشی برای بهبود امدادرسانی نمی‌کند.

 

ارسال نظر